درباره شرایط دریافت معافیت سربازی کوتاهی پا بیشتر بدانید.
کد خبر: ۱۲۲۸۱۲۴
چگونه معافیت سربازی «کوتاهی پا» بگیریم؟

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از مشمولان خدمت وظیفه عمومی که دچار کوتاهی پا هستند، درباره شرایط قرار گرفتن در شمول معافیت دائم سوالاتی دارند که در این گزارش پاسخ خواهیم داد.

مطابق قوانین موجود در ارتباط با سربازی و خدمت وظیفه عمومی، در صورتی که به استناد اسکنوگرام کوتاهی بیش از ۵.۳ سانتی‌متر باشد، با تایید شورای پزشکی فرد مشمول خدمت وظیفه معاف دائم از خدمت شناخته خواهد شد.

همچنین؛ اگر کوتاهی بیش از ۳ سانتی متر (به استناد اسکنوگرام) باشد، فرد در شمول معافیت دائم قرار می‌گیرد که در تبصره این موضوع آمده: برای دارندگان مدارک کارشناسی، کوتاهی بیش از ۵ سانتی متر است.

البته اگر فرد مشمول وظیفه‌ای کوتاهی از ۱ تا مساوی ۳ سانتی متر داشته باشد در شمول معاف از خدمات رزمی قرار می‌گیرد که برابر تبصره: برای دارندگان مدارک کارشناسی، کوتاهی از ۱ تا مساوی ۵ سانتی متر است.

گفتنی است؛ مشمولان برای اقدامات اولیه و ارائه تقاضای معافیت پزشکی، باید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) و اخذ دفترچه راهنما و تکمیل اوراق مربوط به معافیت پزشکی، مراجعه به پزشکان معاین اولیه، انجام واکسیناسیون و تحویل مدارک تکمیل شده به دفاتر مربوط. اقدامات لازم را انجام دهند و فرد مشمول وظیفه‌ای که تقاضای معافیت پزشکی دارد، تا طرح پرونده در شورای پزشکی نمی‌تواند در خلال رسیدگی انصراف دهد. مگر اینکه قبل از طرح پرونده مشمول در شورا، یاد شده شرایط معافیت‌های دیگر را داشته باشد.

علاوه بر این اگر فرد مشمول وظیفه‌ای در شورای پزشکی معاف شناخته نشود، در راستای ماده ۴۲ مکرر قانون می توانند به رای شورای پزشکی و یا به نظریه تخصصی اعتراض کنند و اظهارنظر در مورد معافیت پزشکی فرد مشمول وظیفه توسط شورای پزشکی صورت می‌گیرد و اگر مشمولان به رای شورای پزشکی اعتراض داشته باشند، ثبت درخواست اعتراض ازطریق دفاتر پلیس +۱۰ صورت می‌گیرد و پرونده وی در شورای عالی پزشکی مطرح خواهد شد.

البته مشمولان در نظر داشته باشند که مطابق تبصره، مشمولان یک هفته پس از ثبت رای به مدت ۱۰ روز حق ثبت اعتراض به رای شورای پزشکی را دارند و چنانچه پس از معرفی مشمول به بیمارستان و طرح پرونده در شورا او سرباز شناخته شود، مشمولان باز هم می‌توانند به رای شورا اعتراض کنند و در این صورت نیز، پرونده به شورای عالی پزشکی فرستاده خواهد شد.

مشمولان به رای شورای عالی پزشکی نمی‌توانند اعتراض کنند، چراکه رای شورای عالی پزشکی قطعی و لازم‌الاجراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها