بررسی آینده همکاری ایران و IAEA در گفتگوی جام جم آنلاین با بهشتی پور

بعید است مدیرکل جدید آژانس برای ایران مشکل ایجاد کند

جمهوری اسلامی ایران در سطح برجام هم بسیاری از نظارت ها را پذیرفته بنابراین تا مادامی که ایران زیر نظر آژانس فعالیت می کند ولو اینکه غنی سازی و دخائر خود را افزایش دهد با آژانس مشکلی پیدا نمی کند..
کد خبر: ۱۲۳۵۰۰۵
بعید است مدیرکل جدید آژانس برای ایران مشکل ایجاد کند

به گزارش جام جم آنلاین، رافائل گروسی دیپلمات اهل آرژانتین یکی از اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای با ایران مدیر کل آژانس اتمی شد.

وی در زمان مدیریت یوکیو آمانو از معاونان وی محسوب می شد. گروسی سابقه سفر به ایران را دارد و در گذشته موضع گیری هایی علیه ایران داشته است. انتخاب آقای گروسی به عنوان مدیر کل آژانس انرژی اتمی در گفت و گو با حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای موضوع این مصاحبه است.

انتخاب آقای رافائل گروسی به عنوان مدیر کل آژانس انرژی اتمی با توجه به مواضع ضد ایرانی ایشان را در تصمیم گیری ها علیه جمهوری اسلامی ایران چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای رافائل ماریانا گروسی پیش از تکیه زدن بر صندلی ریاست سازمان انرژی اتمی را در کسوت معاون سیاسی آقای آمانو شناخته ایم. سه سال معاونت سازمان انرژی اتمی و مواضع تند ایشان علیه ایران شناخت نسبتا جامعی از وی به ما داده است. گروسی بارها به ایران سفر کرده و چندین بار به عنوان عضوی از اعضای هیات مذاکره کننده؛ هیات ناظرین و بازرسین آژانس درایران ایفای نقش کرده است. هر چند در سال های معاونت ایشان در سازمان انرژی اتمی مواضع تندی علیه ایران مطرح کرده است اما براین اساس نمی توان گفت که مدیر کل آژانس به تنهایی مقامی تصمیم گیرنده است؛ چرا که تمامی تصمیمات اخذ شده درباره کشورها و منجمله ایران براساس نظر هیات حکام آژانس که متشکل از سی و پنح کشور است خواهد بود. در این بین پنج کشوردارای بمب اتم و قدرتمند دنیا چون امریکا؛ انگلیس، فرانسه، چین و روسیه در این بین تاثیر گذار تر هستند اما تمامی کشورهای یاد شده به عنوان اعضای مجمع آژانس انتخاب شده و در رای گیری ها و تصمیم سازی ها موثر هستند؛ براین اساس مدیر کل آژانس زیر نظر شورای حکام فعالیت می کند و براساس گزارش های متخصصین فعالیت خواهد داشت.

باید منتظر انتخاب معاونین ایشان باشیم این مساله تاچه حد مهم است و جمهوری اسلامی ایران در این بین به چه مولفه هایی در همکاری با آژانس باید توجه و اهتمام داشته باشد؟

گروسی از اول ژانویه 2020 یعنی از یازدهم دی ماه سال جاری به عنوان مدیر کل آژانس انرژی اتمی آغاز به کار می کند. درواقع ایشان به عنوان مدیر کل آژانس نقش موثری در چینش تیم خود دارد؛ تیمی که تشکیل می دهد و همکارانی که انتخاب می کند از منظر فنی، حقوقی و نظارتی بسیار تاثیرگذارند؛ چرا که باید بر فعالیت های هسته ای کشورها نظارت داشته باشند و زیر نظر سازمان ملل به مسائل حقوقی نیز بپردازند. هر چند آژانس زیر نظر سازمان های وابسته به سازمان ملل نیست اما همکاری نزدیک آژانس بین المللی انرژی هسته ای با سازمان ملل منجر به بررسی های حقوقی می شود تا رعایت کردن قوانین مربوط به فعالیت های هسته ای کشورها مورد سنجش قرار بگیرد که آیا در مسیر عادی حرکت کرده اند یا خیر. در این شرایط گروسی به عنوان ششمین مدیر کل آژانس از بدو تاسیس تا حال حاضر مشغول به کار می شود. قطعا انتظار می رود دولتمردان و مسوولین جمهوری اسلامی ایران اصل را بر تعامل وهمکاری با شخص مدیر کل بگذارند و نگران جو سازی های رسانه های خبری غربی دراین زمینه نباشند. خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران نشان داده که سیاست شفاف سازی را در پیش گرفته است به این معنا که مجموعه اقداماتی که در برجام کرده اصولا جایی برای بهانه گیری آژانس یا سایر نهادهای مربوطه نگذاشته است. سیاست های یک دست شفاف و علنی و دقیقی که زیر نظر آژانس بوده همه وهمه شرایط را به نفع ایران کرده است. در این شرایط قطعا مدیر کل آژانس چه آقای گروسی که مواضع تندی علیه ایران داشته یاهر مدیر دیگری نمی تواند واقعیت را نادیده بگیرد یا به شکل دیگری نشان دهد. بعید است گروسی برای ایران مشکل ایجاد کند. تنها نقشی که مدیر کل دارد مدیریت فعالیت های آژانس است و انتخاب معاونین و تیم معاونت پادمانی که نظارت مستقیم بر فعالیت هسته ای ایران دارد. فقط این انتخاب ها مهم است چرا که معاونت سیاسی آژانس مجموعه روند همکاری های بین ایران و آژانس را دنبال می کند ایران باید سیاست شفافیت را که در قبال آژانس در پیش گرفته در دوره مدیریت گروسی نیز دنبال کند تا عملا بهانه¬ای باقی نگذارد همانند رفتار ایران در دوره آقای آمانو و سایر مدیران پیشین آژانس.

آیا کاهش گام به گام تعهدات ایران در برجام و افزایش میزان غنی سازی می تواند در تغییر نظر و رویکرد وانتخاب مواضع تند آژانس با مدیریت آقای گروسی موثر باشد؟


توجه داشته باشید که کلیه فعالیت های جمهوری اسلامی ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می گیرد. اگر ایران همکاری خود را با آژانس قطع کند ممکن است مشکل ایجاد شود. در غیر این صورت براساس ان پی تی و معاهده بین ایران و آژانس که یک پیمان بین المللی است. ایران همچنین پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا می کند. همچنین جمهوری اسلامی ایران در سطح برجام هم بسیاری از نظارت ها را پذیرفته بنابراین تا مادامی که ایران زیر نظر آژانس فعالیت می کند ولو اینکه غنی سازی و دخائر خود را افزایش دهد با آژانس مشکلی پیدا نمی کند. ممکن است ایران با کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه و انگلیس که در همه امور مداخله می¬کنند مشکل پیدا کند اما با آژانس دچار مساله ای نمی شود. چرا که وظیفه آژانس در قبال کشورها تذکر به غنی سازی نکردن نیست بلکه می گوید زیر نظر من غنی سازی کنید چون نمی خواهم منجر به تولید و ساخت بمب اتمی شود. از این رو با توجه به اینکه فعالیت های ایران زیر نظر آژانس است و جمهوری اسلامی ایران با آژانس نهایت همکاری را حفظ کرده است؛ پیش بینی اینکه در آینده با مدیرکل جدید مشکل پیدا کند منطبق با واقعیت ها نیست مگر اینکه کشورهای غربی در پی مشکل سازی علیه ایران باشند و همان ماجرای تورقوزآباد و مسائل حاشیه ای را مطرح کنند وگرنه اصل فعالیت های هسته ای ایران چون شفاف است و زیر نظر آژانس قرار دارد منجر به ایجاد مشکلی برای کشور نمی شود. ایران هم اعلام کرده کاهش تعهدات در برابر آژانس نیست بلکه اقداماتی را کاهش می دهد که در قبال مفاد برجام پذیرفته بوده است و گرنه همچنان در برابر آژانس متعهد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها