یک روانشناس بالینی گفت: افراد شکاک قادر نیستند به چیزی غیر از بررسی مدام اطرافیانشان فکر ‌کنند.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۸۸
بررسی همیشگی و تصور خیانت، ویژگی بارز همسران شکاک

به گزارش جام جم آنلاین، عطیه رضایی، روانشناس بالینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نشانه های فرد شکاک اظهار کرد: فرد شکاک مدام احساس می‌کند که فردی می‌خواهد به او صدمه بزند، از او استفاده کند و یا فریبش دهد. همیشه به این فکر می‌کند که آیا همسرش به او وفادار است یا خیر.

این روانشناس بالینی افزود: فرد شکاک از اینکه به دیگران اعتماد کند، تردید دارد و می‌ترسد که مبادا شما از اطلاعاتی که درباره او دارید بر علیه او استفاده کنید. حتی اگر از این فرد تحسین و تمجید کنید، فکر می‌کند که او را مسخره می‌کنید. همیشه احساس می‌کند که مورد حمله واقع شده و به سرعت با خشم و پرخاشگری با دیگران برخورد می‌کند.

او ادامه داد: یک فرد بی‌اعتماد تمام فکرش به طرف مقابلش معطوف می‌شود. همیشه زمان زیادی را به چک کردن و بررسی رفتار‌های همسرش می‌گذراند و نسبت به خانواده خود و گذراندن اوقاتی با آن‌ها بی توجه است.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه این افراد دائما از حالت روحی و جسمی خود شکایت می‌کنند، گفت: آنها حتی در زمان بیکاری و استراحت هم درگیر فعالیت‌ها و رفت و آمد‌های همسر خود هستند و به سلامتی خود توجهی نمی‌کنند.

رضایی با بیان اینکه افراد شکاک فکر می‌کنند که شریک عاطفی‌شان قصد خیانت و ترک آن‌ها را دارد، بیان کرد: توجه کردن و اطلاع داشتن از احوالات همسر تحسین‌برانگیز است، اما در برخی موارد به اعتیاد بدل می‌شود و نشانه آسیب جدی شخصیتی است. مسئله مهم در بی‌اعتمادی است که باعث نارضایتی همسران می‌شود. این افراد قادر نیستند به چیزی غیر از چک کردن و بررسی مدام همسرشان فکر کنند.

او در خصوص پیامد‌های جسمانی و روانی اختلال شخصیت افراد گفت: در نشانه‌های جسمانی، فرد همیشه دچار سردرد، خستگی، سوء هاضمه و یا تیک‌های عصبی است. این علائم باعث بر هم خوردن خواب و ریتم شبانه روزی آنها می‌شود و در نهایت کیفیت کاری پایین می‌آید.

این روانشناس بالینی در ادامه تصریح کرد: پیامد‌های روانی و رفتاری، عوارضی به مراتب ناخوشایندتر را شامل می‌شود، چرا که این عوارض نه تنها به فرد بلکه خانواده و اطرافیان به ویژه همسر و فرزندان او را نیز صدمه می‌زند.

او یادآوری کرد: تحمل بی خوابی، وسواس فکری برای انجام کامل کار‌ها ، ترس از وجود نقص یا مشکلی در کار، هراس از عملکرد نامناسب در انجام اموری که قرار است در آینده دور یا نزدیک انجام شود و غیره از عواقب ناخوشایند پدیده بی‌اعتمادی است.

ناکامی در تامین نیاز‌ها از مهم‌ترین علت پدیده بی‌اعتمادی است

رضایی با اشاره به اینکه ناکامی در تامین نیاز‌ها از مهم‌ترین علت پدیده بی‌اعتمادی است، افزود: فرد زمانی که نیازهایش از جمله نیاز به محبت، توجه یا احترام برآورده نشود، احساس ناکامی می‌کند و این ناکامی را با توجه نشان دادن زیاد به فردی که دوست دارد و ترس از ترک شدن توسط او نشان می‌دهد.

رضایی در خصوص این افراد شکاک راهکار‌ها و روش‌های موثری را بیان کرد و گفت: با همسرتان شفاف و روشن گفت وگو کنید و او را بدون قید و شرط حمایت کنید. می‌توانید در زمان آرامش، کمی در این باره صحبت کنید. البته مراقب باشید که نحوه گفت وگویتان به صورتی نباشد که فکر کند محاکمه می‌شود ، در غیر اینصورت بیشتر عصبی شده و به نتیجه‌ای نمی‌رسید.

این روانشناس بالینی افزود: نگذارید همسرتان درگیر استرس کار خود گردد. اگر دیدید عصبانی است، او را تنها نگذارید. اگر فکر می‌کنید که مسئله خاصی باعث عصبانیت همسرتان می‌شود، از طرح آن موضوعات اجتناب نکنید. همچنین با همسرتان لجبازی نکنید، در عوض سعی کنید راه‌هایی برای درک و حمایت او بیابید.

او با بیان اینکه باید درون همسرتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید، گفت: باید به این فکر کنید که چرا همسرتان بی‌اعتماد است و دائم دچار شک و تردید نسبت به شما می‌شود. بهتر است غر نزنید، زیرا نتیجه‌ای جز انفجار عصبانیت و بد‌تر شدن شرایط ندارد. مثل تمام مشکلات زندگی، نیم نگاهی به علت آن بیاندازید.

تأثیر مشکلات را شوخی نگیرید

این روانشناس بالینی با اشاره به نقش مشکلات بر روحیه افراد بی اعتماد گفت: تأثیر مشکلات را شوخی نگیرید. گاهی شکست‌ها و مشکلات زندگی، تأثیر زیادی بر روحیه فرد می‌گذارد. مخصوصاً اگر این بی‌اعتمادی همیشگی نبوده و به تازگی بیشتر شده باشد. ممکن است همسرتان مشکلی دارد که نمی‌تواند با شما مطرح کند. سعی کنید بفهمید پشت این رفتار نامناسب چه چیزی نهفته است.

او افزود: بهتر است به نکات مثبت او فکر کنید. به زمان‌هایی که همسرتان دچار این مسئله نبوده و کار‌هایی که برای شما انجام داده است و به این ترتیب، با صبر و مقاومت خود، آرام آرام او را تغییر دهید.

رضایی در پایان تاکید کرد: گاهی میزان بی اعتمادی فرد به حدی بالاست که باید از یک مشاور و متخصص کمک بگیرید و اگر با شما همراهی نکرد باید به تنهایی به مشاور مراجعه کنید. فراموش نکنید که باید برای برخورد با یک همسر شکاک، درجه صبر و تحمل خود را بالا ببرید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها