مدتی است نام جمعیت دانش آموزی کشور با مسائلی مانند رفتارهای پرخطر و آسیب‌ های اجتماعی همراه‌ می شود.
کد خبر: ۱۲۳۵۲۶۲
پرخطر مثل خلأ شفافیت

نگران کننده تر این‌که تا به حال گزارش دقیقی از سوی وزارت‌ آموزش و پرورش دراین خصوص به مجلس ارائه نشده است.

بنابراین‌ تصور این‌که وزرای آموزش و پرورش ‌با این دغدغه در مجلس حاضر شده و به ارائه آمار پرداخته باشند نیز درست نیست‌.‌

درحالی وزرای آموزش و پرورش ‌تاکنون درباره رفتارهای پرخطر دانش آموزان با مجلس تعامل نداشته اند که گسترش اخبار غیر موثق، بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده و می کند.

رویکرد آ‌موزش و پرورش برای نپرداختن مناسب به آسیب‌های اجتماعی جای بحث دارد، چراکه جمعیت دانش‌آموزی کشور، امسال حدود 15میلیون نفر برآورد می شود و بی توجهی به خطراتی که آینده سازان کشور را تهدید می کند به هیچ وجه پذیرفته نیست. ‌با توجه به این‌که مساله آسیب‌ های اجتماعی از دغدغه های مقام معظم رهبری است‌ در مجلس به این مهم پرداخته شده،‌اما هنوز باید تلاش کرد.

به عنوان مثال، سازمان امور اجتماعی کشور با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ایجاد شد، ولی هنوز آن طور که باید به مسائل پرداخته نمی شود‌ و در حوزه آسیب‌ های اجتماعی، دانش آموزان تاکنون گزارش کاملی با کمک آموزش و پرورش و این نهاد تهیه و منتشر نشده است‌.

نکته مهم این که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با چالشی به نام بروز رفتارهای پرخطر میان دانش آموزان رو به رو هستیم، این‌که آماری در این رابطه ارائه بشود یا نشود هم تاثیری بر این معضل ندارد. شفاف نبودن آمار ارائه شده یا پنهان کردن آمارها فقط باعث پاک شدن صورت مساله می شود.

برخی می پرسند آیا ارائه آمارها در رابطه با بروز رفتارهای پر خطر میان دانش‌آموزان، تاثیری در حل این چالش دارد؟ در جواب باید گفت‌ قطعا تاثیر مهم و مثبتی دارد. ‌ آمارهای درست دراین حوزه همچون یک سنجه و آزمون‌ عمل می‌کند که به واسطه نتایج آن ‌ می‌توان از گسترش یک بیماری در سطح جامعه جلوگیری کرد.

به عنوان مثال، اگر بدانیم ‌سرطانی در جامعه شایع شده، این آگاهی از گسترش سرطان فقط با ارائه آمارها و پیمایش‌های درست به دست می‌آید و دقیقا پس از آگاهی از وجود این بیماری است که می‌توان با تشکیل ستاد و ارائه راهکار به درمان ‌امیدوار بود.

درواقع وقتی از چند و چون ‌رفتارهای پرخطر میان دانش آموزان آگاه باشیم، می توانیم راهکار درست را انتخاب و سلامت نسل آینده را تضمین کنیم، در غیر این صورت هر سال هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل و نسلی تربیت می شود که از توانمندی و پویایی لازم ‌ برای اداره کشور برخوردار نخواهد بود.

علی ساری - عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها