علی حیدری کارشناس اقتصادی در گفت‎وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

ورود شرکت‏‌های بزرگ به بازار بورس برای جذب نقدینگی

به فکر سرمایه‏‌گذاری هستید؟ گمان می‎کنید بالا و پایین شدن قیمت بسیاری از اقلام و کالاها باعث به مخاطره افتادن سرمایه شما می‎شود؟ مشاوره‎های زیادی در رابطه با سرمایه شما وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۳۲۲۰۹
ورود شرکت‏‌های بزرگ به بازار بورس برای جذب نقدینگی

به گزارش جام جم آنلاین ، تحلیل شرایط امروز بازار سرمایه با توجه به نوسانات متعدد بسیار سنگین و سخت است. در این رابطه می‎توان راهکارهای متعددی را در نظر گرفت، راهکارهایی که برخی از آنها به آزمون و خطا می‎ماند.

در این رابطه علی حیدری کارشناس امور اقتصادی و فعال بازار سرمایه به جام‎جم آنلاین گفت: شرایط امروز بازار سرمایه را در بخش‎های مختلفی می‎توانیم مطرح کنیم. نخست اینکه تغییرات سهام به چه صورت است، دوم اینکه عملکرد دولت در اینباره چه طور خواهد بود و در نهایت اینکه مردم در این میان چه نقشی را ایفا می‎کنند.

حیدری عنوان کرد: آنچه که هم اکنون در بازار سهام می‎بینیم در واقع چیزی است که از ابتدای سال کاملا واضح به نظر می‎رسید. این اوضاع کنونی نتیجه تورم است، تورمی که به شکلی گسترده در تمام اقتصاد جامعه دیده می‎شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: خوب می دانیم این تورم اقتصادی نتیجه ضعف مدیریت است و متاسفانه باید بگویم رشد صعودی تورم همچنان ادامه دارد.

فعال بازار سرمایه ایران افزود: ما در شرایط کنونی رویکرد صحیح اقتصادی نمی‎بینیم و به همین دلیل امکان سرمایه‌گذاری نیز نداریم.

وی بیان داشت: سیاست‌های اقتصادی و سیاست‌های پولی بانک مرکزی را قبول دارم اما از این به بعد این سیاست‌ها به‌نظر من تبدیل به سیاست‌های پلیسی می‌شود و از طرفی بانک مرکزی باید انعطاف بیشتری از خود در بازارهای دیگر نشان دهد.

حیدری یادآور شد: در واقع علت عمده روی ‌آوردن نقدینگی به بازار سرمایه، عدم سوددهی در بازار‌های موازی و همچنین تورم بالای جامعه است. بسیاری برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به بازار سرمایه روی می‌آورند و این مساله تا زمانی که تورم وجود دارد فعلا ادامه خواهد داشت.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: اما درمورد نقش مردم در بازار سرمایه آنچه اتفاق افتاده آن است که ورود به بازار سرمایه در واقع به‌دلیل ترس از کاهش ارزش دارایی‌هاست. این مساله را از نگاه تاریخی می‌توان در همه کشورها مشاهده کرد و در ایران نیز اتفاق افتاده است.

وی در ادامه گفت: در نتیجه هر بازاری که رشد داشته باشد سرمایه‌های ریز و کلان به آن بازارها گسیل خواهد شد. با این حال با توجه به لزوم شناخت بازار سرمایه و ورود گسترده مردم به این بازار پیشنهاد می‌کنم اگر کسی علم به بازار سرمایه ندارد، حداقل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا مشاوره‌های مورد تایید سازمان بورس استفاده ‌کند.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: البته انتقاد‌ها از ورود گسترده مردم به بازار منصفانه نیست چون در شرایط کنونی سودده‌ترین بازار همین بازار سرمایه است. سیاستگذاران بازار سهام به ‌راحتی می‌توانند با عرضه‌های اولیه شرکت‌های بزرگ و فاندامنتال‌های قوی مانند پالایشی‌ها و فولادی‌های بزرگ به جذب سریع‌تر نقدینگی و جلوگیری از افزایش بی‌دلیل برخی سهام‌ها کمک کنند.

حیدری در پایان گفت: این کار را سازمان بورس می‌تواند با مشورت و همراهی وزارت اقتصاد انجام دهد و شرکت‌های بزرگ را به‌صورت عرضه‌های اولیه وارد بورس کرده و نقدینگی‌های خوبی را جذب کند. نکته آخر آنکه افراد باید از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مشاوران مورد تایید کمک بگیرند یا در نهایت از هر ابزار تحلیلی که می‌توانند در آن بهره بگیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها