یک کارشناس میراث فرهنگی از انتخاب مونسان به عنوان وزیر گردشگری انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۲۲۶۷۲۹
انتخاب مونسان به عنوان وزیر جای سوال دارد /کسی که مخالف تشکیل وزارت خانه میراث فرهنگی بود به عنوان وزیر انتخاب شده

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بالاخره تبدیل به وزارت‏خانه شد. در این رابطه نظرات موافق و مخالف متعددی وجود دارد. در حالی که برخی از کارشناسان تشکیل این وزارت‎خانه را بستر مناسبی برای شکوفایی رونق بیشتر گردشگری می‎دانند برخی دیگر بر این عقیده هستند که تغییر ساختار از سازمان به وزارت قرار نیست بسیاری از گره‎های موجود در این بخش را باز کند.

با تمام این اوصاف اردشیر اروجی کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به جام جم آنلاین گفت: اصلاح ساختار سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از ضروریات بود. از 15 سال پیش که این سازمان تشکیل شد هشت بار نمایندگان مجلس طرح‎های وزارت‎خانه شدن این سازمان را ارائه دادند اما به دلایلی تشکیل آن به تعویق افتاد. این طرح بالاخره به نتیجه رسید و به صورت قانونی وزارت میراث فرهنگی تشکیل شد.

اروجی عنوان کرد: اصلاح ساختار میراث فرهنگی ضروری بود چرا که باید از سه حوزه فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهتر استفاده می‎شد.

این کارشناس میراث فرهنگی بیان داشت: به عنوان یک کارشناس، عمده مشکلات را در ضعف ساختاری می‎دیدم و به همین دلیل تلاش کردم تا سازمان به وزارت خانه تبدیل شود. بسیار امیدوار هستم که مشکلات قدیمی برطرف شود تا بتوانیم بهتر و بیشتر از منابع جذب گردشگری استفاده کنیم. باید به این مسئله بیشتر توجه کنیم و در رابطه با رونق صنایع دستی هم باید عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی افزود: البته محقق شدن این موارد بستگی به انتخاب وزیر دارد. نوع انتخاب وزیر برای جامعه باستان‎شناسی ، میراث فرهنگی و گردشگری نگران کننده است. وزیر جدید دو سال در سازمان فعالیت داشت و اگر قرار بود تحولاتی را انجام بدهد در این مدت انجام می داد.

اروجی گفت: پیش از این برخی نمایندگان می‌گفتند چون عملکرد ایشان (مونسان) مناسب نیست به انتخاب او به عنوان وزیر وزارت میراث فرهنگی ایراد وارد می‎کنیم. در گزارشی که مجلس تهیه کرده بود و در صحن علنی مجلس نیز قرائت و بر وزارت خانه شدن سازمان میراث فرهنگی تاکید شد ، انتقادات بسیار زیادی هم نسبت به رئیس سازمان وارد کردند. حالا چطور شده که رئیس همین سازمان به عنوان وزیر انتخاب شد؟ این اتنخاب، سوالات و نگرانی‎های زیادی را برای جامعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد کرد.

کارشناس میراث فرهنگی اذعان داشت: امیدواریم مجلس با توجه به اهرم‌هایی مثل استیضاح و برکناری که در اختیار دارد بتواند شرایط بهتری را ایجاد کند. در واقع از اهرم‎هایی که دارد بهتر استفاده کند تا عملکرد وزارت خانه جدید مثبت شود.

وی در ادامه گفت: با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نه تنها دولت که خود مونسان (رییس سازمان) هم مخالفت کرد. ایشان در مصاحبه‌های مختلفی شرکت کرد و گفت من موافق نیستم وزارت تشکیل شود.

اروجی یادآور شد: مجلس به زحمت موضوع وزارت‌خانه شدن این سازمان را تصویب کرد اما دولت تمایلی برای ابلاغ کردن این موضوع نداشت. جالب اینجاست که در تبلیغات ریاست جمهوری موضوع گردشگری به عنوان یکی از ابزارهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و بر روی این تاکید می‎شد که می‎تواند ارزآوری و اشتغال‎زایی داشته باشد. اما وقتی مجلس، وزارت‎خانه شدن این سازمان را تصویب کرد دولت مخالفت خود را نشان داد.

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: نکته جالب دیگر این است که پس از تصویب، مونسان ناگهان گفت که موافق وزارت‎خانه شدن سازمان بوده است. هنوز نمی‎دانیم نمایندگان با اشراف به این قضایا چطور برای وزیر شدن او تصمیم گرفتند و این جای سوال است.

وی خاطرنشان کرد: دولت در نهایت مسئله وزارت شدن سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را پذیرفت. به سرعت وزیر هم انتخاب شد. اکنون امیدواریم مجلس از اهرم‎هایی که دارد به درستی استفاده کند. باید ببینیم مجلس می‎تواند اعمال نظر کند یا اینکه همه چیز تحت تاثیر روابط باقی می‎ماند و از همه اشکالات موجود چشم پوشی می‎شود.

اروجی گفت: از این به بعد نکته‎ای که بسیار اهمیت دارد این است که از مجلس انتظار داریم اهرم‎های نظارتی بر وزارت را بیشتر و از مواردی همچون استیضاح و برکناری به درستی استفاده کند. در واقع نمایندگان مجلس باید نشان بدهند نسبت به این موضوع بسیار حساس هستند.

وی تاکید کرد: نخستین باری که لایحه دولت در رابطه با وزارت‎خانه شدن این سازمان به صحن مجلس آمد، در مجلس کمیسیونی موسوم به کمیسیون مشترک تشکیل شد. این ایده وزارت شدن را ما مطرح کرده بودیم و در این کمیسیون شرکت داشتیم. مجلس یک سال روی این موضوع کار کرد. بزرگان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دعوت شدند و بعد از یک سال به این نتیجه رسیدند که این سازمان باید تبدیل به وزارت خانه شود.

اروجی در پایان گفت: انتخاب مونسان به عنوان وزیر خیلی چیزها را روشن کرد. به هر حال پس از همه این انتخابات ساختار وزارت میراث فرهنگی باید تنظیم شود. امیدواریم در تنظیم و تدوین ساختار جدید از کارشناسان وارد و خبره استفاده شود تا فرآیند مناسبی برای این وزارت‌خانه تعریف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها