درحالی پرونده تخلف صنعت پتروشیمی از سوی قوه‌قضاییه درحال بررسی است که رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معتقد است سوء‌استفاده کنندگان در این بخش به تولید و صنعت کشور خیانت کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۲۶۹۰۲
متخلفان در بخش پتروشیمی به تولید و صنعت کشور خیانت کرده‌اند/ ورود قوه‌قضاییه به موضوع پتروشیمی امری پسندیده بود

به گزارش جام جم آنلاین، رضا پدیدار در این زمینه گفت: بطور کلی محصولات پتروشیمی به سه بخش عمده تقسیم بندی می‌شود که بخشی مواد اولیه، بخشی مواد واسطه‌ای و بخشی هم مواد نهایی هستند، بنابراین دو بخش اول در صنایع پایین دستی نقش کلیدی ایفا‌ می‌کنند و هرگونه نوسان در قیمت یا عرضه آنها می‌تواند اثرگذاری بالایی در صنایع پایین دستی داشته

پدیدار در ادامه افزود: برای جلوگیری از این اتفاق سیاست‌گذاران کشور تصمیم گرفتند محصولات پتروشیمی از طریق بورس کالا عرضه شود تا صنایع پایین دستی بتوانند در فضای شفاف بورس نیازهای خودرا استفاده کنند، اما گروهی با استفاده از اعمال نفوذ در این روند اخلال ایجاد

وی تاکید کرد: بنابراین با درنظر گرفتن اهمیت و نقش کلیدی مواد اولیه تولید شده در پتروشیمی و تخلفی که صورت گرفته اگر بگوییم سوء استفاده‌ کنندگان به تولید و منافع ملی خیانت کرده‌اند دور از واقعیت نگفته‌ایم و باید با آنها برخوردی قاطعانه صورت پذیرد.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران، ارزش افزوده محصولات پتروشیمی در اقتصاد کشورمان برکسی پوشیده نیست و بطور کلی در دوبخش ارزش افزوده ایجاد می‌کند که یکی در قیمت تمام شده محصولات نهایی و دیگری در ارزآوری بالا است.

پدیدار معتقد است، ارزآوری بالای محصولات پتروشیمی در شرایط فعلی که اقتصاد کشورمان ملتهب است توجه به این امتیازات الزامی و نهادهای نظارتی و مسئولان نباید اجازه سوء استفاده به گروهی خاص را دراین بخش بدهند.

این عضو اتاق بازرگانی درباره تنوع محصولات پتروشیمی ایران نسبت به سایر نقاط جهان نیز تاکید کرد: براساس آمار منتشر شده بین المللی در سراسر جهان نزدیک به 87 نوع محصول به عنوان مواد اولیه در مجتمع‌های پتروشیمی تولید می‌شود که ایران تنها 38 مورد از این مواد را تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: این فاصله معنادار در ایران به دلیل مشکلاتی در عدم تکمیل 50 طرح پتروشیمی با درنظر گرفتن کارشکنی‌های غرب علیه اقتصادمان است و تکمیل این پروژه‌ها قطعا تعداد بیشتری محصول از طریق پتروشیمی‌های ایران تولید و دربازار عرضه می‌شود.

محصولات پتروشیمی ایران در مجموع جهانی تنوع خیلی زیادی نداریم در جهان تنوع محصولات پتروشیمی چیزی حدود 87 نوع محصول به عنوان مواد اولیه و پایه تولید می‌شود ایران در حال حاضر حدود 37 یا 38 محصول تولید نمی‌کنیم.

پدیدار همچنین در ادامه افزود: اما از همین تعداد محصولاتی که به عنوان مواد اولیه در ایران تولید می‌شود نزدیک به 60 درصد داخل کشور برای مصارف صنایع پایین دستی مثل خودروسازی، لوازم خانگی و سایر لوازم استفاده می‌شود و باید نسبت به جریان مداوم و کنترل شده این مواد اولیه دقت نظر بالایی داشته باشیم.

این عضو اتاق بازرگانی درباره خام فروشی محصولات پتروشیمی نیز به خبرنگار ما گفت: اگرچه صادرات محصولات پتروشیمی می‌تواند ارزآوری مناسبی برای اقتصاد کشورمان ایجاد کند اما نباید فراموش کنیم صادرات محصولات نهایی که مواد پتروشیمی ساخته می‌شوند ارزش افزوده بالاتری برای ما علاوه بر اشتغال‌پایدار خواهد داشت.

وی معتقد است نکته‌ای که باید از سوی مسئولان و اداره‌کنندگان کشور مورد توجه جدی قرار گیرد مربوط به تکمیل زنجیره تولید در صنایع مختلف است به این ترتیب که وقتی مجوز ساخت کارخانه یا واحد تولیدی از سوی وزارت صنعت صادر می‌شود در بخش تامین مواد اولیه هم باید برای آنها تامین شود.

پدیدار درپایان نیز به موضوع تخلف در کشف قیمتی این محصولات اشاره کرد و گفت: متاسفانه این اتفاق چندین بار تجربه شده و همین روند عاملی در افزایش قیمت تمام شده محصولات نهایی بود است.

عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها