یک متخصص فیزیوتراپی گفت: کم تحرکی و عادات نادرست نشستن در ایجاد آسیب‌های اسکلتی در دانش آموزان نقش دارد.
کد خبر: ۱۲۲۸۳۱۵
عادت‌های نادرستی که سلامت اسکلت دانش آموزان را به خطر می‌اندازد

به گزارش جام جم آنلاین، عاصفه صدیقی، عضو انجمن فیزیوتراپی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شیوع ناهنجاری‌های اسکلتی در دانش آموزان اظهار کرد: شواهد پژوهشی نشان می‌دهد که میزان ناهنجاری‌های قامتی به ویژه در افراد جوان در حال افزایش است، وجود این ناهنجار‌ها، بر درک و تصور بدنی افراد دارد و می‌تواند اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان را کاهش دهد.

او بیان کرد: سلامت اسکلتی به علت عادتهای نادرست، نداشتن شناخت و آموزش کافی ندیدن، کاهش تحرک در سنین پایین و وضعیت محیطی پیرامون دانش آموزان ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد، ستون فقرات به علت عملکرد دو گانه خود (استحکام بدن و انعطاف پذیری) در فعالیت‌های روزانه بیشتر در معرض آسیب است.

صدیقی افزود: عواملی مانند سن، قد و وزن (بلند قدی و چاقی مفرط)، عادات نادرست نشستن، کم تحرکی، نبود فضای فیزیکی مناسب در مدارس جهت زنگ ورزش و جایگزینی این زنگ با کلاس‌های فوق برنامه یا جبرانی و نبود مربی ورزشی آگاه به آناتومی و فیزیولوژی بدن و آسیب‌های ورزشی می‌تواند شدت این ناهنجاری‌ها را در کودکان و نوجوانان افزایش دهد.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: کیفوز یا گوژ پشتی یکی از ناهنجاری‌های شایع در میان کودکان و نوجوانان است، این عارضه با افزایش تحدب طبیعی ستون مهره‌های پشتی همراه است که می‌تواند درد در ناحیه پشت، کاهش انعطاف پذیری و تخریب مهره‌ها، افتادگی سینه‌ها، مشکلات تنفسی و عارضه سر به جلو را ایجاد کند.

او تصریح کرد: هایپرلوردوز کمری یا افزایش گودی کمر یکی از مشکلات شایع در کودکان و نوجوانان به علت کوتاهی عضلات جلویی ران (عضلات خم کننده)، ضعف عضلات شکمی، چاقی و کم تحرکی، عادت‌های نامناسب نشستن یا خوابیدن، استفاده از کفش و کوله پشتی نامناسب است که درد در ناحیه کمر و کاهش انعطاف پذیری ستون فقرات کمری و در سنین بالاتر مشکلاتی مانند کمر درد در دوران بارداری، آرتروز مهره‌های کمری و به هم خوردن جبرانی ستون فقرات بالایی را ایجاد می‌کند.

صدیقی درباره صافی کف پا گفت: به کاهش ارتفاع قوس داخلی کف پا، کف پای صاف می‌گویند که می‌تواند ناشی از کوتاهی عضلات پشتی ساق پا، ضعف عضلات کف پا، وراثت، افزایش وزن و پوشیدن کفش‌های نامناسب باشد، این عارضه هم علاوه بر درد و خستگی در هنگام راه رفتن در ناحیه پشت ساق و کف پا ممکن است در صورت درمان نشدن، انحراف شست پا و تغییر شکل زانو به زانوی ضربدری را به همراه داشته باشد.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: زانوی ضربدری زاویه دار شدن زانو‌ها به این شکل است که در آن ران‌ها به هم نزدیک می‌شوند و قوزک‌های داخلی از هم فاصله می‌گیرند، این عارضه یکی از نتایج بد نشستن در سال‌های ابتدایی زندگی است به این صورت که بسیاری از کودکان در حالتی شبیه به W می‌نشینند که این حالت می‌تواند زاویه‌دار شدن زانو و تغییر شکل آن به زانوی ضربدری را به همراه داشته باشد. از دیگر عوامل موثر در ایجاد زانوی ضربدری می‌توان به چاقی و کم تحرکی، صافی کف پا، ضعف عضلات بیرونی و کوتاهی عضلات داخلی ران اشاره کرد.

او افزود: در زانوی پرانتزی ران‌ها از هم دور و قوزک‌های داخلی به هم نزدیک می‌شوند، این عارضه ممکن است چرخش ساق پا، راه رفتن اردکی، ساییدگی کشکک زانو و احساس درد و خستگی هنگام راه رفتن را ایجاد کند.

صدیقی تاکید کرد: انحراف شست پا یا هالکوس والگوس (شست کج) یکی دیگر از ناهنجاری‌های اسکلتی در میان کودکان و نوجوانان است، انحراف انگشت شست به خارج بر اثر نزدیک شدن سر اولین استخوان به انگشت میانی ظاهری کج در انگشت شست ایجاد می‌کند، این عارضه ممکن است بر اثر تنگی پنجه کفش، وراثت یا صافی کف پا بروز پیدا کند.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: شانه نامتقارن یا افتادگی شانه یکی از عارضه‌های شایع در میان دختران است به این صورت که پایین بودن یک شانه نسبت به یک شانه دیگر مشاهده می‌شود، شانه نامتقارن بر اثر قرار گرفتن در وضعیت نامناسب در هنگام نشستن، حمل کیف و کتاب با یک دست، استاندارد نبودن میز و نیمکت‌های مدارس و در نتیجه خم شدن بیشتر به یک سمت در هنگام نوشتن بروز پیدا می‌کند، بروز این عارضه در ایجاد درد کتف، گردن، پشت و ضعف عضلات ثبات دهنده کتف نقش دارد.

او اظهار کرد: در عارضه سر به جلو، سر جلوتر از مرکز ثقل بدن قرار می‌گیرد، در نمای جانبی لاله گوش از خط شاقول جلوتر قرار می‌گیرد، این وضعیت هم درد در ناحیه گردن، وضعیت قامتی جبرانی ( کیفوز یا لوردوز غیر طبیعی) و افتادگی شانه‌ها را به همراه دارد.

صدیقی درباره دلایل بروز اسکلیوز گفت: نشستن طولانی مدت پشت نیمکت‌های مدارس، عادت‌های نادرست نشستن و چرخش بدن به یک طرف در هنگام نوشتن، حمل کیف و کتاب با یک دست و انداختن کوله پشتی به شکل یک طرفه در ایجاد این عارضه نقش دارند، از مهم‌ترین عوارض انحراف جانبی ستون فقرات می‌توان به افتادگی شانه‌ها، درد‌های ستون فقرات و مشکلات تنفسی در آینده اشاره کرد، علاوه بر این، انحراف جانبی ستون فقرات ظاهری نازیبا را در فرد ایجاد می‌کند.

این عضو انجمن فیزیوتراپی درباره عارضه پشت صاف گفت: صاف شدن قوس‌های ستون فقرات به ویژه از بین رفتن گودی کمر هم یکی دیگر از عوارض ضعف عضلانی، کم تحرکی و استفاده از کفش و کوله پشتی نامناسب در دانش آموزان است.

او یادآوری کرد: تشخیص به موقع ناهنجاری‌های اسکلتی و قامتی کودکان و نوجوانان از بروز مشکلات در آینده برای آنها پیشگیری می‌کند، انجام حرکات تمرینی آموزش دیده شده در مراکز درمانی یا خانه می‌تواند نسلی سالم و درست قامت را برای آینده تربیت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها