سعدالله زارعی در گفتگو با جام جم آنلاین:

اقدامات ترامپ درباره سوریه دست و پا زدن برای حفظ آبرو است

کارشناس بین الملل گفت: زمانی که حضور آمریکایی ها در سوریه بی خاصیت شد عملا فلسفه وجودی به کار گیری کردها و گروه عرب ارتش نوین هم از بین رفت.
کد خبر: ۱۲۳۳۰۷۲
اقدامات ترامپ درباره سوریه دست و پا زدن برای حفظ آبرو است

به گزارش جام جم آنلاین، جهان شاهد تبانی آمریکا با ترکیه بر سر از دست دادن سر کودکان وزنان کردهای سوریه است؛ بی آنکه آمریکا اقدامی عملی در حمایت از همپیمان سابق خود صورت دهد. آنچه این روزها به عنوان حمله به کردهای سوریه دیده می شود موضوعی مثال زدنی از اعتماد بی فایده به آمریکاست.

منفعت فقط منفعت آمریکاست؛ در غیر این صورت کرد یا عرب یا فارس و هر نقطه دیگری از دنیا کمترین اهمیتی برای سران آدمکش آمریکایی ندارد.

سعدالله زارعی استاد بین الملل و کارشناس مسائل سیاسی منطقه در گفت وگوی پیش رو چرایی عدم حمایت آمریکا از کردها و تبانی با ترکیه را در موضوع حمله به منطقه کرد نشین سوریه مورد تحلیل قرار داده است که در ادامه می خوانیم.

علی رغم اینکه به نظر می رسید آمریکا از کردهای سوریه دفاع می کند؛ اما در حملات اخیر ترکیه به منطقه کرد نشین سوریه بی تفاوتی آمریکا سناریوی دیگری را پیش چشم کسانی باز می کند که آمریکا را ناجی می دانند؛ حال این سوال مطرح می شود که حمایت سابق آمریکا از کردها و بی تفاوتی امروز آنها در برابر کشتار زن و کودک چیست؟

ایجاد یک خط حائل در جهت تامین امنیت رژیم صهیونیستی موضوع مورد توجه آمریکا در پرونده سوریه بود؛ اما علی رغم تلاشهای آمریکا در تبیین این مساله مخالفت های شدید دولت سوریه و جبهه مقاومت عملا آنچه از منظر آمریکایی ها به عنوان خط حائل قرار بود در شرق سوریه ایجاد شود تا به تعبیری ارتباط سوریه با خط مقاومت را قطع کند محقق نشد؛ عدم اراده دولت سوریه در انجام خواسته آمریکا آنها را از این مساله ناخشنود کرد و در عمل جبهه مقاومت و ارتش سوریه مانع انجام چنین مساله ای توسط آمریکا در منطقه شدند. با منتفی شدن این موضوع و عدم به ثمر نشستن تلاشهای آمریکا در سوریه برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی عملا حضور امریکایها در سوریه بی خاصیت شد و آمریکا قادر به ایفای نقش چندانی در پرونده سوریه اعم از نظامی یا سیاسی نبود؛ لذا ماندن آمریکا در سوریه هزینه بر بود و کمترین فایده ای برای آنها نداشت. آمریکا درمرحله اولیه ایجاد خط حائل دو نیرو را به عنوان نیروهای کمک دهنده به حساب آورده بودند. نیروهای کرد سوریه و جریان عربی که تحت سازماندهی آمریکایی ها با عنوان ارتش نوین شناخته می شوند؛ همانند آنچه امروز به عنوان ارتش آزاد در اختیار ترکیه قرار دارد. لذا از زمانی که حضور امریکایی ها در سوریه بی خاصیت شد عملا فلسفه وجودی به کار گیری کردها و گروه عرب ارتش نوین هم از بین رفت. بی فایده بودن حمایت از نیروهای کرد آمریکا را برآن داشت تا طی مذاکراتی با ترکها و در قبال گرفتن امتیازاتی از ترکیه عملا هم پیمانی خود را با کردها به هم بزنند؛در واقع کردها به نوعی بی دفاع شدند و ترکیه با حمله به مناطق تحت سیطره کردهای سوریه و تصرف بخش هایی از آن جان مردم کرد نشین این منطقه را به خطر انداخته است و آمریکا کمترین تلاشی برای حمایت از این مردم و آدمکشی های صورت گرفته انجام نمی دهد.

ترامپ در روزهای اخیر با جملاتی اعم از تحریم اقتصاد ترکیه یا حمله به ترکیه به دنبال حفظ آبروی آمریکا در برابر افکار عمومی است؛ اما عملا هیچ حرکتی از سوی آمریکا علیه ترکیه صورت داده نشده است؛ پشت صحنه ترکیه و آمریکا چه خبر است؟

به نظر می رسد پشت صحنه توافق آمریکا و ترکیه در پرونده سوریه دو موضوع نهفته است؛ ابتدا آنکه آمریکاییها نیروهایشان را از سوریه آزاد کرده تا به عراق منتقل کنند؛ نزدیک به سه هزار نیروی امریکایی از سوریه خارج شده و بخش هایی نیز در هفته های آینده از این کشور خارج می شوند. بنحوی که آمریکا در پیامی رسمی خبر خروج نیروهای کشورشان را از سوریه اعلام کرده اند. بنابراین آمریکا نیرویی در سوریه ندارد که از طریق آن مثلا علیه ترکیه دست به اقدام نظامی بزند؛ از سوی دیگر آمریکاییها به موازات امتیازی که در سوریه به ترکیه دادند؛ آقای اردوغان را وادار به هم پیمانی در موضوع عراق کرده اند؛ مساله ای که در هفته های آینده شاهد آن خواهیم بود که آمریکا از ترکیه در عراق کمک می گیرد. پایه گذاری همکاری ترکیه با آمریکا در سکوت آمریکا در قبال حمله ترکیه به کردهای سوریه همه و همه بیانگر آن است که آمریکاییها دست به کمترین تلاشی علیه ترکیه نمی زنند؛ بلکه آنها منتظر کمک گرفتن از ترکیه در بخش هایی از شنال استان الانبار و استان نینوا هستند. آنچه توسط آقای ترامپ در حمایت یا کمک به کردهای سوریه عنوان می شود تنها دست وپا زنی برای حفظ آبروست و اینکه به دنیا ثابت کند که آمریکا با ترکیه تبانی نکرده و کردها را به ترکیه نفروخته است. به هر حال آمریکا نشان داده همواره شمشیر و زوری بر سر ترکیه نگاه می دارد تا اگر ترکیه با آمریکا همکاری نکرد از راه های دیگری علیه ترکیه وارد شوند؛ لذا با توجه به اعلام خروج نیروهای آمریکایی از منطقه عملا هیچ اقدامی علیه ترکیه یا در حمایت از کردها انجام نمی دهند؛ بهتر است بگوییم که آمریکاییها فقط نظاره گر حمله ترکیه به کردهای سوریه هستند.

در این بین موضع دولت سوریه چیست؟

در حال حاضر دولت سوریه با وضعیت پیچیده ای مواجه شده است، نزاع ترکیه و کردها به رهبری جریان پ. ی. د در منطقه ای است که هیچ گونه ارتباطی با دولت سوریه ندارند لذا درگیری بین دو گروه مخالف دولت سوریه شکل گرفته است؛ بنابراین می توان گفت تا این لحظه عملا تا اینجا سوریه چیزی را از دست نداده جز اینکه مخالفان دولت سوریه وضعیت جدیدی پیدا کردند به این معنا که از محدوده جغرافیای تحت تصرف کردها کاسته شده و بر جغرافیای تحت تصرف ترکیه افزوده شده بنابراین وضع جدیدی برای دولت سوریه ایجادنشده است.درعین حال دولت سوریه قویا اقدامات دولت ترکیه را محکوم کرده و حق عملیات و مقابله به مثل را برای خود محفوظ اعلام کرده است؛ ممکن است دولت سوریه با توجه به اینکه اقدامات ارتش ترکیه را اقدامی غیر مشروع و دشمنانه تلقی می کند؛ برای بازپس گیری مناطق تحت اشغال ترکیه اقدام کند کمااینکه طی یکی دو روز گذشته شاهد بودیم ارتش سوریه یگانهایی را به سمت شمال استان رقه که منطقه تحت تصرف کردهاست گسیل کرده و ممکن است طی روزهای آینده دست به عملیاتی بزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها