قربانی گفت: به دلیل درخواست طرف عراقی امکان تردد خودرو‌ها برای خارج شدن از مرز ایران وجود ندارد.
کد خبر: ۱۲۳۱۵۶۵
امکان تردد برای خودرو‌های شخصی از مرز‌ها وجود ندارد

به گزارش جام جم آنلاین، مهران قربانی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه برای تردد زائران اربعین ۳ مرز باز است، گفت: از روز گذشته به درخواست طرف عراقی مرز خسروی تا اطلاع ثانوی مسدود است، اما امیدواریم بعد از عادی شدن شرایط تصمیم‌گیری برای بازگشایی این مرز مجددا انجام شود.

او ادامه داد: هم اکنون سه مرز شملچه، چذابه و مهران باز است و در این مرز‌ها تمامی خدمات رفاهی و امکانات برای تسهیل در تردد زائران فراهم شده است.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای افزود: به تمامی زائران اعلام می‌کنیم که فعلا برای تردد به مرز خسروی نروند و سعی کنند از مرز‌های دیگر جهت امنیت بیشتر استفاده کنند.

قربانی با اشاره به اینکه از ۲ روز گذشته ۲۵ هزار نفر از مرز‌ها خارج شده اند که این آمار در روز گذشته به ۴۵ هزار نفر هم رسیده است، افزود: حجم انبوه زائران باعث ایجاد مشکلاتی در مرز‌ها شده به طوری که ناوگان حمل ونقل طرف عراقی پاسخگوی حجم زائران نبود. اما با هماهنگی‌ها و رایزنی‌هایی که با بخش خصوصی انجام شد، شرایط به حالت عادی برگشته است.

او با اشاره به اینکه مقرر شده بود طرح اربعین به صورت رسمی از ۱۷ مهر آغاز و تا سوم آبان ادامه داشته باشد، گفت: استقبال بی‌شمار زائران و افزایش ترددها باعث شد که طرح اربعین را از دهم مهر آغاز و تمامی خدمات و امکانات را در ترمینال‌ها برای زائران فراهم کنیم.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای اظهار کرد: خوشبختانه در طرف مرز ایران هیچ مشکلی از لحاظ تردد به ویژه در مسیر‌های رفت وجود ندارد و در حال آماده کردن امکانات برای برگشت زائران هستیم.

قربانی با اشاره به اینکه در ۶ روز پیک سفر اربعین که از ۲۴ مهر آغاز و تا ۲۹ مهر ادامه دارد، افزود: در این ۶ روز اوج سفر‌های اربعین به شمار می‌رود و ما سعی خواهیم کرد با برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدیریت درست بتوانیم در مرز‌های ایرانی و عراقی تردد زائران را تسهیل کنیم.

او توضیح داد: سیستم حمل ونقل عمومی عراق در اختیار بخش خصوصی است و ما طی مذاکره‌ای که با طرف عراقی داشته‌ایم نتوانسته‌ایم اختیار کامل حمل ونقل عمومی عراق را در اختیار بگیریم، بنابراین ممکن است در بخش هزینه‌های مسیر‌های مرز تا نجف برای زائران افزایش یابد.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای با بیان اینکه در بخش مرز‌های ایرانی تمامی ناوگان‌های حمل ونقل عمومی دارای کارت هوشمند و مجهز به سامانه سپهتن هستند و ما می‌توانیم ناوگان را در این ایام به صورت کامل مدیریت کنیم، تصریح کرد: به دلیل آنکه ناوگان حمل ونقل عمومی در عراق در اختیار بخش خصوصی است، ممکن است زائران به لحاظ کرایه در مسیر‌های عراق تا نجف با افزایش قیمت مواجه شوند، زائران باید در این بخش از قبل برنامه ریزی داشته باشند.

مشکل تردد روز گذشته زائران در مرز مهران برطرف شده است

قربانی اظهار کرد: روز گذشته مرز مهران با حجم انبوهی از زائران روبه‌رو شد و همین موضوع برای طرف عراقی و بخش خصوصی این کشور مشکلی ایجاد کرد، اما بلافاصله با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر توانستیم مشکل را در این زمینه برطرف کنیم.

وی توضیح داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که در ۲ روز گذشته ۱۵ هزار نفر از مرز شلمچه و ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از مرز چذابه عبور کردند و پیش‌بینی‌ها نشان دهنده آن است که مرز مهران با عبور ۴۵ هزار نفر توانسته نسبت به سال گذشته رکورد‌دار در تردد زائران باشد.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای اظهار کرد: مرز چذابه و شلمچه همچنان باز است و برنامه‌ای برای بستن این مرز وجود ندارد.

قربانی درباره خارج کردن خودرو‌های شخصی از مرز‌ها برای ایام اربعین، بیان کرد: طرف ایرانی در این ایام رایزنی‌های بسیاری انجام داد تا زائران از مرز‌های چذابه و شملچه بتوانند با وسیله شخصی عبور کنند، اما متأسفانه به دلیل شرایطی که در سمت عراق رخ داده تنها تا ۱۵ مهر امکان تردد خودرو‌ها وجود دارد و بعد از آن طرف عراقی اجازه تردد برای عبور نداده است.

امکان تردد برای خودرو های شخصی از مرز ها وجود ندارد

وی افزود: مقرر شده بود از ۱۵ تا ۳۰ مهر امکان تردد وسایل شخصی فراهم شود، اما به دلیل شرایط سیاسی که ایجاد شده ممنوعیت تردد در این بخش ایجاد شده است، بنابراین زائرانی که با خودرو به مرز مراجعه می‌کنند باید آن‌ها را در پارکینگ‌های تعیین شده قرار دهند.

معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌ای تاکید کرد: زائرانی که خودرو‌های خود را کاپوتاژ کردند تنها تا روز۱۵ مهر می‌توانند از مرز عبور کنند و متأسفانه کسانی که بعد از این تاریخ به این مرز‌ها مراجعه می‌کنند اجازه خارج کردن خودرو‌های خود را ندارند.

قربانی توضیح داد: تمامی هر ۳ مرز برای این ایام آماده است و هیچ مشکلی در تردد زائران وجود ندارد و شایعاتی که مبنی بر بسته شدن مرز شلمچه و یا چذابه ایجاد شده هیچ کدام واقعی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها