یک کارشناس در گفتگو با جام جم آنلاین:

آمریکایی ها نفت سوریه را می دزدند

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و تاثیر گذاری بر ملت ها و آگاهی بخشی مبارزه با استکبار منجر به بازیگری فعال رژیم صهیونیستی؛ آمریکا و متحدین آنها در منطقه برای رویارویی با مقاومت شود.
کد خبر: ۱۲۳۵۲۵۹
آمریکایی ها نفت سوریه را می دزدند

ابوالفضل ظهره وند در گفتگو با جام جم آنلاین،در پاسخ به سوالی در زمینه ریشه های اعتراضات و ناآرامی ها گفت: حوادث و مسائل هفته های جاری دو کشور عراق و لبنان را می بایست در چارچوب روندهای جاری در منطقه و محیط بین الملل ارزیابی کرد. صرف نظر از اینکه بخش عمده ای از اتفاقات اخیر ریشه در ساخت سیاسی و پیشینه تاریخی این کشورها دارد. واقعیت آن است که تغییراتی در منطقه و در محیط بین الملل در حال شکل گیری است. تحولاتی بیرون از خواست و اراده قدرت های بزرگ و راس آنها آمریکا که منجر به فعالیت هایی بر ضد مردم منطقه شده است. آنچه به عنوان خسارت های مادی توسط آمریکا؛ غرب و متحدان منطقه ایشان عنوان می شود خود را در اشکال مختلفی از جمله توطئه علیه ملت های منطقه نشان داده است. موضوعی که همواره در دستور کار آمریکا و دشمنان جهان اسلام قرار داشته است.

وی افزود: نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه و تاثیر گذاری بر ملت ها و آگاهی بخشی مبارزه با استکبار منجر به بازیگری فعال رژیم صهیونیستی؛ آمریکا و متحدین آنها در منطقه برای رویارویی با مقاومت شود. دنیای غرب به سرکردگی آمریکا به دنبال مهندسی وضعیت غرب آسیا به نفع خویش است لذا از اعتراض به حق اقتصادی و اجتماعی مردم به دنبال بستر سازی های به نفع خود هستند تا برنامه های خبیثانه و توطئه آمیزی را در منطقه پیاده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه راه برون رفت از شرایط ایجاد شده اقتصادی- اجتماعی فروپاشی سیاسی نیست، خاطرنشان کرد: این در حالیست که برخی جریانات سیاسی ضد مردمی به دنبال آن هستند تا مطالبات اجتماعی و اقتصادی را به مطالبات سیاسی تبدیل کنند. این مساله به جد باید مورد تامل مردم دو کشور لبنان و عراق قرار بگیرد چرا که بین مطالبات و اعتراضات اجتماعی با اعتراضات برای فروپاشی سیاسی تفاوت زیادی است. پیگیری حقوق شهروندی و مطالبات ملی و اقدام به اعتراض علیه مسوولین در موارد یاد شده یکی از اقدامات جامعه مدنی به شمار می رود.

وی در این رابطه به وضعیت جلیقه زردها در فرانسه اشاره کرد و عنوان داشت: همانگونه که جلیقه زردها در حال برگزاری پنجاه و یکمین اعتراض خود علیه دولت فرانسه هستند و این اعتراض کماکان مسیر اجتماعی خود را طی می کند. اگر اعتراضات مردم فرانسه در مواقعی به خشونت کشیده می شود، ناشی از واکنش سخت پلیس است در حالی که مردم در شرایط عادی اعتراض به دنبال طرح خواسته خود و اعاده مطالباتشان در چارچوب مشخص هستند؛ به این معنا که آنها تلاش می کنند تا مطالبات خود را در تغییرات درون ساختار سیاسی موجود دنبال و تحقق بخشند نه در فروپاشی ساختار سیاسی. در حالی که درعراق و لبنان تلاش می شود تا با استفاده ابزاری از مردم اهداف منطقه¬ای و فرامنطقه ای غرب محقق شود.

ظهره وند با تاکید بر مخاطرات مطالبه گری رادیکال در کشورهای منطقه و منطبق با خواست رژیم صهیونیستی و غرب گفت: درواقع مردم لبنان و عراق قربانی خواسته های جهان غرب می شوند اگر به مسائل از دید درست نگاه نکنند. آمریکا در حالی ایجاد کننده چنین آشوب هایی در منطقه است که کمترین توجهی به خواست مردم و اراده ای برای تامین و حمایت از منافع مردم دو کشور لبنان و عراق ندارد. آمریکا، رژیم صهیونیستی، دنیای غرب وکشورهای مرتجع عربی همچنان از مساله بیداری اسلامی و نهضت مقاومت وحشت دارند؛ مقاومتی که پرچمداری آن با جمهوری اسلامی ایران است. دنیای استکبار با ادبیات و خواسته مقاومت اسلامی مشکل دارد. ادبیاتی که بر این موضوع تاکید دارد که کشورها می بایست متکی بر اراده ملی اداره شوند و حاکمیت ملی را مبنای طرح ریزی و شکل دهی راهبردهایشان قرار دهند؛ ادبیاتی که تاکید می کند حاکمان کشورهای منطقه باید منافع ملی کشور را براساس ضرورت های ملی و نه خواست واراده بیرونی شکل دهند. این در در حالی است که آمریکایی ها تحت عنوان غرامت جنگی یک سوم نفت عراق را برداشت یا به عبارتی می دزدند یا کنترل منابع نفت شمال سوریه را در دست گرفته اند، بنحوی که ترامپ با وقاحت عیان از تعلق داشتن این نفت به خودشان سخن می گوید!

وی خاطرنشان ساخت: مقاومت اسلامی که در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی کلید خورد و نقطه عطف آن اشغال لانه جاسوسی و اخراج آمریکایی ها از صحنه سیاسی ایران و نشان دادن تعیین سرنوشت ایرانی ها به دست خودشان بدون توجه به اراده آمریکا بود منجر به عصبانیت و توطئه چینی آمریکایی شد. آمریکا در چهل سال گذشته شاهد تبعیت بسیاری از ملت های منطقه از الگوی مقاومت ایران اسلامی است و این وجه اینکه الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه خوشایند آمریکا نیست. الگوی مقاومت اسلامی ایران نه تنها در منطقه بلکه به تدریج تبدیل به مقاومت جهانی شده است. شاید بتوان گفت مقاومت مردم ونزوئلا هم متاثر از ایستادگی و مقاومت مردم ایران است. از این رو می توان گفت پایداری و مقاومت کشورهای اسلامی در منطقه است که منجر به واهمه آمریکا شده است. تا زمانی که غرب به دنبال استفاده تمام عیار از منابع کشورهای منطقه باشد و خواهان تسلط بر نود درصد آنها؛ مردم باید با آگاهی به این مساله مانع تحقق معادلات دنیای غرب بخصوص آمریکا شوند. قطعا آگاهی و ایستادگی در برابر آمریکا برایشان قابل قبول نیست؛ از منظر آمریکا چنین معادله ای باید بر هم زده شود از این رو دنیای استکبار با تمام قدرت در برابر ملت های منطقه ایستاده ست.

ظهره وند در پایان گفت: به وجود آوردن داعش، طالبان، القاعده و سایر گروه های تروریستی به این دلیل است اما انگشت اتهام آمریکا به سمت مقاومت اسلامی است؛ چرا که مقاومت اسلامی برهم زننده معادلات منطقه به نفع ملت ها و به ضرر قدرتهاست. متاسفانه به دلیل عدم بصیرت در بخشی از گروه های سیاسی در درون لبنان و عراق و آدرس غلطی که به مردم داده می شود شاهد خسارت های سنگینی بر مردم این دو کشور هستیم. اطلاع رسانی دقیق در راستای خنثی کردن توطئه استکبار برای رسیدن به وضعیت دلخواه اقتصادی و اجتماعی مردم لبنان و عراق بهترین راهکار برای تامین منافع این دو کشور و قطع دست دشمنان غربی و منطقه ای است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها