امروزه پیام‌رسان‌های بسیاری برای انتخاب و استفاده وجود دارد اما بهترین گزینه کدام است؟ با ما همراه باشید تا شما را با تلگرام بیشتر آشنا کنیم.
کد خبر: ۱۲۳۱۲۲۰
در سال 1398 چرا باید از تلگرام استفاده کنیم؟

تلگرام یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های دنیاست اما هنوز هم بسیاری از افراد با ویژگی‌های آن و دلیل محبوبیتش آشنا نیستند.

این برنامه در اغلب بحث‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت در پیام‌رسان‌ها وجود دارد و جز بهترین‌های این حوزه شناخته می‌شود؛ اما آیا پیام‌رسان‌های دیگر امن نیستند؟ آیا پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ و مسنجر فیسبوک از رمزگذاری End To End استفاده نمی‌کنند؟ چه چیزی تلگرام را خاص کرده است؟

تلگرام چیست؟

تلگرام یک سرویس پیام‌رسانی چند پلتفرمی است که توسط کارآفرین روسی، پاول دورف تاسیس شده است. این برنامه اولین بار در تاریخ 20 اکتبر 2013 برای اندروید منتشر شد و هم اکنون دارای بیش از 200 میلیون کاربر ماهانه است. هر زمان که یکی از رقبای بزرگ تلگرام در حوزه حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربرانش دچار لغزش و رسوایی شده است، میل به استفاده از تلگرام بین کاربران و تعداد کاربرانش افزایش یافته است.

تلگرام؛ تنها یک پیام‌رسان دیگر است؟

عملکرد اصلی تلگرام نیز همانند سایر برنامه‌های پیام‌رسانی دیگر است؛ شما می‌توانید با دیگر کاربران تلگرام به گفتگوی متنی بپردازید، برای آنها فایل‌های مختلف مانند عکس و فیلم بفرستید، کانال و گروه ایجاد کرده و دیگر کاربران و مخاطبینتان را به آنها اضافه کنید.

تلگرام شباهت بسیاری به پیام‌رسان‌های دیگر دارد؛ علاوه بر این شباهت‌ها، این پیام‌رسان دارای امکانات مختلف دیگری است که در کمتر برنامه مشابه دیگری شاهد آنها هستیم. شاید خیلی از شما با این ویژگی‌ها آشنا نباشید یا از آنها استفاده نکرده باشید؛ اما ویژگی اصلی تلگرام، امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی کاربرانش است که برای این امر از متدهای مختلفی مانند رمزگذاری End To End استفاده می‌کند.

برای یک فرد معمولی، استفاده از تلگرام لزوما به معنای این نیست که فعالیت و گفتگوهای وی در این پیام‌رسان خصوصی‌تر و امن‌تر از هنگام استفاده از پیام‌رسانی مانند واتساپ است.

با این حال، تلگرام تنها در گفتگوهای سری خود از رمزگذاری End To End استفاده می‌کند و در گفتگوهای عادی‌‌اش خبری از این رمزگذاری نیس و این بدین معناست که در حالت عادی واتساپ از نظر فنی امن‌تر است.

ویژگی‌های خاص تلگرام چیست؟

لیست ویژگی‌های تلگرام ممکن از بسیار بیشتر از برخی برنامه‌های مشابه باشد اما برخی از آنها را تنها در این پیام‌رسان خواهید یافت. برخی از تفاوت‌های بزرگ تلگرام با دیگر پیام‌رسان‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

1. گفتگوی سری

گفتگوی سری تلگرام جایی است که امنیت پیام‌های شما با استفاده از رمزگذاری End To End تامین می‌شود؛ اما این تنها ویژگی این بخش نیست. در گفتگوی سری افراد نمی‌توانند پیام‌های ارسال شده را به شخص دیگری ارسال یا از آنها عکس بگیرند؛ گرچه میتوان با دستگاه دیگری از روی صفحه نمایش خود عکس بگیرید. اما برای حل این موضوع نیز می‌توانید از پیام‌های نابودشونده استفاده کنید.

2. متن‌باز بودن

ما هرروز شاهد افزایش محبوبیت و تعداد کاربران تلگرام هستیم؛ همین امر و عوامل دیگری مانند متن‌باز بودن این پیام‌رسان باعث شده تا توسعه دهندگان بسیاری در سراسر جهان دست به ساخت و توسعه نسخه‌های غیررسمی و پیشرفته‌تری از تلگرام بزنند. این نسخه‌ها از API تلگرام برای اتصال به سرورهای این پیام‌رسان استفاده می‌کنند و توانسته‌اند به واسطه امکانات بیشتر و جذابی که نسبت به نسخه اصلی تلگرام به کاربرانشان ارائه می‌کنند به شهرت بسیاری دست یابند. توسعه دهندگان ایرانی نیز دست به ساخت نسخه‌های غیررسمی بسیاری زده‌اند که بعضی از آنها طرفداران بسیاری نیز دارند؛ نسخه‌هایی مانند موبوگرام و تلگرام طلایی که هنوز هم نامشان بر سر زبان‌هاست.

3. پیام‌های نابودشونده

اگر نمی‌خواهید پیام‌هایی که در گفتگوی سری برای دیگران ارسال می‌کنید برای مدت طولانی وجود داشته باشند، تلگرام به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از این قابلیت برای پیام‌های ارسالی خود یک تایمر مشخص کنید تا پس از گذشت و اتمام این زمان، پیام‌هایتان به صورت خودکار پاک شوند. این ویژگی را در کمتر پیام‌رسانی می‌توان یافت.

4. ارسال فایل‌های حجیم

اگر قصد ارسال یک فایل حجیم را برای یک یا چند نفر را دارید، تلگرام با امکان ارسال فایل‌هایی با نهایت حجم 1.5 گیگابایت، با اختلاف از سایر رقبا پیشتاز است. در پیام‌رسان‌هایی مانند واتساپ و اسکایپ، شما تنها قادر به ارسال فایل‌هایی با نهایت حجم 100 مگابایت خواهید بود.

5. تعداد اعضای گروه

ظرفیت یک گروه عادی تلگرام، دویست نفر است اما این پایان کار نیست؛ شما می‌توانید با تبدیل گروه عادی خود به یک سوپرگروه، ظرفیت آن را به 100هزار نفر برسانید و امکانات بیشتری را نیز در اختیار داشته باشید. در پیام‌رسانی مانند واتساپ، ظرفیت گروه 256 نفر است!

ویژگی‌ها و دلایل بسیاری وجود دارد که شما را به دانلود تلگرام ترغیب کند اما این پیام‌رسان نیز دارای مشکلات و ضعف‌هایی (مانند عدم برخورداری از تماس ویدئویی) است؛ با این حال شما متناسب با نیاز و انتظاراتی که از یک پیام‌رسان دارید باید یک پیام‌رسان را برای استفاده انتخاب کنید. درصورتی که از تلگرام یا پیام‌رسان دیگری استفاده می‌کنید، نظر خود درباره آنها را با ما و کاربران سایت مینی روید به اشتراک بگذارید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها