رئیس مجمع عالی واردات با اشاره به اهمیت مدیریت واردات اظهار کرد: ممنوعیت ترجمه موضوع مدیریت واردات نیست و نباید برداشت شخصی از آن داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۲۸۰۰۹
مدیریت واردات به معنای ممنوعیت نیست/ تولید داخلی از واردات قانونی هرگز لطمه نخورده است

به‌گزارش جام جم آنلاین، علیرضا مناقبی در این زمینه گفت: با توجه به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش سهم دلارهای نفتی در اقتصاد ایران باید به بخش واردات توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چون ممنوعیت واردات امتیازی برای توسعه صادرات نخواهد بود.
مناقبی در ادامه افزود: محقق شدن اهداف صادراتی نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان به رقابت سالم و منطقی در بازار داخلی بستگی دارد، به این معنی که وقتی تولیدکننده یک کالا در بازاری فرصت رقابت سالم با کالای وارداتی با کیفیت مشابه را داشته باشد می‌تواند رشد کند.
وی تاکید کرد: از زمانی که موضوع اقتصاد مقاومتی و مدیریت واردات از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است برخی مسئولان در این زمینه برداشت‌های شخصی داشته و برهمان اساس اقدام به صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌‌هایی کرده‌اند، درحالی که می‌بینیم دستاورد مناسبی هم ایجاد نشده است.
رئیس مجمع عالی واردات معتقد است، مدیریت واردات به معنی ممنوعیت کامل نیست به این دلیل که علاوه بر اهمیت تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید که اتفاقا بعضا کالای نهایی نیز شناخته می‌شوند، تولیدکنندگان نیاز به رقابت با کالای با کیفیت دارند.

مناقبی به خبرنگار ما گفت: هیچگاه تولید داخلی ایران از ورود کالای باکیفیت و دارای بالاترین استانداردهای بین المللی ضربه نخورده و زیان نکرده بلکه توانسته خود را در رقابت با این کالا به‌سطوح بالایی برساند و در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. به عنوان مثال صنعت غذای ایران یکی از بهترین شاهد مثال‌ها است.
به گفته وی، صنعت غذای ایران در فضای رقابتی سالم با کالاهای وارداتی مشابه توانسته اکنون خود را به جایگاهی برساند که در کشورهای متعددی خریدار داشته و شناخته شده باشد، درحالی که می‌بینیم برخی از صنایع دیگر می‌بینیم با ممنوعیت واردات نتوانسته‌اند رشد آنچنانی داشته باشند.
رئیس مجمع عالی واردات تصریح کرد: اصولا هیچ واردکننده‌ای هنگام بررسی بازار داخلی وقتی با کالای ایرانی با کیفیت، دارای قیمت منطقی و پاسخگوی نیاز بازار داخلی روبرو می‌شود؛ حاضر به واردات کالای مشابه نخواهد شد، چون سرمایه خود را به هدر داده و خریداری برای کالای وی نخواهد بود.
مناقبی همچنین تاکید کرد: برای رشد و رونق صادرات مدیریت واقعی واردات الزامی است و نباید با تعابیر شخصی یا برداشت‌های اشتباه از قوانین مانع‌تراشی برای رونق تولید یا توسعه صادرات داشته باشیم، اتفاقی که اخیر روی داده و برخی از صنایع را با چالش جدی روبرو کرده است.
وی درباره توسعه صادرات غیرنفتی اظهار کرد: برای رسیدن به این مهم و کاهش سهم دلارهای نفتی در اقتصاد کشورمان باید زنجیره اقتصادی منطقی هم داشته باشیم، اینگونه که تنها تولید را درنظر نداشته باشیم چون اصولا تولید و بازرگانی باید درکنار یکدیگر فعالیتی اصولی و منطقی داشته باشند تا نتیجه مثبت حاصل شود.
به گفته وی، تولید خود مستلزم، واردات مناسب و صادرات دقیق ومنطقی است این یعنی زنجیره‌ای که می‌تواند تامین کننده خواسته‌های اقتصادی ایران در شرایط فعلی باشد، نه اینکه به بهانه حمایت از تولید بخش واردات را مختل؛ یا اینکه چرخه بازرگانی را به بهانه فعالیت‌های غیرمولد زمینگیر کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها