یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

سرعت رشد تورم کم شده نه درصد تورم/ اضمحلال طبقه متوسط دور از واقعیت نیست

درحالی از سوی برخی نهادها و مسئولان اعلام می‌شود نرخ تورم نزولی بوده که برخی کارشناسان براین باورند واقعیت این است که شتاب تورم کم شده نه درصد تورم که اثرمشهودی در جامعه داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۲۶۵۸۶
سرعت رشد تورم کم شده نه درصد تورم/ اضمحلال طبقه متوسط دور از واقعیت نیست

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر میثم موسایی، اقتصاددان با اشاره به سخنان رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه گفت: اظهار نظر ایشان درباره نرخ تورم شش ماه گذشته تا حدودی منطقی بوده؛ اما واقعیت اینجاست که مشخص کنیم مبنا چیست.

موسایی در ادامه افزود: نرخی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده در واقع متوسط رشد قیمت‌ها است و این نکته تضمین نمی‌کند که برای همه طبقات اجتماعی و همه اقلام کالایی به یک اندازه است، به همین دلیل برای جلوگیری از ابهام باید شفاف درباره این مبانی سخن بگوییم.
این استاد دانشگاه معتقد است، ممکن است طی دوره یاد شده فشار قیمتی در برخی طبقات اجتماع کم شده باشد اما در همین زمان طبقه‌ای دیگر فشار اقتصادی و معیشتی بیشتری تحمل کرده پس اظهار نظر کلی منطقی نیست.
وی همچنین تاکید کرد، با درنظر گرفتن این شرایط اگر فرض کنیم تغییری در سبد مورد نظر جهت محاسبه نرخ تورم تغییری صورت نگرفته باشد به این نتیجه می‌رسیم که شتاب رشد نرخ تورم کاهش یافته نه اینکه درصد تورم نزولی شده است.
موسایی به خبرنگار ما گفت: مثلا اگر سال گذشته نرخ رشد قیمت کالا و خدمات 4 درصد بوده امروز این نرخ رشد به 2 درصد کاهش یافته و باید اعلام کنیم که نرخ تورم دو درصد کاهنده بوده یعنی شتاب آن کم شده است.
این اقتصاددان تاکید کرد: حق این است که رئیس کل بانک مرکزی با شفاف‌سازی دقیق در این زمینه سخن بگوید و اعلام کند کاهش شتاب تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست؛ البته حتی اگر به این معنی‌هم باشد، منجر به بهبود زندگی همه طبقات نخواهد شد.
وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی وقتی تورم ایجاد می‌شود بجابجایی ثروت و درآمد صورت می‌گیرد و هزینه‌های عده‌ای زیادتر و عده‌‌ای هم کمتر می‌شود که در واقع توزیع ثروت بهم خواهد خورد. اینجاست که تجربه یکسانی در طبقات مختلف نخواهیم داشت.
به گفته موسایی در چنین شرایطی وضعیت طبقات محروم و فقیر در واقع نمی‌توان گفت بهتر شده؛ چون این گروه زیر خط فقر مشغول گذراندن زندگی هستند و متاسفانه اضمحلال طبقه متوسط و حذف افراد طبقه فقیر درحال بوقوع پیوستن است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: نکته قابل توجه اینجاست که وقتی چنین شرایطی در یک جامعه اتفاق می‌افتد تبعات و اثرات آن در کوتاه مدت از بین نخواهد رفت و باید برای برطرف شدن تبعات نه فقط زمان بلکه هزینه زیادی پرداخت شود، تا بگوییم اوضاع بهتر شده است.
ارز چند نرخی مانع کاهش قیمت‌ها است
وی همچنین درباره اثرگذاری کاهش نرخ ارز در قیمت کالا و خدمات به خبرنگار ما گفت: اصولا اثرات کاهش نرخ ارز باید در کالاهایی که وابستگی ارزی دارند تجربه شود، اما واقعیت این است که سیر نزولی قیمت‌ها مثل صعود آنها به سادگی اتفاق نخواهد افتاد.
موسایی تصریح کرد: اصولا در اقتصاد قیمت‌ها خیلی ساده و با سرعت افزایش می‌یابند اما هنگام نزولی شدن چرخنده‌ای عمل می‌کنند که اصطلاح اقتصادی آن چسبندگی قیمت‌ها یا انعطاف‌ناپذیری است. به همین دلیل اینکه انتظار داشته باشیم در کوتاه مدت این اثرات تجربه می‌شود اشتباه است.
این اقتصاددان معتقد است از آنجایی که در ایران ارز چند نرخی داریم اصولا انتظار کاهشی قیمت‌ها با نزولی شدن قیمت ارز واقع‌بینانه نیست، چون کالا با قیمت یارانه‌ای یا نرخ ارز ارزان دولتی به دست خریداران و مصرف‌کنندگان نمی‌رسد.
به گفته موسایی این اتفاق دقیقا درباره تخصیص 27 میلیارد دلار ارز دولتی که برای تامین کالاهای اساسی پرداخت شد صورت گرفت و شاهد هستیم علی‌رغم تخصیص این حجم عظیم ارز قیمت کالاهای مورد نظر نزولی نشد بلکه فقط رانتی در اختیار گروهی خاص قرار گرفت.
وی اظهار کرد: این حجم عظیم رانت مبلغی نیست که بخش دولتی، بازرگانی و فعالان تجاری به راحتی از آن چشم پوشی کنند بلکه همواره در تلاش هستند تا سهمی از این رانت گسترده برای خود ایجاد و از آن بهرمند شوند و اینجا نقطه آغاز فساد است.
این استاددانشگاه به خبرنگار ما گفت: در این میان بخش عمده‌ای از رانت ایجاد شده هم به عنوان نرخ فساد به خود مسئولان و دست‌اندرکاران پرداخت می‌شود که مبنای تشکیل پرونده‌های اخیر بوده است.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها