متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: کمبود پروتئین در کودکان از علل ایجاد سنگ مثانه است.
کد خبر: ۱۲۲۶۲۶۰
نشانه‌های ایجاد سنگ مثانه

به گزارش جام جم آنلاین، مهری مهراد، جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار در گفتگو با فارس درباره «سنگ مثانه»، اظهار داشت: اصولاً خود مثانه سنگ نمی‌سازد بلکه سنگ در کلیه ساخته می‌شود، پایین آمده و در مثانه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: علت سنگ مثانه در کودکان، خانم‌ها و آقایان متفاوت است. اگر سنگی از سیستم کلیه به سمت حالب پایین بیاید و در مثانه باشد اصولاً باید دفع شود؛مگر اینکه انسدادی در مسیر وجود داشته باشد.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار اضافه کرد: انسدادی که غده پروستات در مردان ایجاد می‌کند باعث ایجاد سنگ‌های مثانه خیلی بزرگ و دردناک می‌شود؛ به دلیل اینکه ادرار در آن نقطه مانده و رسوب می‌کند و یک هسته اولیه سنگ از بالای آن حرکت کرده و سنگ مثانه را تشکیل می‌دهد.

مهراد خاطرنشان کرد: در خانم‌ها سنگ مثانه کمتر است؛ به دلیل اینکه پروستات و انسداد آن را ندارند؛ ضمن اینکه در کودکان سنگ مثانه یکی از شایع‌ترین عارضه‌هاست که ممکن است دیده شود؛دلیل آن اختلالات متابولیکی است که در بعضی از کودکان وجود دارد.

وی با اشاره به علل دیگر سنگ مثانه، متذکر شد: به خاطر بیماری‌های سیستمیک و یا کلیوی و دفع ماده‌ای به نام سیستئین که در کودکان دیده می‌‌شود، یا اختلالات متابولیکی که در کودکان به علت اختلالات مادرزادی کلیه دیده می‌شود؛ در مجموع سنگ‌های مثانه مکرر و زیادی ایجاد می‌کند.

وی بیان داشت: یکی از چیزهایی که در کودکان ایجاد سنگ می‌کند، کمبود پروتئین است. کودکانی که به دلیل وضع نامطلوب اقتصادی کمتر پروتئین مصرف می‌‌کنند، دچار سنگ مثانه می‌شوند.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به علایم سنگ مثانه، متذکر شد: از جمله علامت‌های تولید سنگ مثانه دفع دردناک ادرار، وجود خون در ادرار و سوزش در ادرار است؛ ضمن اینکه در بزرگسالان نیز چنین علایمی وجود دارد.

مهراد در پاسخ به این پرسش که «چه مواد غذایی تشکیل سنگ را تسریع و چه موادی از ایجاد آن جلوگیری می‌کند؟»، گفت: کمبود پروتئین باعث ایجاد سنگ مثانه به ویژه در کودکان می‌شود؛ ضمن اینکه خوردن نمک زیاد، املاح زیاد و مصرف کم آب باعث ایجاد سنگ می‌شود.

وی یادآور شد: اصولاً وقتی سنگ ریز از بالا به سمت پایین حرکت می‌کند باید از مثانه دفع شود؛ مگر اینکه پروستات در مردان بزرگ باشد و جلوی دفع آن را بگیرد و سنگ‌های بزرگتری تشکیل شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار درباره «روش‌های مؤثر درمان سنگ مثانه»، ابراز داشت: اگر سنگ مثانه خیلی بزرگ نباشد از طریق شکستن سنگ با لیزر می‌توان آن را دفع کرد اما اگر اندازه آن خیلی بزرگ باشد، نیاز به جراحی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها