روایتی شنیدنی از سفر اربعینی جواد موگویی.
کد خبر: ۱۲۳۶۱۳۹
پادکست | سفرنامه صوتی «شاید اربعین» (روزبیست‌‌ویکم)

امروز رفتم بیت آیت‌الله سیستانی. در انتهای یک کوچه تنگ و بی‌نام است. درست سه کوچه مانده به باب‌القبله‌ی حرم.چند مسلح به صورت زیگزاک در کوچه پست می‌دادند. هیبت‌شان کاملا با نیروهای امنیتی عراق متفاوت است. چیزی‌ هستند شبیه محافظان سیدنصرالله.
رفتم سمتشان. گفتم میخواهم آقا را ببینم.
با اخم گفت لا!..نامه از ایران..
گفتم چی؟
با عصبانیت اشاره کرد که یالله برو عقب!
رفتم خانه امام. تولیت آن با سیدعلی خمینی است. چندسالی هست او در نجف ساکن شده و درس خارج میدهد. رفتم تا او وساطت کند برای دیدار با آیت‌الله، که نبود‌.
تا قبل از پیروزی انقلاب،حوزه نجف مرکز تشیع دنیا بود. اما میراث عبدالکریم حائری در قم جای نجف را گرفت. الان اداره حوزه نجف برعهده ۴نفر است:
سیستانی(ایران)، سعید حکیم(عراق)
فیاض (افغانستان) و بشیر نجفی (پاکستان)
اما حرف آخر را سیستانی میزند. احزاب در عراق یکی دو جینی هستند. بیافزایید خاندان حکیم و خاندان صدر را اما باز هم حرف آخر را سیستانی میزند. اما میگویند در سیاست دخالت نمیکند!
آیت‌الله در خانه‌ای۷۰متری مستاجر است و دامادش جواد شهرستانی که هم نماینده آیت‌الله در قم است و هم پدر همسر سیدعلی خمینی. فلواقع یعنی وصلت نوه سیستانی با نوه امام خمینی.
آیت‌الله پس از سقوط صدام گفته بود «من ۵ سال است از در خانه بیرون نرفته‌ام. اگر ایران خوب باشد قلبم شادمان است. اما باور بکنید اگر خبر بدی از ایران به من برسد؛ قلبم جریحه‌دار میشود و برای من سختی یک خبر بد از ایران دردناکتر از این چند سالی است که از خانه بیرون نرفته‌ام»
آیت‌الله حتی برای زیارت هم از خانه بیرون نمی‌آید! او بیت خود را جز برای سفر درمانی پانزده سال پیش ترک نکرده است! حتی وقتی رفسنجانی او را به ایران دعوت کرد گفت به دلیل مسائل امنیتی نمیتواند‌. یحتمل ترجیح میدهد امیرالمومنین را هم از همین خانه زیارت کند تا با ملازمان و محافظان در حرم.
برخی حزب‌اللهی‌ها در ایران همیشه میگویند چرا آیت‌الله در سیاست دخالت نمیکند؟! اما نامه‌های محرمانه بین او و رهبر ایران رد و بدل میشود. یحتمل در باب تحولات منطقه و عراق.
آیت‌الله در سیاست دخالت نمیکند! اما به وقت حمله داعش فتوای جهاد داد تا حشد الشعبی تاسیس شود و عراق آزاد.
آیت‌الله با هیچ رسانه‌‌ای گفتگو نمیکند، کمترین تصویر و فیلمی از او منتشر نمیشود اما در این حال موثرترین شخصیت امروز عراق است.البته میگویند چرا آقا در سیاست دخالت نمیکند!
القصه!
اینجا همه منتظرند جمعه شود تا ببیند امام جمعه کربلا به نمایندگی از آیت‌الله درباب تظاهراتها چه خواهد گفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها