درحالی طی چند ماه گذشته روند افزایشی قیمت گوشت در صدر اخبار بوده و به قول معروف از سبد خرید بسیاری از خانواده‌ها حذف شده که برخی کارشناسان براین باورند ورود سرمایه‌های سرگردان عامل گرانی بوده است.
کد خبر: ۱۲۲۵۱۲۹
ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار گوشت عامل گرانی شده است

به گزارش جام جم آنلاین، اگرچه مدتی است واردات گوشت به منظور تنظیم بازار صورت گرفته و نهادهای تولید هم با ارز دولتی وارد کشور شده است اما این سیاست‌ها ظاهرا هنوز نتوانسته اثرگذاری مثبت و مناسبی در بازار گوشت داشته باشد.

به گفته برخی فعالان و تولیدکنندگان گوشت سیاست‌های دولت در زمینه تامین نهادهای تولیدی با ارز دولتی تا امروز نزدیک به 30 درصد از هزینه‌های تولید گوشت را کاهش داده اما سیر نزولی قیمت گوشت در بازار مصرف با این روند کاهشی همسو نیست و همچنان قیمت‌ها بالا عرضه می‌شود.

گرانی قیمت در بازار به نفع تولیدکننده نیست

حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: اصولا افزایش قیمت به نفع تولید کننده نیست ، به این دلیل که کاهش تقاضا در بازار اولین دستاورد چنین شرایطی بوده و در پی آن واسطه‌ها منافع اقتصادی بالایی بدون زحمت خواهند داشت.

نعمتی درباره فعالیت واسطه‌ها در بازار گوشت اظهار کرد: اصولا واسطه در فعالیت‌های تولیدی نکته منفی یا نگران کننده‌ای نیست چون همه تولیدکنندگان نمی‌توانند خودشان هم در بازاریابی موفق عمل کنند، اما مشکل اینجاست که ما نظارت در این بخش نداریم.

وی تصریح کرد: بی‌توجهی به این بخش مهم و تاثیرگذار در بازار کشور عاملی بوده که برخی از این افراد بعضا از خلاء قانونی سوء‌استفاده کرده و بازار را تحت تاثیر خود قراردهند و تنها برنده میدان هم خودشان باشند.

این مقام صنفی تاکید کرد: بی‌توجهی به فعالیت واسطه‌ها از سوی نهادهای نظارتی به عنوان مثال اکنون باعث شده علی‌رغم کاهش قیمت دام زنده تقریبا 30 درصد تغییر چندانی در قیمت گوشت بازار نداشته باشیم که به معنی مدیریت قیمت‌ها توسط همین گروه است.

نعمتی معتقد است، عرضه نهادها و برخی سیاست‌گذاری‌های دولتی باعث شده تا قیمت دام سنگین زنده نزدیک به 30 درصد و دام سبک هم تقریبا 15 درصد کاهش داشته باشد سوء‌استفاده کنندگان اجازه رسیدن منافع این کاهش قیمت به دوسوی معادله یعنی تولیدکننده و مصرف‌کننده را نمی‌دهند.

وی‌درباره اثرگذاری واردات خوارک دام با ارز 4200 تومانی در قیمت تمام شده گوشت به خبرنگار ما گفت: برآوردهایی که انجام داده‌ایم در دام شیری تقریبا 60 تا 65 درصد هزینه‌ها مربوط به خوراک است و در بخش دام گوشتی این درصد به 70 تا 75 درصد افزایش خواهد یافت که برهمین اساس می‌توانیم اثرگذاری کاهش قیمت نهاده‌ها در تولید گوشت را محاسبه کنیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور همچنین تصریح کرد: بازار برای اینکه به تعادل برسد باید ثبات داشته باشد درحالی که مدتی است مشکلات مختلف باعث تلاطم قیمتی و نوسان‌های غیر اصولی ایجاد کرده به صورتی که تولیدکننده و خریدار نمی‌تواند برای خود برنامه‌ریزی کند و این روند در آینده مشکل ساز خواهد شد.

نعمتی درباره نیاز وارداتی گوشت قرمز نیز به جام جم آنلاین گفت: براساس برآوردهایی که انجام شده است هرسال تقریبا 90 درصد از گوشت مورد نیاز کشور داخل ایران تولید شده و تنها 10 درصد نیاز وارداتی داریم، از این رو مسئولان باید با مدیریت واردات همواره نیم نگاهی هم به تولیدکننده داشته باشند که متضرر نشود.

پس از تولید روند افزایش قیمت آغاز می‌شود

در این زمینه منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام زنده به جام جم آنلاین گفت: بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم بیانگر این نکته است که ورود سرمایه‌های جدید به بازار گوشت بخصوص پس از تولید اثراتی در قیمت داشته است.

پوریان در ادامه افزود: بازار گوشت قرمز نیز مانند تمامی بازارهای دیگر تابعی از عرضه و تقاضا است به همین دلیل وقتی عرضه کاهش داشته باشد، قطعا افزایش قیمت خواهیم داشت و در جهت عکس نیز قابل پیش‌بینی خواهد بود.

وی اظهار کرد: بطور کلی و براساس عرف تولید گوشت در ایران بخش دام سنگین به دلیل تولید صنعتی آمار و اطلاعات دقیقی در اختیار مسئولان جهت برنامه‌ریزی و مدیریت بازار قرار می‌دهد اما در بخش دام سبک شرایط کاملا متفاوت است.

رئیس شورای تامین دام زنده معتقد است، با توجه به این شرایط می‌بینیم بطور کلی نوسان در قیمت گوشت گوساله کمتر از گوسفند است و اگر بتوانیم مدیریت آماری دقیقی در این بخش هم داشته باشیم قطعا نوسان‌های کمتری در آینده می‌بینیم.

وی افزایش قیمت گوشت از نیمه دوم سال گذشته را هم ناشی از سیاست‌های ارزی دانست به این دلیل که ورود نهادها با چالش روبرو شد و همین نکته به افزایش قابل توجه قیمت گوشت دامن زد تاجایی که تقاضای بازار خرید به حداقل رسید و دامداران مجبور به نگهداری بیش‌از حد دام زنده خود شدند.

به گفته پوریان شرایط دام زنده کشور در شرایط فعلی بسیار مناسب است و با درنظر گرفتن ورود تدریجی این دام‌ها به بازار طی چند هفته آینده هم شاهد روند کاهشی قیمت‌ها خواهیم بود و احتمالا تا پایان سال نوسان خاصی در این بازار ایجاد نمی‌شود.

رئیس شورای تامین دام زنده درباره فعالیت واسطه‌ها در این میان نیز به خبرنگار ما گفت: نا بسامانی‌های ارزی طی سال گذشته برخی از سرمایه‌های سرگردان را به صنعت گوشت کشاند و همین روند عاملی شد در فعالیت گسترده چوبدارها یا همان واسطه‌ها، اما در میان این گروه برخی سوء‌استفاده کردند و اثرگذاری بالایی در قیمت‌ها ایجاد کردند.

وی معتقد است افزایش قیمت گوشت در چرخه تولید تا مصرف دقیقا بعد از تولید آغاز می‌شود جایی که تولیدکننده دام زنده را تولیدکرده و باید آن را در بازار عرضه کند، در این دوره سودجویان با خرید ارزان دام زنده و دپوی آن در مناطقی عرضه محدود دام زنده در بازار را ایجاد کرده و از افزایش قیمت گوشت برای خود منافعی قابل توجه ایجاد می‌کنند.

پوریان اظهار کرد: برای جلوگیری از این روند طرح عرضه مستیم را کلید زدیم به این ترتیب شرایطی فراهم خواهیم کرد که کاهش قیمت دام زنده که نزولی شدن قیمت گوشت را هم به همراه دارد به نفع خریداران و تولید کنندگان باشد.

پوریان تاکید کرد: شاید بهتر است سیاست‌گذاران و همچنین مسئولان بگونه‌ای به این موضوع ورود کنند که صاحبان سرمایه بجای اینکه سرمایه‌هایشان را به واسطه‌گری در این بخش اختصاص دهند در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند که نتیه بهتری داشته باشند.

به گفته رئیس شورای تامین دام زنده یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار قیمتی درباره گوشت موضوع لوکس فروشی است به این ترتیب که برخی شرکت‌های بسته بندی یا حتی فروشگاه‌های خاص با خرید لاشه و انجام فرآیندی روی آن گوشت‌های بسته بندی شده با قیمت‌های بالایی عرضه می‌کنند و متاسفانه بعضا همین نرخ‌ها مبنای قیمتی در سایر موارد قرار می‌گیرد.

و اما کلام‌ آخر

در این شرایط که ظاهرا عمده مشکلات در بخش واسطه‌گری ایجاد شده شاید اجرای طرح عرضه مستقیم گوشت از سوی تولیدکنندگان گره‌ای از مشکلات بازار و خریداران باز گند اما نباید فراموش کنیم چنین سیستمی اگر به دنبال موفقیت و اثرگذاری در بازار است باید نه تنها از سوی مسئولان مورد حمایت قرار گیرد بلکه گسترده بالایی هم در سراسر کشور داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها