در مطلب زیر می خواهیم کوچکترین کشورهای دنیا را به شما معرفی کنیم با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۲۹۸۷۱
۱۰ کشور کوچک جهان

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، حدود ۱۹۵ کشور در دنیا وجود دارد. برخی از آن‌ها از نظر اندازه بی‌نظیر هستند، اما کشور‌های کوچک زیادی هم وجود دارند. این کشور‌ها همگی کمتر از ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارند. برایتان جالب است که کشور‌های به این کوچکی را بشناسید؟ پس با ما همراه باشید.

۱۰. مالت
مالت مجمع الجزایری متشکل از سه جزیره مسکونی و چند جزیره کوچکتر است که نقش مهمی در مبارزه برای کنترل مدیترانه در جنگ جهانی دوم داشتند، اما هزاران سال قبل از آن، پایگاه دریایی مهمی برای تمدن‌ها از جمله رومی‌ها و فینقی‌ها بودند.

جزیره اصلی، خلیجک‌های زیادی دارد که بندر طبیعی هستند و این‌ها، همراه با موقعیت آن در مرکز خطوط دریایی مدیترانه، به اهمیت استراتژیک آن کمک کرده اند. این کشور با حدود نیم میلیون نفر جمعیت و تنها ۳۱۵ کیلومتر مربع مساحت، یکی از شلوغ‌ترین کشور‌های دنیا به شمار می‌آید.

مالت تا سال ۱۹۶۴ مستعمره انگلیس بود و هنوز هم یادگار‌های زیادی حکومت بریتانیا را دارد، از جمله رانندگی کردن از سمت چپ. گردشگری در این جزایر اهمیت دارد که آب و هوای خوب، تاریخچه غنی و فرصت‌هایی برای شنا کردن در آب‌های گرم ارائه می‌دهند.

۹. مالدیو
این کشور در اقیانوس هند، مجمع الجزایری متشکل از بیش از هزار جزیره است و کشوری است که کمترین ارتفاع را از سطح دریا دارد؛ هیچ نقطه‌ای از آن بیش از ۲.۵ متر نیست.

همچنین یکی از پراکنده‌ترین کشور‌های جهان است، از آنجا که مجموع مساحت خشکی‌های آن ۲۹۸ کیلومتر مربع است که در بخشی از اقیانوس به وسعت ۹۰‌هزار کیلومترمربع پراکنده شده است.

مالدیو کشور تحت‌الحمایه بریتانیا بود که در سال ۱۹۶۵ به یک جمهوری مستقل تبدیل شد. این کشور با آب و هوا و سواحل شگفت‌انگیزش، صنعت گردشگری خود را توسعه داده است که همراه با ماهیگیری منبع اصلی درآمد آن است.

این کشور در سونامی سال ۲۰۰۴ که بسیاری از جزایر را نابود کرد، خسارات زیادی دید. مالدیو یکی از کشور‌هایی است که بیشترین ترس را از بالا آمدن سطح دریا و آسیب‌های محیط زیستی به دیواره‌های مرجانی دارد.

۸. سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis)
سنت کریستوفر (معمولا سنت کیتس نامیده می‌شود) و نویس دو جزیره کارائیبی با منشا آتشفشانی هستند که با هم کوچکترین کشور مستقل قاره آمریکا را تشکیل می‌دهند؛ هم از نظر اندازه و هم از نظر جمعیت.

آن‌ها با یک کانال دریایی به عرض کمتر از ۴.۸ کیلومتر از هم جدا شده اند. سنت کیتس اولین جزیره کارائیبی بود که اروپائیان در آن ساکن شدند و در اوایل قرن شانزدهم مستعمره بریتانیا و فرانسه بود.

اولین ساکنان آن بومیان آمریکا بودند که ۵۰۰۰ سال پیش در آن ساکن شدند. امروزه این یک کشور مستقل است که بخشی از کشور‌های مشترک‌المنافع بریتانیاست و ملکه الیزابت دوم رئیس دولت آن است.

این کشور قبلا عمدتا به کشت شکر وابسته بود، اما اکنون به گردشگری به سرعت در حال رشدش که سالانه بیش از نیم میلیون بازدیدکننده دارد وابسته است.

۷. جزایر مارشال
این گروه از جزایر در اقیانوس آرام شمالی واقع شده و ۶۸هزار نفر جمعیت و ۱۸۰ کیلومترمربع مساحت دارد. مردم آن میکرونزیایی هستند، اما از قرن شانزدهم به بعد تحت حکومت کشور‌های اروپایی بوده تا اینکه ژاپن در جنگ جهانی اول حمله کرد.

بعد از جنگ جهانی دوم هم ایالت متحده آمریکا بر جزایر مارشال حکومت کرد و در نهایت در سال ۱۹۷۹ مستقل شد.

این جزایر به عنوان سایت آزمایش‌های هسته‌ای برای ۶۷ انفجار مورد استفاده قرار گرفت. آلودگی هسته‌ای و افزایش سطح دریا یک مساله جدی برای این کشور است.

در سال ۲۰۰۸ طوفان آسیب جدی به این کشور زد. ماهیگیری تن منبع اصلی درآمد آن به جز کمک‌های خارجی است.

۶. لیختن‌ اشتاین (Liechtenstein)
این کشور آلمانی زبان در کوه‌های آلپ از قرون وسطی یک کشور مستقل بوده است. این کشور با سوئیس و اتریش هم‌مرزاست.

رسیدن به دریا از این کشور بدون عبور از حداقل دو کشور دیگر غیرممکن است. این کشور یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان است و بیشتر درآمدش را از بانکداری کسب می‌کند.

شرکت‌های ثبت شده در این کشور از تعداد شهروندانش بیشتر است. لیختن‌اشتاین به خاطر مناظر و کوه‌های زیبای و امکانات اسکی خوبی که دارد، صنعت گردشگری پیشرفته‌ای هم دارد.

ورزش‌های زمستانی در میان شهروندان محبوب هستند و بیشترین موفقیت ورزشی بین‌المللی را در این رشته‌ها دارد.

۵. سن مارینو
سن مارینو هم مثل واتیکان، یک کشور کوچک درون ایتالیا است و در منطقه تپه‌ای در شمال ایتالیا قرار دارد. سن مارینو ادعا می‌کند که قدیمی‌ترین جمهوری جهان است.

این کشور در هر دو جنگ جهانی بی‌طرف بود و در جنگ سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ بهشتی برای بیش از ده برابر جمعیت خود بود و پناهندگان یهودی و سیاسی ایتالیا را می‌پذیرفت.

پول آن با ایتالیا مشترک است و کلکسیون داران به دنبال سکه‌های یوروی سن مارینو و همچنین تمبر‌های پستی آن هستند.

این کشور سرامیک صادر می‌کند و درآمدش را از بانکداری و گردشگری دارد. سن مارینو تیم ملی فوتبال دارد که البته موفقیت زیادی در رقابت‌های بین المللی نداشته است، اگرچه تیم آن در سال ۱۹۹۳ با گل زدن به انگلستان ۸.۳ ثانیه بعد از شروع بازی، تاریخ‌ساز شد.

۴. تووالو (Tuvalu)
کشور تووالو نه جزیره دارد که در اقیانوس آرام جنوبی و شرق پاپوآگینه نو قرار دارند. هیچ یک از جزایر بیش از چند متر از سطح دریا ارتفاع ندارند و یکی از کشور‌هایی است که به دلیل بالا رفتن سطح دریا، شدیدا تحت تاثیر گرمایش جهانی قرار می‌گیرد.

زندگی در این جزایر دشوار است، چون منابع طبیعی از جمله آب شیرین ندارند و باید آن را از آب باران جمع آوری کنند.

ساکنان روش‌های هوشمندانه‌ای برای زندگی دارند از جمله فروش پسوند اینترنتی «tv» به یک شرکت تلویزیونی کالیفرنیایی که برای آن‌ها چند میلیون دلار در سال درآمد دارد. ساکنان جزایر نارگیل می‌کارند و نارگیل خشک صادر می‌کنند.

۳. نائورو (Nauru)
اولین ساکنان این جزیره کوچک پولینزی‌ها بودند که تصور می‌شود هزاران سال پیش با قایق به آن رسیده باشند.

اولین اروپایی که از این جزیره بازدید کرد هم دریانورد بریتانیایی جان فرن (John Fearn) بود که آن را «جزیره دلپذیر» نامید.

این جزیره تا سال ۱۸۸۸ مستعمره آلمان بود تا اینکه در جنگ جهانی اول، سربازان استرالیایی به آن حمله کردند. این جزیره در سال ۱۹۶۶ مستقل شد.

تا همین اواخر اقتصاد نائورو به استخراج فسفات وابسته بود، اما ذخایر فسفات رو به اتمام است و نرخ بیکاری در میان جمعیت جزیره (که کمتر از ۱۰هزار نفر هستند) حدود ۹۰درصد است.

یک زندان استرالیایی برای مهاجران غیرقانونی منبع درآمد جایگزین آن‌ها شده و این جزیره همچنان به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی است.

۲. موناکو
این دولت‌شهر مدیترانه‌ای از سه طرف با فرانسه و از یک طرف با دریا هم مرز است. این کشور با پیشروی در دریا ۲۰درصد به مساحت خود افزوده، با این حال هنوز کمتر از ۲.۵ کیلومترمربع وسعت دارد.

موناکو شلوغ‌ترین کشور روی زمین است و بیشترین میانگین درآمد و سرانه ثروت را دارد. نرخ رسمی بیکاری آن صفر است.

این کشور توسط شاهزاده آلبرت دوم، یکی از اعضای خانواده گریمالدی اداره می‌شود که از قرن سیزدهم در اینجا قدرت دارند.

سال هاست که موناکو یک بهشت مالیاتی به حساب می‌آید و قوانین لیبرال آن، این کشور را به مقصد محبوبی برای گردشگران ثروتمند تبدیل کرده است.

۱. واتیکان
واتیکان کوچکترین کشور مستقل جهان هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت است و کاملا در شهر رم قرار دارد.

مساحت کم این کشور را کلیسای سنت پیتر و بیش از نیمی از آن را باغ‌های واتیکان اشغال کرده است. جمعیت کشور عموما از روحانیون و گارد سوئیس و محافظان شخصی پاپ تشکیل شده است.

بیشتر کسانی که در واتیکان کار می‌کنند، بیرون از مرز‌های آن زندگی می‌کنند. هیچ صنعت یا کشاورزی در این کشور وجود ندارد و درآمد اصلی آن از فروش سوغات و تمبر‌های پستی و هزینه‌های ورودی گردشگران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها