جرائم غیرعمدی که فردی در آنها محکوم به پرداخت دیه یا بخشی از آن می شود، گاه سال ها یک نفر را پشت میله های زندان می کشاند.
کد خبر: ۱۲۳۱۳۰۸
پنچرگیری به بهای جان سه انسان

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، قصه زندانیان جرایم غیر عمد از آن داستان هایی است که بیخ گوش هر کدام از ما در حال روایت شدن است.

حوادث و اتفاقاتی که شاید ناخواسته برای هر کسی رخ بدهد و ما هم درباره یکی از هزاران زندانی که به دلیل جرایم غیر عمد پشت میله های زندان، روز واقعه را مرور می کنند، بشنویم یا بخوانیم.

پرونده ای که به دلیل پنچر گیری منجر به زندانی شدن یک فرد شد از همین روایت هایی است که شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد. پرونده مربوط به تابستان ۹۴ است، درست در تیرماه آن سال بود که حاج محرم راننده تریلی که با همین شغل سعی می کرد دو دو تایش را به زور به چهار برساند، یک حلقه از لاستیک‌های ماشینش که از نوع بدون تیوب (تیوب لس) بوده است، پنچر می‌شود. علت این بد بیاری هم مربوط به شکستگی لبه بیرونی رینگ بوده است. به همین دلیل و به منظور رفع نقص ایجاد شده در رینگ حاج محرم پس از جدا کردن رینگ از لاستیک ، رینگ را برای تعمیر پیش جوشکاری به نام «جلیل –ر» می‌برد.

جلیل آقا هم برای اینکه کار حاج محرم را راه بیندازد ۵ سانتیمتر از لبه بیرونی رینگ یعنی همان محل شکستگی را جوشکاری می‌کند و به راننده تحویل می‌دهد.

حاج محرم هم بعد از اتمام کار، رینگ را به مغازه لنت‌کوبی می برد و از اوستا می‌خواهد تا لاستیک را جا انداخته و مجدد باد کند و در مغازه لنت کوبی لاستیک با استفاده از ایجاد شوک دستی جا می‌افتد. این همه داستان نبود و شوک دستی با آغشته کردن لایه بیرونی رینگ به مواد نفتی از جمله گازوئیل و بنزین باعث می شود آتش زدن آن اتفاق بی افتد که با این کار لاستیک را روی بدنه رینگ جا زده و بالا می‌کشد. هر چند روش صحیح تعمیر، استفاده از وسیله مخصوصی است که بدون نیاز به مواد نفتی است اما این کار لاستیک را روی بدنه رینگ جا زده و بالا می‌کشند اما در نهایت تعمیر کار به روشی که ذکر شد کار را پیش می برد.

در همین موقع حاج محرم و فرد دیگر متوجه نشتی باد از محل شکستگی و جوشکاری شده رینگ می‌شوند.

در چنین شرایطی صاحب لنت‌کوبی به راننده می‌گوید من دستگاه جوشکاری ندارم و نمی‌توانم رینگ را جوش بدهم با پافشاری و خواهش حاج محرم مغازه‌دار مجاب می‌شود تا لاستیک تقریبا پر از باد را به منظور ترمیم قسمت جوشکاری شده به مغازه تراشکاری همسایه ببرند.

همسایه این مغازه‌دار که جوان کارگری بیش نبوده و حتی لباس‌های کارش را هم تعویض کرده بوده تا به خانه برود با درخواست آقایان و در شرایطی که بارها اذعان داشته است که جوشکاری بلد نیست، مواجه می شود. در نهایت به خاطر اصرار آنها داخل مغازه شده و نسبت به جوشکاری قسمت معیوب و ترک خورده رینگ توسط لنت‌کوب اعلام رضایت می‌کند.

حوالی ساعت ۲۱ در حالی که باد لاستیک خالی نشده بود، هر سه نفر در کنار لاستیک می‌ایستند. آقای لنت‌کوب که شاید تا آن روز تجربه جوشکاری نداشته با در دست گرفتن انبر جوشکاری پُرسان پُرسان از دو نفر همراه اقدام به انجام عملیات جوشکاری قست بیرونی رینگ لاستیک پر باد می‌نماید که همین امر باعث انبساط و گرم شدن هوا و بالا رفتن فشار هوای درون لاستیک می‌شود.

به دلیل عدم تحمل فشار ایجاد شده از سوی لاستیک متاسفانه در یک لحظه باد لاستیک یکباره از محل شکستگی رینگ خارج و با آزاد شدن انرژی تولید شده در اثر خروج هوای فشرده شده درون آن لاستیک و رینگ توامان و با قدرت و سرعت غیرقابل تصوری از جای خود بلند شده و پس از برخورد با سر و سینه هر سه نفر یاد شده به سقف مغازه برخورد کرده و بعد روی زمین آرام می‌گیرد.

در اثر این حادثه دلخراش هر سه نفر حاضر در محل به دلیل شدت جراحت و صدمات وارده در اثر اصابت لاستیک و رینگ در جا فوت می‌کنند و به همین دلیل صاحب مغازه که بدون لحاظ مسائل کامل ایمنی این کار را انجام داده بود و قصور کارگر متبوع او، به میزان ۲۰ درصد در پرداخت دیات فوتی تعیین شده مقصر اعلام می‌شود.

بر حسب عدم رعایت ماده ۶۲ آیین‌نامه عمومی ایمنی در کارگاه‌های وسایط نقلیه که تاکید دارد بی‌توجهی، سهل‌انگاری و عدم رعایت دستورالعمل‌های مربوط و بی‌توجهی به الزامات ایمنی و حفاظتی صاحب‌کار که خودش در آن ساعت شب در محل کارش هم نبوده است با لحاظ درصد تقصیر به پرداخت مبلغی معادل یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال محکوم می‌شود که فرد یاد شده به دلیل ناتوانی در تامین این مبلغ از تاریخ خرداد ماه سال جاری روانه یکی از زندان‌های استان همدان می‌شود.

اگرچه به همت کمیته صلح و سازش ستاد دیه میزان محکوم در شرایط فعلی آن عدد پرداختی به ۹۷ میلیون تومان کاهش یافته است اما فرد نامبرده که مغازه هم به صورت استیجاری در اختیارش بوده به علت ناتوانی در تهیه همین مبلغ همچنان در بند به سرمی‌برد و روزهای گرم کنار خانواده بودن را به یاد می آورد.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کرده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره ۸۸۹۱۶۰۱۱ دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن ۸۸۹۱۶۰۱۲ الی ۱۵ پاسخگوی سئوالات شما در این زمینه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها