فست‌فودها و غذاهای فوری، فارغ از مواد اولیه‌ای که در آن استفاده می‌شود، باعث سرطان روده می‌شود.
کد خبر: ۱۲۳۶۹۳۴
بدون سرطان هرگز

در تولید فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس و کالباس هم از ترکیب استانداردی به نام نیتریت استفاده می‌شود که سمی و سرطان‌زاست.

از آنجا که جایگزینی برای آن وجود ندارد، در همه دنیا هم از آن استفاده می‌شود. به همین دلیل است که گفته می‌شود، بهتر است از فرآورده‌های گوشتی کمتر استفاده شود.

در این میان اما نکته مهم دیگری هم وجود دارد. طبق آمار به دست آمده، آنچه که در مقالات علمی به چاپ رسیده است، در حدود 10 تا 24 درصد از محصولات تقلب صورت می‌گیرد.

برندهای معتبر عموماً تقلب نمی‌کنند، اما برندهای گمنامی هستند که در آنها تقلب انجام می‌شود. استفاده از بافت‌های غیرمجازی مانند پوست مرغ و سنگدان از شایع‌ترین تقلب‌ها در صنعت غذایی کشور است.

باید گفت که مصرف سنگدان به خودی خود هیچ ضرری ندارد. در سنگدان اسید آمین وجود دارد و هیچ خاصیتی هم ندارد.

وقتی چیزی نکات مثبتی ندارد، چرا باید خریداری و مصرف شود؟ در این میان اما موادی هم هستند که استفاده از آنها در فرآورده‌های گوشتی خوب نیست.

در برخی از گزارش‌های منتشر شده، از استفاده از طحال در تولید فرآورده‌های گوشتی گفته‌اند. طحال محل تجمع آلودگی‌هاست و متقابلاً استفاده از این ماده، ضرر هم دارد. به جز همه اینها، استفاده از پستان گاو و تخمدان گوسفند هم در مواد اولیه دیده شده است.

اینها اما تمام ماجرا نیست. در تولید فرآورده‌های گوشتی، از مقدار زیادی ادویه استفاده می‌شود. آویشن، نمک، فلفل، زیره و ادویه‌های دیگر برای خوش‌طعم کردن سوسیس و غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند و طبق مقاله‌هایی که اخیراً در دانشگاهی در انگلستان به چاپ رسیده است، میان استفاده از ادویه در غذاهای فست‌ فودی و بروز آسم در کودکان، ارتباط مستقیم وجود دارد بنابراین عاقلانه است که زیاد از فرآورده‌های گوشتی و برندهای ناشناس استفاده نشود.

زمانی که قیمت سوسیس از یک کیلو پیاز کمتر است و در مقابل گوشت، کیلویی صد هزار تومان است، باید فهمید که این سوسیس باکیفیت نیست.

از طرف دیگر، موارد استفاده از فرآورده‌های گوشتی هم مهم هستند. در طبخ و استفاده از سوسیس و کالباس باید حداقل حرارت را به کار گرفت. با حرارت زیاد دادن به کالباس و سوسیس، احتمال بروز سرطان هم افزایش پیدا می‌کند.

سوسیس و کالباس جز در ظاهر و مدت زمان حرارت، با هم فرقی ندارند، اما در طبخ و استفاده، سوسیس را حرارت می‌دهند.

بهترین کار این است که سوسیس حرارت کمی داده شود و به اصطلاح سرخ و رنگش هم قهوه‌ای نشود. هرچند که بهترین کار این است که سوسیس آبپز شود.

دکتر بهادر حاجی‌ محمدی - عضو آکادمی سم‌شناسی بالینی آمریکا / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها