یک روانشناس گفت: بلوغ عاطفی یکی از مراحل رشد هر فرد در زندگی است و یک قدم اساسی برای یک زندگی شاد و موفق محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۵۶۶۶
نشانه‌های بلوغ عاطفی چیست؟

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور درباره نشانه‌های بلوغ عاطفی، اظهار کرد: بلوغ عاطفی یکی از مراحل رشد هر فرد در زندگی است و در کنار رسیدن به بلوغ جسمی، فکری، اجتماعی و اقتصادی یک قدم اساسی برای یک زندگی شاد و موفق محسوب می‌شود.

زین‌الدینی با اشاره به اینکه بلوغ عاطفی به افراد کمک می‌کند تا در زمان‌های بحرانی زندگی تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرند و اجازه ندهند که احساسات بیش از حد تصمیمات آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: بلوغ عاطفی یک عامل مهم و تعیین‌کننده در موفقیت زندگی مشترک و روابط اجتماعی افراد است.

این روانشناس گفت: بلوغ عاطفی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد توانایی کنترل عواطف و احساساتش را داشته باشد و به درک صحیحی از خود و روابط اجتماعی‌اش رسیده باشد و شیوه صحیح محبت کردن، ابراز احساسات و واکنش نشان دادن به رفتار‌های گوناگون اطرافیان را یاد گرفته باشد.

زین‌الدینی بیان کرد: این افراد مسئولیت زندگی خود در رابطه با مسائل فردی و اجتماعی را به‌خوبی می‌پذیرند، در مقابل مشکلات واکنش‌های هیجانی و احساسی نشان نمی‌دهند، به‌خوبی از احساسات و عواطف خود و دلایل آن آگاهی دارند و تمام تلاش خود را در جهت حل مشکل‌شان انجام می‌دهند، همچنین آن‌ها دیگران را به خاطر مشکلاتشان سرزنش نمی‌کنند.

او اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های افراد دارای بلوغ عاطفی تحمل تنش است، مسائل کوچک این افراد را خیلی ناراحت نمی‌کند، دیگران به راحتی نمی‌توانند آن‌ها را عصبانی کنند و این افراد دارای مهارت مدیریت خشم هستند.

این روانشناس افزود: این افراد مهربان و با محبت هستند، اهل کینه، نفرت و انتقام گرفتن نیستند، از تجربیات و اشتباهات زندگی خود درس می‌گیرند، واقعیت‌های زندگی هر چقدر تلخ را می‌پذیرند و با آن‌ها در یک مدت زمان کوتاه سازگار می‌شوند، این افراد نقد پذیرند، حسرت زندگی گذشته خود را نمی‌خورند و سعی می‌کنند یک زندگی هدفمند با یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند.

زین‌الدینی با اشاره به اینکه افرادی که بلوغ عاطفی کافی ندارند، ادامه داد: در تصمیم‌گیری‌های خود خیلی زود تحت تأثیر دیگران قرار می‌گیرند، همواره تلاش می‌کنند مرکز توجه دیگران باشند، مسئولیت شرایط و زندگی خود را نمی‌پذیرند، زود عصبانی می‌شوند و از کوره در می‌روند، مضطرب و بدبین هستند و نمی‌توانند به‌خوبی به صحبت‌های طرف مقابل خود گوش دهند و واکنش مناسب نشان دهند، آن‌ها مهارت گوش دادن فعال ندارند.

زین الدینی گفت: افراد دارای بلوغ عاطفی در شرایط مختلف انعطاف‌پذیر و صبور هستند، نظرات و افکار دیگران را قضاوت نمی‌کنند، به شکل واقع بینانه نسبت به زندگی خوش‌بین و قدردان زحمات و محبت‌های دیگران و شوخ طبع هستند و زندگی هدفمندی دارند.

این روانشناس با بیان اینکه بلوغ عاطفی به فرد کمک می‌کند مسئولیت زندگی خود را بپذیرد، گفت: بلوغ عاطفی موجب می‌شود که فرد هدف و برنامه‌ریزی شخصی برای زندگی خود داشته باشد و یک زندگی شاد و سالم بسازد. همچنین موجب می‌شود که فرد به خود و دیگران احترام بگذارد و از زندگی خود لذت ببرد، اما باید گفت که پرورش بلوغ عاطفی نیازمند تمرین و ممارست فراوان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها