رئیس کل بانک مرکزی گفت: فعالیت‌ های مالی ما خارج از مقررات تحریم درحال اجراست.
کد خبر: ۱۲۳۰۱۵۳
تداوم فعالیت‌های مالی ایران خارج از مقررات تحریم

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداو سیما، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیئت وزیران گفت: پیش بینی‌های لازم در دور اول تحریم‌ها انجام شده و فعالیت‌های مالی ما خارج از مقررات تحریم درحال انجام است بنابراین ۴ بار دیگر هم تحریم شویم نتیجه‌ای ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا بیشتر جو روانی است، افزود: ما در زمان حاضر به دنبال دور زدن تحریم نیستیم و تجارت ما بدون تحریم درحال انجام است.

وی با بیان اینکه آمریکا می‌گوید ما را با سرفصل دیگری تحریم کرده است، افزود: واقعیت این است که آمریکا مشکلات جدی را از نظر روابط بانکی برای ما ایجاد کرده است، اما ایران راه‌های دیگری برای فعالیت پیدا کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سفر خود به کویت و مذاکره با روسای بانک مرکزی کشور‌های همسایه ادامه داد: با تحریم مجدد آمریکا اتفاقی نخواهد افتاد و ما درحال انجام کارهای مان هستیم و درآینده نیز روابط تجاری -بانکی و مالی از روش‌هایی که مورد نظر دولت آمریکا نیست پیش می‌رود و در زمان حاضر مشکلی برای ما پیش نیامده است.

همتی درخصوص مبادلات تجاری با پول ملی با روسیه و ترکیه گفت: صد درصد تجارت با روسیه با روبل و ۴۰ درصد تجارت با ترکیه نیز با لیر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی موارد یورو به عنوان مبنای تبدیل درنظر گرفته می‌شود ادامه داد: این موضوع به این دلیل است که اگر پول ملی دو کشور با افت و خیز مواجه شود طرف مقابل زیان نبیند بنابراین ما با پول ملی ایران و کشور‌های روسیه و ترکیه درحال تجارت هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حذف دلار از مبادلات تجاری افزود: هم اکنون بسیاری از کشور‌ها برای استفاده از پول ملی خود برای تجارت با ما درحال مذاکره هستند و البته به نظر من مبادله در این شرایط راحت‌تر است.

همتی در خصوص پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها گفت: دولت درحد توان بدهی خود را پرداخت می‌کند البته هم اکنون در شرایط سختی قرار گرفتیم، اما درحال برنامه ریزی برای پرداخت بخشی از آن هستیم.

وی با اشاره به اینکه دولت سود بانکی خود را پرداخت می‌کند، گفت: بانک مرکزی خیلی به بانک‌ها قرض نمی‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی چشم انداز بازار ارز را خوب و بدون مشکل دانست و افزود: هم اکنون ثبات در بازار ارز وجود دارد و این رویه ادامه خواهد یافت.

همتی در خصوص اوراق عرضه شده به مردم گفت: خزانه دولت برای تامین کسری بودجه اوراق را در بازار عرضه می‌کند و مردم این اوراق را می خرند.

وی با بیان اینکه بازار باز یک ابزار سیاست پولی است و قرار نیست در این بازار هرچه اوراق دولت منتشر می‌کند ما خریداری کنیم ادامه داد: ما با دخالت در بازار اوراق اجازه افزایش نرخ را نمی‌دهیم و حضور ما به دلیل اصلاح نرخ و کنترل نرخ بهره است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ما کنترل کامل نرخ ارز را دربازار داریم ادامه داد: بازار ارز روان و صادرات غیر نفتی نیز درحال انجام است و عرضه ارز در سامانه نیما بطور مداوم انجام می‌شود بنابراین صحبت در این خصوص که ما در آرامش قبل از توفان هستیم فقط خالی کردن دل مردم را درپی دارد.

وی افزود: روند بازار ارز مناسب است و من معتقد هستم که در آینده نیز بهتر شود البته هدف ما تامین ارز مورد نیاز کالا‌های ضروری است.

همتی با اشاره به برخی گفته‌ها درخصوص محدود شدن تامین ارز از سوی بانک مرکزی ادامه داد: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و فشار سنگینی بر کشور وارد می‌شود بنابراین قرار نیست ما ارز را برای واردات کالا‌های لوکس و غیر ضروری مصرف کنیم و یا مجوز برای خروج سرمایه از کشور ارائه شود.

وی افزود: ما به دنبال محدود کردن هستیم در شرایطی که عرضه برای ما محدود شده است البته ماکنترل کامل بازار ارز را در دست داریم و نگرانی از این بابت وجود ندارد و ثبات فعلی بازار ارز در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها