شاتل فضایی بوران یکی از رقبای سرسخت شاتل فضایی ناسا بود که به دلایل مختلفی پروژه ساخت آن هیچ گاه نهایی نشد.
کد خبر: ۱۲۳۳۴۳۴
انبار متروکه قدرتمند‌ترین شاتل فضایی دنیا +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، شاتل فضایی بوران یکی از رقبای سرسخت شاتل فضایی ناسا بود که به دلایل مختلفی پروژه ساخت آن هیچ گاه نهایی نشد و اکنون بقایای آن در آشیانه‌ ای متروکه در پایگاه فضایی بایکونور نگهداری می‌شود.

تاکنون تنها چند عکس از محل آشیانه و انبارساخت شاتل فضایی بوران Buran shuttle در پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به دست آمده است.

به تازگی یک عکاس فرانسوی به نام Jonk snuck با ورود به پایگاه فضایی بایکونور موفق به گرفتن تصاویری فوق العاده زیبا از آشیانه این شاتل فضایی شده است.

شاتل فضایی باقی مانده در پایگاه فضایی بایکونور Ptichka نام دارد و یکی از سه شاتل فضایی باقیمانده از پروژه بوران اتحاد جماهیر شوروی است.

شاتل فضایی بوران شباهت‌های قابل توجهی با شاتل فضایی ناسا دارد. در طول سال‌ها برخی سارقان محلی با ورود به محل آشیانه شاتل فضایی بوران قطعه‌های ارزشمند و گران‌قیمت الکترونیکی آن را مورد سرقت قرارداده اند.

در آشیانه این شاتل افزن بر شاتل فضایی، میزان فراوان کتاب و نقشه‌های ساخت شاتل فضایی وجود دارد.

افزون بر شاتل فضایی بوران در این آشیانه نمونه اولیه موشک EnergiaM هم وجود دارد که برای حمل شاتل به فضا مورد استفاده قرار گرفته است.

شاتل فضایی بوران اولین بار در ۱۵ نوامبر سال ۱۹۸۸ میلادی از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

این پرتاب به دور دوم نکشید، زیرا در دهه ۱۹۹۰ با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بوریس یلتسین اولین رئیس جمهور روسیه پروژه ساخت آن را لغو کرد.

اکنون تنها سه نمونه از شاتل فضایی بوران درکشور روسیه باقی مانده است. پایگاه بایکونور قزاقستان یکی از پایگاه‌های فضایی مشهور و فعال امروزه است.

این پایگاه فضایی امروزه فعال است و در موارد مختلفی از جمله ارسال فضانوردان با کپسول فضایی سایوز به ایستگاه فضایی و بازگرداندن آنها به زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روسیه مبلغی افزون بر ۱۱۵ میلیون دلار درسال به کشور قزاقستان بابت اجازه سالانه این پایگاه می‌پردازد تا پرواز‌ها به فضا و ایستگاه فضایی در آن انجام شود.

پایگاه فضایی بایکونور دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای است. این پایگاه در وسط استپ‌های پهناور قزاقستان قرار دارد و دارای سایت‌های پروازی بسیاری است.

عکاس فرانسوی Jonk snuck اعلام کرده است تا کنون از ۱۵۰۰ منطقه متروکه در دنیا عکس برداری کرده است و یکی از مهیج‌ترین این مکان‌های فراموش شده آشیانه شاتل فضایی بوران بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها