وزارت خزانه داری آمریکا، وزارتخانه‌های دفاع و انرژی همچنین سه وزیر کشور، دفاع و انرژی ترکیه را تحریم کرد.
کد خبر: ۱۲۳۳۰۷۶
ترامپ فرمان اجرایی تحریم ترکیه را صادر کرد

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه ای جزییات تحریم ترکیه را اعلام کرد.

ترامپ در صفحه خود در توئیتر متن بیانیه تحریم‌های ترکیه را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: من دستور اجرایی صادر می‌کنم که مجازات‌های تحریمی ضد مقامات فعلی و پیشین دولت ترکیه و هر شخص دیگری که در اقدامات بی ثبات کننده ترکیه در شمال شرقی سوریه دست داشته باشد، صادر شود. به همین ترتیب، تعرفه‌های فولادی نسبت به تعرفه‌هایی که در ماه مه وضع شدند تا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. آمریکا به فوریت مذاکرات تحت هدایت وزارت بازرگانی آمریکا با ترکیه درباره یک توافق ۱۰۰ میلیارد دلاری تجاری را متوقف می‌کند.

این دستور موضع آمریکا را در وضع تحریم ضد افرادی که حقوق بشر و آتش بس را نقض می‌کنند، از بازگشت آوارگان به خانه خود جلوگیری می‌کنند، آوارگان را تهدید به مهاجرت اجباری می‌کنند، صلح، ثبات و امنیت را در سوریه تهدید می‌کنند، تقویت خواهد کرد. این دستور تبعات زیادی از جمله تحریم‌های تجاری، مسدود شدن دارایی‌ها و جلوگیری از ورود افراد به آمریکا را به همراه خواهد داشت.

از روز نخست که من به قدرت رسیدم، دولت تحت هدایت من با تمام قدرت در جهت حفظ امنیت شهروندان آمریکایی تلاش کرده است. آمریکا و متحدانش ۱۰۰ درصد قلمرو خلافت داعش را آزاد کرده اند. ترکیه نباید این پیروزی‌ها را در معرض خطر قرار دهد. ترکیه باید به امنیت و ایمنی آوارگان و به خصوص اقلیت‌های مذهبی و قومیتی آسیب پذیر در شمال شرق سوریه توجه نشان دهد و برای آن اولویت قائل شود. هدف قرار دادن غیرقانونی غیرنظامیان، تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی و هدف قرار دادن اقلیت‌های قومی یا مذهبی غیرقابل قبول است. علاوه بر این، بازگشت پناهندگان باید به شکلی ایمن، داوطلبانه و با عزت انجام شود.

اعلام وضعیت اضطرار ملی در آمریکا بعلت عملیات نظامی ترکیه

حمله نظامی ترکیه با به خطر انداختن جان غیرنظامیان تهدیدی برای صلح، امنیت و ثبات در منطقه است.من به دلیل وضعیت کنونی در سوریه و مخصوصا اقدامات اخیر دولت ترکیه در اجرای عملیات نظامی در شمال شرقی سوریه، وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کنم. من به رئیس جمهور اردوغان کاملاً واضح اعلام کردم که اقدامات ترکیه با ایجاد یک بحران انسانی و فراهم آوردن شرایط برای جنایات جنگی احتمالی همراه است. ترکیه باید امنیت غیرنظامیان، از جمله اقلیت‌های مذهبی و قومی را تضمین کند، و اکنون و در آینده مسئول بازداشت دائمی تروریست‌های داعش در منطقه است. متأسفانه به نظر نمی‌رسد که ترکیه اثرات انسانی ناشی از حمله خود را کاهش دهد و به غیرنظامیان توجهی داشته باشد.

همانطور که پیشتر گفتم، من اعضای باقی مانده نیرو‌های نظامی آمریکا را از شمال شرقی سوریه خارج می‌کنم. نیرو‌های آمریکایی خلافت داعش را شکست دادند. شماری از آن‌ها اکنون برای نظارت بر اوضاع و جلوگیری از تکرار حوادث سال ۲۰۱۴ و تهدید غافلگیرانه داعش که سرتاسر سوریه و عراق را در برگرفت، دوباره در منطقه خواهند ماند. گروه کوچکی از نیرو‌های آمریکا در پادگان تنف در جنوب سوریه باقی خواهد ماند تا همچنان مبارزه با بقایای داعش ادامه پیدا کند.

آمریکا از تحریم‌های اقتصادی برای هدف قرار دادن کسانی که این اقدامات فجیع را در سوریه انجام می‌دهند، استفاده می‌کند. اگر مقامات ترکیه به این مسیر خطرناک و مخرب ادامه دهند، من کاملاً آماده نابودی سریع اقتصاد ترکیه هستم.

ترامپ در ادامه بیانیه خاطرنشان کرده است: این فرمان، همچنین مجوز اعمال طیف وسیعی از تبعات شامل تحریم‌های مالی، مصادره اموال و جلوگیری از ورود به خاک ایالات متحده را فراهم می‌کند.

آماده نابود کردن اقتصاد ترکیه هستم

دونالد ترامپ گفت: برای نابود کردن اقتصاد ترکیه در صورتی که به این مسیر خطرناک و ویرانگر ادامه دهد, آماده هستیم و ترکیه باید سلامت و امنیت غیرنظامیان از جمله اقلیت های دینی و نژادی را در شمال شرق سوریه تضمین کند.

تحریم سه وزیر و دو وزارتخانه ترکیه

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: در پی عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه و همزمان با امضای فرمان اجرایی رئیس جمهور آمریکا, دو وزارتخانه دفاع و انرژی و سه وزیر کشور, دفاع و انرژی ترکیه تحریم شدند. بر این اساس, اسم این سه وزیر در فهرست سیاه قرار می گیرد و دارایی های آنها در آمریکا مسدود می شود.

تاکید مجلس نمایندگان آمریکا بر تحریم ترکیه

لیندسی گراهام، قانونگذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه از موافقت رئیس این مجلس با اعمال تحریم‌های فراحزبی علیه ترکیه خبر داد.

گراهام گفت با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا صحبت کرده و او از اعمال تحریم‌های فراحزبی علیه ترکیه به دلیل عملیات این کشور در سوریه موافقت کرده است.

او در توئیتر نوشت: همین الان با پلوسی درباره اقدام کنگره در خصوص هجوم ترکیه در سوریه صحبت کردم. رئیس مجلس با اعمال تحریم‌های فراحزبی بابت اقدام خشونت‌آمیز ترکیه در سوریه موافق است. او علاوه بر این معتقد است که باید از متحدان کرد خودمان حمایت کنیم و نگران ظهور مجدد داعش است.

مایک پمپئو‌ :ترکیه هرچه زودتر عملیات نظامی در ترکیه را متوقف کند

مایک پمپئو‌ وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تحریم سه وزارتخانه ترکیه از سوی واشنگتن، گفت تهاجم نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه جان غیرنظامیان را به خطر انداخته و ماموریت ضد داعش را شدیدا تضعیف کرده است.

پمپئو با صدور بیانیه‌ای در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: این عملیات ثبات‌زدا توسط ترکیه ادامه دارد و اکنون بحران انسانی فاجعه‌بار و روزافزونی را ایجاد کرده است. ما به راهکار سیاسی برای درگیری‌ها در سوریه مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متعهد هستیم. اقدامات یک‌جانبه ترکیه بود که منجر به این تحریم‌ها شد.

آمریکا تحریمهایی را ضد ترکیه وضع کرده است که به خاطر حمله نظامی این کشور به شمال شرق سوریه صورت گرفته است.این موضوع جان غیرنظامیان را به خطر می اندازد و مبارزه با داعش را تضعیف می کند.

دولت ترکیه نیز اعلام کرد علی‌رغم فشارها قصد ندارد عملیات در شمال سوریه را متوقف کند.

کاخ سفید هفته گذشته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها