رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفتگو با جام جم آنلاین :

لوازم خانگی چینی وارد نشده است / تائید واردات قطعات از چین

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با اشاره به انتشار خبر واردات گسترده لوازم خانگی از چین اعلام کرد: این خبر اشتباه است.
کد خبر: ۱۲۲۶۵۹۶
لوازم خانگی چینی وارد نشده است / تائید واردات قطعات از چین

مرتضی میری، در این زمینه به جام جم آنلاین، گفت: براساس قانون واردات لوازم خانگی ممنوع است و همه واردکنندگان آن را رعایت می‌کنند، اما برخی قطعات و مواد اولیه مجاز برای تولید لوازم خانگی از چین وارد شده است.
میری در ادامه افزود: پس از کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد ایران و تحریم‌های ثانویه کارخانه‌های کره‌ای از همکاری با ایران خودداری کردند و به همین دلیل دو برند معتبر داخلی که مشغول تولید لوازم خانگی تحت لیسانس بودند برای تامین نیاز مواد اولیه خود سراغ بازار چین رفته‌اند.
این مقام صنفی تاکید کرد: قطعات و مواد اولیه خریداری شده برای تولید لوازم خانگی داخل خاک کشور از بهترین تولیدکنندگان چین با تایید مسئولان مربوطه مثل استاندارد بوده و اصلی‌ترین دستاورد آن این است که به کره‌ای‌ها نشان دهیم کارشکنی آنها خللی در تولید ایران ایجاد نمی‌کند.
وی همچنین اظهار کرد: انتشار اخبار غیرکارشناسی در رسانه‌ها می‌تواند ضربه به تولید داخلی باشد چون تولیدکنندگان در این بخش مدت‌ها است در تلاش هستند محصولات با کیفیت تولید کرده و نیاز بازار را از طریق تولیدات داخلی تامین کنند.
میری همچنین به خبرنگار ما گفت: واردات قطعات منفصله برای تولید لوازم خانگی در ایران از قبل مجاز بوده به این دلیل که برخی قطعات مثل موتور یخچال، تایمر و اقلامی از این دست اصولا داخل کشور تولید نمی‌شود که بخواهیم از آنها استفاده کنیم.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه افزود: سیاست ممنوعیت واردات کالا در راستای حمایت از تولید ملی بوده و نمی‌توان به آن خرده گرفت اما نباید فراموش کرد که برخی اقلام اصولا در ایران تولید نمی‌شود و برای تامین بازار باید این اقلام قانونی وارد شوند درغیر این صورت شاهد افزایش قاچاق خواهیم بود.
به گفته میری، سال گذشته به دلیل جهش نرخ ارز تقریبا قاچاق لوازم خانگی صرفه اقتصادی برای سوء‌استفاده گران نداشت اما با درنظر گرفتن سیر نزولی نرخ ارز و همچنین نیاز بازار در برخی لوازم طی سه ماه اخیر روند ورود غیرقانونی این اقلام مشهود است و مسئولان می‌توانند برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.
این مقام صنفی معتقد است نباید نیاز بازار و توان تولیدی داخلی را نادیده بگیریم بنابراین وقتی کالایی درسطح بازار تقاضا دارد و سبک زندگی امروزی مردم آن را مطالبه می‌کند بهتر است با استفاده از ابزارهای قانونی وارداتش آزاد و طبق مقررات صورت گیرد اینگونه سوء استفاده به حداقل خود می‌رسد و تولیدکنندگان هم نگران ورود اقلام مشابه نیستند.
میری همچنین درباره کمبود مواد اولیه پتروشیمی برای تولید لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این اتفاق به دلیل افزایش قیمت مواد پتروشیمی و جذابیت صادراتی آنها سال‌هاست که گریبان تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف صنعتی را گرفته است.
وی تاکید کرد: تولیدکنندگان مواد پتروشیمی از آنجا که منابع داخلی ایران را استفاده می‌کنند و اکنون هم سال رونق تولید نامگذاری شده باید اولویت اول را به تامین نیازهای صنایع پایین‌دستی خود بدهند نه اینکه تنها برای منافع شخصی بیشتر علاقمند به صادرات این مواد به خارج از مرزها باشند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران درپایان افزود: درشرایط فعلی که کارشکنی علیه اقتصاد ایران از سوی بیگانگان شدت گرفته باید دست به دست هم بدهیم تا از پتانسیل‌های موجود بهینه استفاده کنیم و وابستگی در بخش‌های مختلف را به حداقل برسانیم.


عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها