نایب رئیس اتاق بازرگانی به جام جم آنلاین گفت:

حذف صفرهای پولی ملی مسئله‌ای تک بعدی نیست

نایب رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به احتمال حذف چهار صفر از پول ملی اعلام کرد: این اتفاق به ذات خود نکته منفی یا نگران کننده‌ای نیست اما نباید فراموش کنیم این روند امری تک بعدی نیست.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۵۸
حذف صفرهای پولی ملی مسئله‌ای تک بعدی نیست

به گزارش جام جم آنلاین حسین سلاح‌ورزی، در این زمینه گفت: برای بررسی تبعات و اثرات چنین اتفاقی در اقتصاد کشور نیازمند بررسی جنبه‌های مختلفی از اقتصاد هستیم و لازم است قبل از هرگونه تصمیم‌گیری شرایط را دقیق بررسی کنیم.
سلاح‌ورزی در ادامه افزود: حذف صفر از پول ملی قبلا توسط برخی کشورها تجربه شده و برخی از این کشورها مثل ترکیه در این زمینه موفق عمل کردند و برخی هم به دلیل نگاه تک بعدی نتایج مناسبی به دست نیاوردند.
به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی اصولا برای اجرای چنین سیاستی لازم است مسئولان بررسی‌های اقتصادی دقیقی از شرایط داشته باشند که پیش‌نیازهای اجرای آن مثل اصلاح نظام بانکی کشور را مدنظر داشته باشند.
وی معتقد است برای دستیابی به اهداف تعیین شده و نتایج مثبت حذف چهارصفر از پول ملی ابتدا لازم است بیشترین انضباط مالی در اقتصاد ایران تجربه شود و دولت حداقل کسری بودجه را داشته باشد، چون در غیر این صورت احتمال بدتر شدن اوضاع وجود داشته و می‌تواند هزینه بالاتری به اقتصاد کشورمان تحمیل کند.
سلاح‌ورزی همچنین تاکید کرد با درنظر گرفتن تاثیرگذاری نرخ ارز در اقتصاد ایران البته ثبات نرخ ارز در اقتصاد تعیین کننده خواهد بود که خوشبختانه از سه ماه گذشته تا امروز نسبتا نوسان‌های نرخ ارز در اقتصاد ایران منطقی شده و شرایط با ثباتی تجربه کرده‌ایم.
به گفته وی اهمیت این ثبات را در آثار روانی آن جست‌وجو کرد به این دلیل که اگر شرایط روانی در راستای سیاست‌های حذف چهار صفر از پول ملی نباشد قطعا جو روانی جامعه می‌تواند سیاست را به حاشیه رانده و مشلات بیشتری را از جمله کاهش بیشتر ارز پول ملی به همراه داشته باشد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی تاکید کرد: شروع چنین شرایطی با رند شدن قیمت‌ها به سمت بالا آغار می‌شود که این روند همچون دومینویی خواهد شد که اثرات مخرب آن یکی پس از دیگری تجربه می‌شود و در نهایت تورم از راه می‌رسد که باید بعد از چندی شاهد بازگشت مجدد صفر‌ها باشیم.
این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگر دولت در شرایط فعلی به این نتیجه رسیده که باید سیاست حذف صفرهای پولی ملی را اجرایی کند نباید فراموش کند که به‌مجرد اجرای آن اصلاحات ساختاری اقتصاد هم باید شروع شود تا دستاوردهای مناسبی را متصور باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها