دکتر حسین نژاد متخصص گوش و حلق و بینی با 20 سال تجربه در زمینه انجام عمل های جراحی بینی در زمینه زیبایی به سوالات پرتکرار درباره عمل زیبایی بینی پاسخ می دهد.
کد خبر: ۱۲۳۳۴۵۹
چه کسانی مناسب انجام عمل زیبایی بینی نیستند؟

در این مقاله گفتگویی با دکتر حسین نژاد جراح بینی داریم تا به سوالات رایج افراد درباره عمل بینی پاسخ دهیم.

جناب دکتر حسین نژاد چه اتفاقی افتاده که اینقدر جراحی زیبایی بینی در ایران زیاد شده است؟

عمل بینی در همه جای دنیا زیاد است. بینی از سایر جراحی ها بیشتر است به دلیل اینکه در مرکز صورت قرار دارد و البته در حال حاضر جراحی زیبایی به خصوص بینی، مد شده است ضمن اینکه تبلیغات اینترنتی هم می تواند در این روند موثر باشد.

آیا انجام جراحی بینی محدودیت سنی دارد؟

قطعا بله زیرا استخوان های بینی از یک سنی شکل گرفته و بعد از مدتی رشدشان متوقف می شود. دختران از 16 سالگی و پسران از 17 سالگی آماده جراحی می باشند ولی به صورت کلی در کشور ما از نظر قانونی جراحی بینی از 18 سال به بعد قابل انجام است.

جراحی بینی چه فوایدی میتواند داشته باشد؟

نتیجه مثبت جراحی بینی باعث افزایش اعتماد به نفس و در واقع کلید موفقیت افراد نیز میتواند باشد و فرد با اعتماد به نفس بالا در کاری که انجام می دهد موفق تر خواهد بود.

جراحی بینی چه معایبی می تواند داشته باشد؟

متاسفانه این موجی که برای جراحی زیبایی به خصوص بینی در کشور ما به راه افتاده منطقی نیست. در عمل جراحی بینی اگر بخواهم به صورت عامیانه بگویم بینی مثل موتور ماشین باز می شود و تمام قسمت های بینی مشخص می شوند و جراح روی آن کار میکند.

نقش فیزیولوژی بینی تنفس است. هنگام تنفس بینی هوا را به سمت ریه هدایت می کند، کاری که هنگام تنفس با دهان به صورت کامل انجام نمی شود یعنی طول دوره تنفس، هنگام تنفس با دهان کوتاه است و ریه به خصوص قسمت های تحتانی آن به صورت کامل از اکسیژن پر نمی شود. ما حدود 700 میلیون کیسه هوایی داریم که باید از هوا پر شوند. اما موقع تنفس از راه دهان به دلیل کوتاه بودن دوره تنفس این کیسه های هوایی در انتهای ریه پر نمی شوند و به مرور زمان حجم ریه کاهش پیدا می کند .

با کم شدن حجم ریه آسیب های قلبی به وجود می آید، بنابراین تنفس از راه بینی بسیار مهم بوده، پس اول ما باید به این نکته دقت کنیم که موقع دستکاری بینی در حین عمل اختلالی سر راه عبور هوا قرار نگیرد.

دوم اینکه بینی فقط برای تنفس نیست این بینی می تواند به موقع هوای ورودی را گرم یا سرد کند مثلا شما در تهران زندگی می کنید و در زمستان دمای هوا زیر صفر می رود، این دما وقتی به ریه میرسد چیزی حدود 31 تا 37 درجه است یعنی بدن ما با صرف انرژی حدود 70 تا 100 کالری، درجه حرارت را به این مقدار می رساند.

وظیفه دیگر بینی بویایی می باشد که اگر شما بویایی نداشته باشید در معرض خطر قرار دارید همچنین خود بویایی نقش در چشایی نیز دارد.

یعنی بیماران قطعا در ریسک عدم بویایی قرار می گیرند ؟

احتمال این مساله فوق العاده نادر است ولی فردی که قصد جراحی بینی دارد فیزیولوژی بینی را یکی یکی باید از ذهن بگذراند. بینی در فیلتریشن نقش دارد یعنی هنگام تنفس احتمال اینکه در هوای تنفسی ذرات معلق زیادی باشد وجود دارد که بینی تا حدی آن ها را فیلتر می کند و با این عمل ممکن است در معرض خطر و ریسک کاهش قرار بگیرد.

همچنین بینی در آوا سازی نقش دارد، هنگام تولید صدا در رزونانس حنجره، دهان و حلق بینی همه تاثیر گذار هستند. کسانی که شغلشان با صدا ارتباط دارد تغییر حجم بینی ممکن است صدایشان را تحت تاثیر قرار دهد.

بینی به صورت ثانویه در تمایلات جنسی نقش دارد. تمام مواردی که ذکر شد میتواند تحت تاثیر جراحی بینی قرار گیرد به همین خاطر کسی که قصد انجام جراحی بینی را دارد و همچنین خود جراح باید تمام این موارد را در نظر بگیرد.

با توجه به توضیحاتی که داده اید چه افرادی گزینه انجام عمل بینی هستند؟

کسانی که از نظر روحی روانی و جسمی سالم بوده و از دید جراح هم واقعا نقصی داشته باشند که با انجام عمل بینی رفع شود. جراح باید ارزیابی کند که با انجام عمل بینی می تواند به زیبایی و سلامت شخص کمک کند یا خیر، اگر نتیجه مثبت باشد شخص برای انجام جراحی بینی مناسب خواهد بود.

و چه کسانی مناسب جراحی بینی نیستند؟

باید دید فردی که مراجعه می کند آیا از نظر روحی و روانی سالم است یا خیر؟ یا به یک توهم خود زشت انگاری مبتلاست. در کل 1 تا 2 درصد افراد در جهان به این عارضه مبتلا هستند، به این صورت که فرد فکر میکند بینی اش زیبا نیست. در کل 15 تا 20 درصد افراد مراجعه کننده به مطب بنده به این عارضه دچار اند و اینجاست که نقش ما به عنوان پزشک پررنگ تر میشود که این افراد را جدا کنیم که جراحی بینی انجام ندهند.

آمار نشان می دهد که تنها 10 درصد این افراد می توانند از نتیجه جراحی خود راضی باشند که حتی در صورت رضایت بعد از جراحی بینی سراغ دیگر قسمت های صورت خود رفته و راضی نمی شوند. معمولا این افراد خود را با افراد مشهور مقایسه می کنند.

همچنین کسانی که وسواس دارند، خلق ناپایدار روحی دارند، کسانی که خود کشی کرده یا حتی به خود کشی فکر می کنند مناسب جراحی نیستند، حتی گاهی در صورت نیاز ما این افراد را به مشاوره روانپزشکی می فرستیم تا در صورت تایید روانپزشک تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

کسانی که به هر علتی مشکلات جسمی داشته باشند مثل قلب ، ریه، افراد مبتلا به سرطان که ما به پزشک معالج ارجاع می دهیم تا در صورت تایید پزشک متخصص خود، تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

گاهی افرد در اوج ورزش تصمیم به جراح بینی می گیرند که ما اصلا جراحی بینی را به آن ها توصیه نمی کنیم مگر اینکه در زمینه ورزش تصمیم به بازنشستگی داشته باشند. ورزش های رزمی و ورزش هایی که با توپ سرو کار دارند تا 6 ماه بعد از جراحی نباید انجام شوند.

خانم هایی که قصد بارداری دارند باید توجه داشته باشند که یکسال قبل و بعد از جراحی بینی بارداری نباید صورت گیرد.

دوران نقاهت جراحی بینی چه مدتی است؟

نقاهت اولیه حدود 1 هفته تا 10 روز است. اگر بینی استخوانی باشد تا یکسال جا نمی افتد و اگر گوشتی باشد تا دو سال جا نخواهد افتاد.

آیا این درست است که بعضی فکر می کنند بینی گوشتی نتیجه خوبی نخواهد داشت؟

سوال خیلی خوبی بود، بینی گوشتی در اکثر موارد نصف نتیجه عمل بینی استخوانی را خواهد داشت بنابراین فردی که مراجعه میکند اگر واقع گرا باشد و همان نتیجه برای او کفایت کند مورد مناسبی برای عمل بینی خواهد بود.

بیمار با بینی گوشتی بعد از دو سال تا دو سال و نیم نتیجه نهایی جراحی خود را خواهد دید. گاهی بیمار مراجعه می کند و سوال میکند: آقای دکتر شما صلاح می دانید من جراحی بینی انجام دهم؟ من یک جمله کلیشه ای را به همه آن ها میگویم (از نظر من هیچ کس مناسب عمل جراحی زیبایی بینی نیست ) مگر این که سلیقه فرد مراجعه کننده طلب کند و در این صورت ما نظر خودمان را با توجه به نوع بینی راجع به نتیجه جراحی بینی به شخص می دهیم. اگر توضیحات ما با سطح توقع مراجعه کننده هم خوانی داشته باشد جراحی را انجام خواهیم داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها