در گفت‌وگو با دکتر مراد عنادی، کتاب «فرمانروایان الموت» را بررسی کردیم

سفری تاریخی و جذاب به دره زیبای الموت

نشست نقد وبررسی کتاب فرمانروایان الموت نوشته مراد عنادی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ برگزارشد.
کد خبر: ۱۲۳۵۷۵۴
فرمانروایان الموت؛ روایتی تاریخی سیاسی از تحولات الموت در گذر زمان

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، نشست رونمایی و نقد و بررسی کتاب «فرمانروایان الموت» تالیف مراد عنادی با حضور جمعی از اهالی فرهنگ، مدیران کل، رئیس شورای شهر، مدیران رسانه، رئیس و اساتید دانشگاه فرهنگیان، اساتید و دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی «ره» استان قزوین در موزه دکتر علی اکبر صالحی در سرای سعدالسلطنه شهر قزوین برگزار شد.


در این نشست فرهنگی که امام جمعه، بخشدار و شهردار الموت شرقی و جمعی از فرهیختگان الموت نیز حضور داشتند دکتر عنادی مولف کتاب فرمانروایان الموت با قدردانی از حضور اهالی قلم و اندیشه، گفت: در تالیف این کتاب سعی شده است هم نگاهی تخصصی به موضوع الموت داشته باشم تا مورد توجه نخبگان جامعه باشد و هم نگاهی عام تا برای عموم علاقه مندان به تاریخ جذاب باشد.

عنادی با انتقاد از کم توجهی محققان داخلی به تحولات تاریخی الموت افزود: اکثر کتاب‌های نوشته شده درباره الموت توسط اندیشمندان خارجی به رشته تحریر درآمده است و مورخان ایرانی کمتر عنایتی به این سرزمین داشته‌اند.

وی ادامه داد: اکثر کتاب‌های نگاشته شده، تنها به گذشته الموت بویژه دوره ١٧١سال فرمانروایی اسماعیلیان به رهبری حسن صباح و جانشینانش توجه داشته و بر فراز و فرودهای دوره اسماعیلیان تمرکز کرده‌اند. دکتر عنادی با این توضیح افزوددر کتاب فرمانروایان الموت سعی شده است به تحولات قبل از دوره اسماعیلیان و بعد از سقوط الموت به دست هلاکوخان مغول نیز پرداخته شود. اشاره به دوره فرمانروایی قهرمان میرزا ( عین السلطنه ) و امیر اسعد خلعتبری در اواخر دوره قاجار از بخش‌های جذاب کتاب فرمانروایان الموت است.

مولف کتاب فرمانروایان الموت گفت: اگر روزگاری الموت، به تاریخ کهن و حسن صباح شناخته می‌شد امروزه با جاذبه‌های گردشگری همچون دریاچه اوان، صخره‌های اندج، سواحل شاهرود، امام زاده علی اصغر ع زرآبادو برگزاری جشن‌های گیلاس، فندق، انار و ذغال اخته نیز محل توجه است .

در ادامه نشست، دکتر اللهیار خلعتبری، استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی گفت: اولین ثمره این کتاب این است که بسیاری از اندیشمندان و مسئولان استان قزوین را در یک مکان گرد هم آورد تا در باره موضوع مشترکی با عنوان الموت هم اندیشی کنند.

وی افزود: کتاب‌های مختلفی درباره الموت، مردم و تاریخ الموت نوشته شده که عمدتا دارای نقایص و بلکه تحریفات تاریخی هستند اما کتاب فرمانروایان الموت با دقت و سلامت بیشتری نگاشته شده که این امر جای تقدیر از مولف آن دارد و اگر ضعف‌هایی هم در آن دیده می‌شود امید است که در ویرایش‌های بعدی مرتفع شود.

دکتر خلعتبری با اشاره به وجود صدها آبادی کوچک و بزرگ در منطقه الموت قزوین ادامه داد: ضروری است که وحدت و یکپارچگی آبادی‌های الموت حفظ شود.

این استاد تاریخ گفت: شخصیت‌های بزرگی همچون خواجه نصیرالدین طوسی و بسیاری دیگر از اندیشمندان در سرزمین الموت زندگی کرده و صاحب آثار بسیاری هستند که می‌بایستی مطالعه دقیق‌تر و عمیق‌تری در باره این شخصیت‌ها انجام شود.

دکتر خلعتبری، حسن صباح را فردی اندیشمند و زیرک توصیف کرد و گفت: حسن صباح پس از بازگشت از کشور مصر به مدت ۱۰ سال تمام ایران را گشت و پس از مطالعه بسیار، منطقه الموت را برای پایتختی حکومت خویش انتخاب کرد تا از دسترس بیگانگان در امان باشد.وی سپس به علل سقوط اسماعیلیان در دوره فرمانروایی رکن الدین خورشاه پرداخت و به سرنوشت نزاریان الموت که امروزه آقاخان ها شاخه اصلی آن ها به شمار می روند نیز اشاره کرد.

استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این که پرداختن به مقولات تاریخی زمانی که رشته نویسنده تاریخ نباشد مستلزم جسارت است، از این که مولف کتاب فرمانروایان الموت که دارای دکترای علوم سیاسی است به بررسی تحولات الموت پرداخته آن را ناشی از علاقمندی و تسلط مولف دانست و افزود هر چند این کتاب اشتباهات تاریخی اندکی دارد درعین حال بعضا استفاده مولف از ادبیات سیاسی در روایت برخی رخدادهای الموت می‌تواند قابل نقد باشد.

سخنرانً بعدی نشست دکتر حاکم قاسمی رئیس پژوهشگاه آینده پژوهی دانشگاه امام خمینی ره بود. وی کتاب فرمانروایان الموت را یکی از کتاب‌های شاخص نوشته شده با موضوع الموت معرفی کرد.

این استاد دانشگاه در مراسم رونمایی از کتاب فرمانروایان الموت گفت: کار مولف این کتاب در پرداختن علمی به تاریخ سرزمین الموت بسیار ستودنی است، به خصوص در وانفسای تالیف و تولید کتاب که امروزه به چالشی برای بخش علم و فرهنگ تبدیل شده و انگیزه برای کتاب نویسی را در نزد اهالی اندیشه سست کرده است.

دکتر قاسمی افزود: این کتاب چندین شاخصه مثبت دارد، اول اینکه تاریخ الموت را از گذشته تا به امروز در مقابل چشمان جویندگان علم و دانش قرار می‌دهد. دوم اینکه نویسنده کتاب بر امور تاریخی، اجتماعی، سیاسی و مردم شناسی منطقه الموت شناخت و مطالعه کافی دارد چرا که ایشان از اهالی این سرزمین هستند. سوم پرداختن به نقش وجودی الموت در چهل سال انقلاب اسلامی است.چهارم واکاوی چالش ها و چشم انداز الموت از جمله مهاجرت معکوس به منطقه و پرداختن به ظرفیت‌هایی همچون گردشگری و اشتغالزایی است.

این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: وجود روح آینده پژوهی در این کتاب از دیگر امتیازات این کتاب است که نگاهی نیز به فردای الموت دارد که امیدوارم این بخش در شمارگان بعدی تقویت شود و بیشتر به آن پرداخته شود.

همچنین در ادامه جلسه، مهندس لطف الله سیاهکلی، استاد دانشگاه و مدیرعامل شرکت سروش ضمن اشاره به استقبال شخصیت های علمی و مسئولان بخش های خصوصی و دولتی قزوین از مراسم رونمایی کتاب فرمانروایان الموت، گفت: این کتاب بواسطه پرداختن به امور ملی، اسلامی، تاریخی و مردم شناسی بسیار قابل تقدیر است.

وی افزود: مردم الموت به صلح طلبی، دینداری و اخلاق مداری مشهور هستند.

سیاهکلی ادامه داد: مردم الموت در طول تاریخ، ظلم ستیز و عدالت طلب بودند و در دوران انقلاب اسلامی نیز همیشه پشتوانه انقلاب و ولایتمدار بوده و هستند. الموت، شخصیت‌های بزرگی را به انقلاب اسلامی معرفی کرده که برای هر کدام از ایشان می‌توان کتابها نوشت.

سیاهکلی در پایان پیشنهاد داد که مراسم تکریم و تجلیل از بزرگان و اندیشمندان استان قزوین مورد توجه قرارگرفته و به یک آئین مستمر و مداوم تبدیل شود.

شایان ذکر است کتاب فرمانروایان الموت در ٢٨٠صفحه و در شش فصل در قطع رقعی به قیمت ۵۰ هزار تومان در انتشارات پردازش به چاپ رسیده است.

علاقمندان‌ می‌توانند این کتاب را با مراجعه یا سفارش اینترنتی، از فروشگاه نشر پردازش در تهران و‌ کتابسرای علامه در قزوین خریداری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها