نگاهی به یک پدیده مذموم در فضای مجازی؛

تجارت بچه‎های ایرانی در شبکه های اجتماعی!

به بهانه بازداشت یک چهره شاخص شبکه‎ های اجتماعی؛

عملیات شکستن شاخ اینستاگرام

روز گذشته خبر دستگیری یک از چهره های مشهور اینستاگرامی سر و صدای زیادی به پا کرد. این چهره مشهور اینستاگرامی که در واقع دختری 22 ساله است به دلیل تحصیل مال از طریق نامشروع، توهین به مقدسات، گسترش اباحه گری و تشویق جوانان به فساد بازداشت شده است.
کد خبر: ۱۲۳۱۶۵۱
عملیات شکستن شاخ اینستاگرام

به گزارش جام جم آنلاین ، دستگیری این دختر جوان سر و صدای زیادی کرده است. در او در صفحه اینستاگرام خود دنبال کننده های زیادی داشت اما اکنون صفحه پربازدید او مسدود شده است. او که با یک نام مستعار در اینستاگرام فعالیت می کرد، آنچنان روی صورت خود عمل های جراحی سنگین و عجیب و غریبی انجام داده است که صورت او از حالت طبیعی خارج شده و کاملا غیرعادی است. این دختر با گریم سنگین و خاصی خود را به شکل شخصیت های فیلم های ترسناک درمی آورد تا از این طریق بتواند دنبال کننده های زیادی را برای خود جمع کند که اتفاقا در این کار موفق هم بود. چهره غیرطبیعی او حتی سوژه برخی از رسانه های خارجی هم شده بود.

این دختر جوان که اکنون دیگر در بن بست شهرت قرار دارد نخستین «شاخ» اینستاگرامی نیست و آخرینش هم نخواهد بود.

داستان طولانی شاخ‎ها

در فضای مجازی و در شبکه اجتماعی اینستاگرام افرادی که با جلب توجه دنبال کننده‎های زیادی را برای شبکه اجتماعی خود جمع می کنند به شاخ معروف هستند. این شاخ ها یکی دو تا نیستند. تقریبا هیچ کدام از این شاخ ها سبک زندگی نرمالی ندارند و تاثیراتی منفی بر روی دنبال کننده‎های خود به خصوص رده سنی نوجوانان می‎گذارند. این دنبال کننده‎های کم سن و سال تحت تاثیر شاخ هایی قرار می گیرند که چهره‎ای لوکس، شاخص و متفاوت از خود ارائه می دهند اما در زندگی عادی ویژگی‎های دیگری دارند. اکثر آنها سبک زندگی سالمی هم ندارند، نمونه اش دختری جوان است که با یک نام مستعار در اینستاگرام فعالیت می کرد. او مدام از خود عکس هایی بارگذاری می کرد و با دیگر شاخ های اینستاگرامی طرح دوستی می خورد. حجم تزریق ژل به لب و عمل های زیبایی متعددش آنچنان زیاد بود که شهرت زیادی به همین دلیل داشت. او که یک سبک زندگی کاملا ناسالم داشت عاقبت دست به خودکشی زد. نکته حیرت انگیز اینکه او دقایقی قبل از خودکشی فیلمی از خودکشی خود در صفحه اینستاگرامش برای همان دنبال کننده های کم سن و سال به اشتراک گذاشت اما کسی آن را جدی نگرفت.

برخورد با برخی از شاخ های اینستاگرامی وقتی باید جدی تر شود که آنها به طور کاملا واضح و بی پروایانه در صفحات خود و در لایواستوری اقدام به مصرف مواد مخدر و دیگر اعمال شنیع می کنند.

یکی دیگر از شاخ های اینستاگرامی دختر جوانی است که به دلیل عمل‌های جراحی متعدد چهره عادی خود را از دست داده و اکنون صورتی به شدت غیرمتعارف دارد. چهره او به قدری تصنعی و عجیب و غریب است که حتی عکس های عادی‌اش هم به مانند تصویری می ماند که با فتوشاپ به یک عکس فانتزی تبدیل شده است. این دختر جوان مدام در صفحه اینستاگرامی‌اش به دنبال کننده های خود انواع جراح زیبایی و مراکز مختلف زیبایی را معرفی می کند و تاثیری قابل توجه بر روی کاهش اعتماد به نفس افراد به خصوص دختران جوان دارد.

به سراغ دیگر شاخ بزرگ اینستاگرامی می رویم، شاخی که گویا به دلیل استعمال بیش از اندازه مواد مخدر در ویدئو لایوهای خود حالت عادی ندارد و رکیک ترین دشنام ها را می دهد. این پسر جوان به دلیل چهره خاصش مورد توجه بسیاری از اینستاگرامی ها قرار گرفته و صفحه او دنبال می شود.

شاخ بزرگ دیگر اینستاگرامی جوان دیگری است که شنیع ترین تصاویر را به اشتراک می گذارد. صفحه اینستاگرام او مدتی مسدود شد اما شگفت آنکه بعد از مدتی دوباره برگشت و حالا بیش از یک میلیون دنبال کننده دارد!

هر کدام از این شاخ‎ها خود را یک مصلح اجتماعی می‎دانند، غافل از اینکه بدترین تاثیر را روی دنبال کننده‎ها می‎گذارند. یکی بددهانی ترویج می‌کند، یکی عمل‌های جنون آمیز زیبایی. هر کدام چیزی را به مخاطب خود عرضه می‎کنند که معمول و مرسوم نیستند.

شهرت به بهای آبرو

شاخ‎های اینستاگرامی نه تنها بر روی دنبال کننده خود تاثیر منفی می‎گذارند که زندگی خود را هم با خطرات زیادی مواجه می کنند. از تبعات حقوقی فعالیت‌های غیرقانونی اینستاگرامی خودشان گرفته تا مخدوش شدن چهره نزد اعضای خانواده و اقوام و آشنایان و از دست دادن موقعیت های مختلف اجتماعی به دلیل بدنامی در اینستاگرام. شاخ بودن در اینستاگرام هزینه زیادی برای همان فرد و دنبال کننده‎هایش دارد. این چهره قابل توجه اینستاگرامی مجبور است برای حفظ دنبال کننده‎هایش از هر ترفندی استفاده کند حتی اگر آبرویش زیر سوال برود. همچنین او مدام به صرف هزینه های سنگین برای آرایش، عمل جراحی و لباس‎های مختلف است. دنبال کننده ها نیز از این حیث متحمل هزینه می شوند که تحت تاثیر تبلیغات این صفحات قرار می گیرند و چیزهایی می خرند و کارهایی انجام می‎دهند که اصلا با عقل جور در نمی آید.

دنبال کردن ممنوع

هر کسی که در اینستاگرام فعالیت می کند و دنبال کننده‎های زیادی هم دارد غیرعادی نیست. چه بسا صفحاتی در این شبکه اجتماعی وجود دارد که پست های تاثیرگذار و مثبت برای مخاطبان خود بارگذاری می کنند اما به همان اندازه هم چه بسا افرادی غیرعادی، کم سواد و سطح پایین که فقط با استفاده از جذابیت های غیرمعمول و وسوسه برانگیز بدون هیچ دلیل منطقی افراد زیادی را به صفحه مبتذل خود جلب کرده‎اند. چقدر خوب است که در زمان دنبال کردن یک پیج ابتدا به این فکر کنیم که این صفحه قرار است چه چیزی به ما یاد بدهد و دنبال کردن آن چه نفعی به دنبال خواهد داشت. اگر صفحه مبتذلی دیدیم که چیزی جز اعمال شنیع و مصرف مواد مخدر در آن دیده ن می‎شود راحت ترین کار ریپورت کردن آن است. برخی از شاخ ها خطرناکند و می توانند به راحتی روی یکی از نزدیک ترین افراد ما تاثیراتی منفی و مخرب بگذارند که جبران این تاثیرات به این سادگی محقق نمی شود. بیشتر مراقب اینستاگرام باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها