روایتی شنیدنی از سفر اربعینی جواد موگویی.
کد خبر: ۱۲۳۵۷۳۰
پادکست | سفرنامه صوتی «شاید اربعین» (روز هفدهم و هجدهم)

این دو روز کلا مریض بودم و زمین‌گیر. ۸ آمپول پنی‌سیلین و دگزا زدم تا گاهی فقط برای نماز بروم حرم.
موکب‌های عراقی تقریبا جمع شده. اما چند موکب ایرانی همچنان به پاست. عراقی‌ها چنان ذوقی در جمع کردن موکب‌ها داشتند که ما در تمام شدن ماه رمضان در عید فطر داریم! گرچه مومنان در دل حسرت دارند از جمع شدن سفره رمضان، اما عیدفطر نیز بسی شادمانی دارد و خیر.
این دو روز کربلایی‌ها کلهم در رفت و روب و جمع کردن موکب‌ها بودند. تا سال بعد و اربعینی دیگر.
۲۰میلیون زائر را سیر کردند و شستند و جا دادند و دست آخر هم راهی گوشه گوشه دنیا کردند. بی‌اجر و مزد دنیای ۲۰۱۹! گویی امری فطری بوده که از شکم مادر، به پر قنداق‌شان سنجاق شده.
الغرض! کربلا و نجف با انبوهی زباله‌ی۲۰میلیون زائر مانده و ایضا جاده‌ای به طول ۸۰کیلومتر با پس‌ماندهای مسافرانش.
عجب صبری دارند و دلی گنده این جماعت عراقی.
۲۰میلیون ۲۰ روز آمدند، خوردند و خوابیدن و رفتند ولی اینها خم به ابرو نیاوردند و حال باید یک ماه هم بشورند و بسابند تا بلکم پس‌ماندهایشان دفع شود. و دوباره سال بعد و بعد و بعد.
ما ایرانی جماعت که عجیب خوش‌بحالمان شد! که حتی ویزای ناچیز را هم ندادیم به خزانه بیت‌المال عراقی. دو قورت و نیم‌مان هم باقیست که این ۳۰۰-۴۰۰تومنی هم که خرج کردیم در این سفره ۷روزه، کاش مفت میشد. و چرا اصلا ما باید کرایه بدهیم از مهران تا نجف؟ مگر همش مفت نیست؟!
نگاه توریستی و اقتصادی هم به اربعین داشته باشیم حداقل ما ایرانی‌ها سودی برای آنها نداریم! نه پول ویزا می‌دهیم و نه اهل سوغات خریدن هستیم و نه البته توانش را داریم!
به همت دولت تدبیر و امید، ارزش پول‌مان عجیب خورده به کف! همین که برویم و بیاییم و سر بار عراقی‌ها نشویم، کلاهمان را باید مترها بیندازیم بالا!
خدا پدر موکب‌دارها را بیامرزد که اگر نبودند، با این ارزش ریال‌مان، بایستی ۸۰کیلومتر، نان و نوشابه زپرتی عراقی را می‌خوردیم و آروغش را هم نثار پدر بزرگوار کسی میکردیم که این بلا را سر ریال مظلوم ما آورد.
القصه!
حال که موکب‌ها جمع شده، خرج من تقریبا روزی ۷۰۰-۸۰۰ هزار تومان در عراق است؛ کرایه،جای‌خواب و غذا و ایضا نت رومینگ بسیار گران است.
شایعات بسیاری‌ست که اعتراضات مردم عراق به دولت از نو شروع خواهد شد. برعکس تفسیرهای سیمای ما ظاهرا آتش اعتراضات گُر خواهد گرفت.
قصد دارم بروم میدان التحریر، تکریت و بصره و رمادی و شهرهای دیگر.دلم به ماندن است تا شاهد ماجرا باشم.لکن خدا کند پولم کفاف دهد.

منبع: جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها