روایت‌ سفر اربعینی جواد موگویی را اینجا بشنوید.
کد خبر: ۱۲۳۴۴۳۲
پادکست | سفرنامه صوتی «شاید اربعین» (روز دهم - قسمت اول )

دیشب تا دم‌دمای نماز صبح چرخ میزدم در چادرهای پایانه.چند چادر روضه گرفته بودند. گوش تیز میکنم اما چیزی نمیفهمم جز حسین، زینب و کربلا..
چادری دیگر نوحه معروف پاکستانی‌ها را گذاشته:
شاه حسین
پادشاه حسین
جوادآقا هرشب برای پایانه مسئول شب گذاشته؛ دیشب حسین زاهدی از شیعیان افغانستان بود. طلبه است و نیروی حاج قاسم بوده در جنگ! در گردان۴۰۹. سال۶۶ در تکِ عراق در شلمچه، یک چشمش تخلیه میشود! خودش که نم پس نمیدهد. اینها را رامین میگوید.
حسین چند سالیست می‌آید میرجاوه، برای خادمی.

میگوید«بالاخره بعد از چندسال دوندگی توانستم اقامت موقت بگیرم در ایران! با گروههای تبلیغی ایران همکاری میکردم.چندباری جلوی دوربین آمدم و همین، کار دستم داد.دیگر بااحتیاط به افغانستان میروم؛ از ترس ترورهای وهابیون»

برای کشوری دیگری،جنگ رفته باشی و بعد از ۲۰سال به زور اقامت بگیری! آن هم موقت! کلاه بی‌غیرتی جمهوری‌اسلامی بالا!.
سر صبحی شنیدم چندروز پیش یک بسته انفجاری در خط مرزی پیدا کردند! ناقل اما میگفت دروغ امنیتی‌هاست! تا بهانه داشته باشند برای امنیتی کردنِ امور!

امروز ناگهان ۷-۸کت‌وشلواری آمدند بازدید! یکی از محافظ‌ها کیف چتر ضدگلوله داشت.خواستم عکس بگیرم، نگذاشتند! فهمیدم مدیرکل اطلاعات استان است. کلا از اطلاعاتی جماعت خوشم نمی‌آید! از بس نگاه بسته به مسایل و نگاه بالا به اشخاص دارند.

اما بدو رفتم پیشش! گفت من کاره‌ای نیستم! گفتم اگر نیستید پس آمدید بازدید چه؟! آن هم با محافظ!؟
سکوت کرد.گفتم «مردم نمیدانند اینجا چه خبر است.اگر بفهمند سیل کمک‌های مردمی جاری میشود‌.اینجا نیاز به حضور رسانه‌ دارد. اما استان سیستان‌و‌بلوچستان همه چیزش امنیتی است! این جو را بردارید تا مستندسازها پایشان به اینجا باز شود»نسبت به حرفهایم بی‌تفاوت بود؛چیزی شبیه برو بچه‌جون! اما من گفتم.

نگاه حاکم بر استان امنیتی است.هر پدیده سیاسی-اجتماعی-دینی را با عینک امنیتی می‌بینند. حتی فقر و محرومیت را! باید همه چیز را به مردم سپرد، حتی امنیت را! مدل شهید محمد بروجردی در کردستان در اول انقلاب؛ محرومیت زدایی اولین مولفه حفظ امنیت است. نمیتوان امنیت را برقرار کرد بی‌آنکه فقر را زدود.گروهای تکفیری از همین خلا استفاده میکنند؛ هم در جذب نیرو و هم در تحریک اختلافات قومی و دینی.

همین چندماه پیش بود که رهبری به امام‌جمعه جدید گفت «جلب رضایت مردم عزیز زاهدان» مهترین کار ویژه او در همه امور باشد اما جمهوری‌اسلامی در این ۴۰ سال فقط نگاه امنیتی داشته به سیستان‌و بلوچستان. به همه چیزش! حتی ورود زائران!

منبع: جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها