عضو سابق شورای شهر تهران از رویکرد شورای شهر فعلی در رابطه با مراسم اربعین انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۲۳۲۱۸۷
زخم های عیان تصمیمات شورای شهر بر چهره فرهنگ اسلامی و شیعی / تصمیم گیرهای شورا سیاسی است نه شهری!

مجتبی شاکری عضو پیشین شورای شهر اسلامی تهران در گفت و گو با جام جم آنلاین در خصوص چرایی کم توجهی و تلاش برای کاستن از هزینه های اربعین حسینی توسط شهرداری پایتخت گفت: تصویب بودجه با موضوع حمایت از اربعین در شورای چهارم به این دلیل رقم خورد که برآوردهای جمعیت ایرانی حاضر در اربعین حسینی نشان می داد بخش اعظمی از مسافران و زائران اربعین حسینی از استان تهران و پایتخت راهی این سرزمین نورانی می شوند. لذا حمایت از زائران و عاشقان ایرانی اباعبدالله الحسین توسط شورای شهر و شهرداری تهران امری قابل توجه و خدا پسندانه بود. از این جهت که ایرانیان میهمان مردم میهمان نواز و شیعیان عراق محسوب می شوند؛ با توجه به حضور میلیونی زائران ایرانی و وضعیت اقتصادی و معیشت نامطلوب عراقی ها تحمیل هزینه های سنگین این مراسم به آنها در عرض بیش از ده روز امر صحیحی نبود. در شورای سابق تصمیم گرفته شد تا به جای اینکه در مراسم اربعین حسینی ایرانیان تنها مصرف کننده خدمات مردم مسلمان عراق باشند. در راستای رعایت حال میزبان تصمیم گرفته شد سهم اندکی از بودجه شهری خرج مصارف زائران ایرانی بویژه تهرانی در اربعین حسینی شود.

وی دراین باره افزود: عدد مصوب شورای شهر چهارم در راستای حمایت از زائران اربعین حسینی بسیار اندک و اتفاقا رقم بسیار ناچیزی در برابر هزینه های میزبانی شیعیان عراق از نجف تا کربلا بود. این مساله منجر شد که بسیاری از دوستان براین موضوع توافق کنند که هزینه های مصوب حمایت از زائران ایرانی در مراسم اربعین افزایش یابد و حتی بر تعداد موکب هایی که از سوی شهرداری پایتخت درمسیرهای منتهی به کربلا زده می شود افزوده شود تا به عنوان زائر ایرانی شرمنده محبت ها و هزینه کردهای برادران و خواهران شیعه عراقی خود نباشیم.

عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: آنچه به عنوان حمایت های اربعینی در دور چهارم شورای شهر مصوب شده بود و مردم مسلمان نیز از آن حمایت کردند متاسفانه در دوره پنجم شورای اسلامی شهر نه تنها جدی گرفته نشد؛ بلکه تصمیمات اخذ شده نشان داد که نه تنها موضوع قطع بودجه حمایتی اربعین؛ بلکه بودجه بسیاری از مواردی که مرتبط با فرهنگ اسلام و جبهه وجنگ و شهادت بود نیز در معرض قلع و قمع قرار گرفته است. تصمیماتی که زخمی بر فرهنگ دینی مردم وارد می کند در حال انجام است. مراسمی چون اربعین که مردم به صورت خودجوش به آن علاقه دارند و در برپایی هر چه بهتر آن مشارکت می کنند از دید شورای شهر چندان مهم انگاشته نمی شود. قطعا همه بزرگان نظام و مردم شریف مسلمان به این موضوع واقف هستند که آورده های فرهنگی اربعین کارکردهای متنوع و قابل توجهی دارد. استدلال هایی که پشت مراقبت از دستاورد اربعین حسینی نهفته است و تاکیدات مقام معظم رهبری بر تمدن سازی نوین اسلامی اربعین همه و همه گسترش و حفظ آن را برجسته می کند.

وی تصریح نمود: به نظر می رسد دست هایی در کار است تا بر رخ فرهنگ دینی و مذهبی و باورهای اعتقادی مردم چنگ بکشد. زخمی که جای آن بر خاطر دلهای مردم می ماند؛ همانند حرکتهای تاسف باری که به روایت رسانه ملی درباره حذف نام وتصاویر شهدا و پایین آوردن اسامی شهدا از سردر برخی کوچه ها دیدیم، زخم هایی است که دل مردم را به رنج آورد به گونه ای که اعتراضات عموم مردم شهید پرور در قالب استشهاد و موج مخالفت های مردم آزاده و مسلمان ایران به شورای شهر وشهرداری باعث شد تا شهرداری مجبور به اصلاح برخی روش ها و سیاست گذاریهای خود شود و با اختصاص بودجه لازم به بسیج شهرداری بازسازی تصاویر شهدا و نوسازی تابلوی نام شهدا اشتباه خود را جبران کند. ماجرای خنثی کردن تبلیغات محیطی حتی در مناسبت هایی چون هفته دفاع مقدس و ایام عاشورا از شعار های انقلابی لایه دیگری از این رفتار است.

شاکری با اشاره به سیاست گذاریهای غیر دینی شورای شهر تهران گفت: درمجموعه فعالیت ها و سیاست گذاری های شورای شهر کنونی بسیار ابهام زاست. در حالی که طرح زیست شبانه یا همان ولنگاری فرهنگی به میان می آید طرح هایی که به رشد و تعالی فرهنگی کمک می کند به آرامی کنار گذاشته می شود. زیست شبانه ای که به قول نیروی انتظامی رهاوردی جز مسائل و آسیب های اجتماعی نداشت و ممکن بود به مسائل غیر قابل کنترلی کشیده شود مورد توجه اعضای شورای پنجم بود و ردیف بودجه ای راهیان نور که خدمتی تاثیرگذار بر زائران جغرافیایی مناطق جنگی داشت و بارها مورد تحسین مقام معظم رهبری قرار گرفت حذف میشود. اینچنین است که که موضوع اربعین حسینی هم که توصیه معصوم علیه السلام و عمل به آن یکی از پنج نشانه مومن به شمار می رود به دست فراموشی سپرده می شود و اعضای شورای شهری که بیشترین تصمیم گیریهای آنها باید شهری باشد سیاسی میشود! از تاثیر گذاری قدرت اربعین در سیاست بین الملل ؛ منطقه و جهان غافل می شوند! قطعا مسولان شهری پایتخت می دانند که تقویت اربعین برندی در تقویت نیروی مقاومت منطقه ونشان دادن قدرت سیاسی شیعیان است؛ با این حال نه تنها این موضوع تقویت نمی شود؛ بلکه حذف کمک هزینه های اربعین تا سال 1400 نیز رسانه ای می شود؛ موضوعی که به هیچ وجه به نفع کشور نیست.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطر نشان کرد: برآورد مقایسه ای منطقی و روشن از هزینه های مصوب شورای شهر نشان می دهد بخش عمده ای از ردیف بودجه تعمیر و نوسازی مساجد یا کمک به هیات های مذهبی به عنوان سخنگویان دین به طور چشمگیر به حاشیه برده شده است و حمایت از برنامه های فرهنگی و مذهبی چون عطر سیب نه تنها افزایش نیافته؛ بلکه بسیار کاهش یافته است؛ در حالی که همان آمارها نشان می دهد با وجود اینکه شهر تهران افزون بر سیصد و پنجاه سرای محله و هفتاد فرهنگسرا و خانه فرهنگ دارد؛ شورای شهر پنجم چند میلیارد تومان به خانم شاعره ای از جریان فکری وابسته به خودشان برای تاسیس خانه شاعران اختصاص داده و مشابه چنین هزینه های میلیاردی برای خانه اندیشمندان علوم اجتماعی بدون هیچگونه بسامد تعریف شده ای برای شهر تهران اختصاص داده در حالی که ظرفیت فرهنگسراها و خانه های فرهنگ برای دهها برابر فعالیت هایی ا این دست کفایت میکند ؛ قطعا اختصاص بودجه در شورای شهر کنونی نیز تابعی از دیدگاههای سیاسی و فرهنگی جریان حاکم بر شورا و شهرداری است؛ موضوعی که نشان می دهد به نام تقویت فرهنگ اما به عنوان رانت از جیب بیت المال به چهره های اصلاح طلب اختصاص داده می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها