با پیشرفت سریع تکنولوژی در سال های اخیر، حوزه های مختلف کسب و کار از جمله بازاریابی نیز دچار تحولات گسترده ای شده اند.
کد خبر: ۱۲۲۷۲۱۳
تکنولوژی بازاریابی (Martech) چیست و چه تاثیری بر رشد کسب و کارها دارد؟

ظهور تکنولوژی بازاریابی یکی از این تغییرات بزرگ است که در ادامه به آن می پردازیم.

تکنولوژی بازاریابی (Martech) چیست؟

فناوری بازاریابی یک اصطلاح کلی برای فناوری است که جهت کمک به تیم های بازاریابی به کار گرفته می شود. این فناوری بیشتر در حوزه بازاریابی دیجیتال و همچنین بهینه سازی کانال های بازاریابی آفلاین مورد استفاده قرار می گیرد.

تکنولوژی بازاریابی از سال 2011 که به عنوان یک صنعت مستقل شناخته شد، رشد قابل ملاحظه ای داشته است. در آن زمان، تعداد فروشندگان اصلی فناوری بازاریابی (Martech) در حدود 150 شرکت بود که در سال 2018 این رقم به حدود 7000 شرکت رسید.

مزایای تکنولوژی بازاریابی چیست؟

فناوری بازاریابی سازمان ها را کارآمدتر و مؤثر می کند. این بهینه سازی به طور عمده دارای دو دلیل است:

  • در درجه اول، اتوماسیون وظایف پر زحمت بازاریابی به کاهش تعداد ساعت های کاری مورد نیاز برای اجرای استراتژی بازاریابی کمک می کند و موجب می شود تا با صرف هزینه و زمان کمتر، دستاوردهای بیشتری به دست آید.
  • در درجه دوم، فناوری بازاریابی می تواند یک بینش عملی در رابطه با بازده تلاش های بازاریابی کسب و کار فراهم کند. هنگامی که میزان بازدهی و بازگشت سرمایه مشخص شد، می توان برای سود آوری بیشتر استراتژی های مختلف بازاریابی را تغییر داد.

علاوه بر این، فناوری بازاریابی به تیم ها کمک می کند تا در کسب و نگهداری مشتریان موثرتر عمل کنند.

مهم ترین انواع تکنولوژی بازاریابی

چشم انداز فناوری بازاریابی بسیار گسترده بوده و از ابزارها و تکنیک های بی شماری تشکیل شده است. این ابزارها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه آورده شده است.

ابزارهای بازاریابی محتوا

ابزارهای بازاریابی محتوا شامل یک طیف گسترده از نرم افزارها هستند که به جنبه های مختلف بازاریابی محتوایی می پردازد. برخی از آنها عبارتند از سیستم مدیریت محتوا (CMS) ، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)، طراحی صفحات لندینگ، مدیریت دارایی های دیجیتال (DAM)، فراخوان های جذب مشتری سرنخ و غیره.

نرم افزار اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی نوعی نرم افزار است که به شرکت ها امکان می دهد تا با پیام های بازاریابی خودکار، از طریق کانال های مختلف از جمله ایمیل، وب سایت ها، رسانه های اجتماعی و پیامک به طور موثر با مشتریان احتمالی ارتباط برقرار کنند.

این فناوری بخشی از مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM نیز محسوب می شود و به طور معمول توسط بخشهای بازاریابی به عنوان راهی برای حذف وظایف تکراری و افزایش بازده کلی واحد بازاریابی استفاده می شود.

ابزارها و پلتفرم های تبلیغاتی

پلتفرم های تبلیغاتی وظیفه ساده سازی فعالیت های تبلیغاتی را بر عهده دارند؛ فعالیت هایی که شامل تبلیغات بنری و کلیکی، تبلیغات رسانه های اجتماعی، تبلیغات موبایلی و تبلیغات محلی می شود.

ابزارهای فعال سازی فروش

نرم افزار فروش کمک می کند تا جنبه های مختلف و مهم فروش و مدیریت مشتری در مقیاس مناسب مدیریت و خودکار سازی شود. در این بخش قصد داریم به ابزارهای اتوماسیون فروش، پشتیبانی مشتریان و مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) بپردازیم.

مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)

مفهوم و تعریف CRM یکی از نمونه های بارز کاربرد تکنولوژی در بازاریابی است. نرم افزار CRM با حفظ مشتری بیشتر، به کسب و کارها کمک می کند تا از پایگاه مشتری موجود خود ارزش بیشتری دریافت کنند، که به نوبه خود نرخ بازگشت سرمایه فعالیت های جذب مشتری را افزایش می دهد.

مزایای استفاده از نرم افزار CRM

  • با استفاده از نرم افزار CRM می توان فرایند فروش را خودکار سازی کرد.
  • تمامی کانال های ارتباطی با استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) یکپارچه می شوند.
  • مدیریت فعالیت های مختلف و پیگیری در مورد این فعالیت ها با نرم افزار CRM ممکن می شود.
  • می توان در مورد کارکرد استراتری های مختلف و همینطور عملکرد تیم های فروش و بازاریابی گزارش های کاربردی تهیه کرد.
  • با استفاده از یک نرم افزار یکپارچه مدیریت ارتباط با مشتریان، همکاری بین تیم های مختلف تسهیل می گردد.
  • با ثبت اطلاعات دقیق مشتریان سرنخ و بالقوه، فرآیند تبدیل آن ها به مشتری نهایی ساده تر می شود.

ابزارهای پشتیبانی مشتریان

ابزار پشتیبانی مشتری به کسب و کارها امکان می دهد تا با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند، به سؤالات آنها پاسخ دهند و مشکلات آنها را حل کنند.

مزایای استفاده از نرم افزار پشتیبانی مشتریان

  • یکپارچه سازی کانالهای ثبت تیکت و درخواست
  • تعامل آسان بین مشتری و تیم های پشتیبانی
  • کنترل سرعت ارائه خدمات و تعهد به SLA
  • تخصیص هوشمند تیکت به کارشناسان پشتیبانی
  • اتوماسیون کارها با استفاده از قواعد گردش کار
  • ایجاد پایگاه دانش و سیستم خودیاوری برای مشتریان
  • کنترل عملکرد کارشناسان پشتیبانی

برای انجام امور ذکر شده در بالا نرم افزار help desk یا میز کمک از اهمیت زیادی برخوردار است و براحتی می تواند فرآیندهای پشتیبانی مشتریان و رسیدگی به درخواست ها را خودکارسازی کند.

نتیجه گیری

با تغییرات سریعی که در حوزه های مختلف بواسطه پیشرفت علم رخ داده است، شرکت ها نیز باید خود را با این تغییرات همگام کرده و از تکنولوژی بازاریابی برای ارتقا فعالیت های بازاریابی خود استفاده نمایند.

در پیشرفت کسب و کارها زمان عنصر بسیار مهمی است و توجه به استفاده از ابزارهای روز دیجیتال مارکتینگ می تواند سهم بازار بیشتری برای شرکت ها در مقابل رقبایشان ایجاد کند و آن ها را به جایگاه رهبری در بازار هدایت نماید.

گردآورنده: شرکت دانا پرداز"

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها