مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد دیابت منجر به تغییرات مکانیکی و بیولوژیکی خاصی در ساختار استخوان‌ها می‌شود که خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۳۶۱۱۰
دیابت خطر شکستگی استخوان افزایش می‌دهد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، خطر شکستگی استخوان ناشی از پوکی در بیماران مبتلا یه دیابت بسیار شایع است، ولی دلیل و مکانیسم آن تا امروز مشخص نبود.

محققان موسسه پلی‌تکنیک رنسلیر در آمریکا تحقیقات تازه‌ای را در سطح اتمی آغاز کردند تا ارتباط دیابت و شکستگی استخوان را دریابند.

این مطالعه نشان می‌دهد عوارض جانبی دیابت بر استخوان‌ها در نوع یک و دو متفاوت است و بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در مقایسه با نوع دو بیشتر در معرض شکستگی استخوان قرار دارند.

محققان نمونه‌های بافت استخوانی داوطلبان سالم و مبتلا به پوکی استخوان را جمع‌آوری کردند. در این شیوه از یک رویکرد مبتنی بر پروتئین استفاده شده است که در حال حاضر در کلینیک‌های تشخیصی استفاده نمی‌شود.

در این روش نحوه اصلاح ارتباط بین رابط‌های آلی و غیر آلی استخوان‌ها بررسی می‌شود. همچنین تجمع پروتئین AGEs مورد بررسی قرار می‌گیرد. این پروتئین هنگام وجود قند در بدن تولید می‌شود و علاوه بر تغییر پروتئین‌های استخوان، ساختار کلی استخوان‌ها را تضعیف می‌کند.

ادامه مطالعات نشان می‌دهد AGEs ترتیب فیزیکی مولکول‌های آب را در پروتئین‌ها و کریستال‌های استخوانی تغییر می‌دهد.

درک این تغییرات بیولوژیکی و مکانیکی منجر به بهبود روش‌های درمان و تولید دارو‌های موثر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها