حوادث دماوند ادامه دارد؛

بازگشت 4 کوهنورد از یک قدمی مرگ

4 کوهنورد که دچار مصدومیت و عوارض حضور در ارتفاع شده بودند، با کمک امدادگران از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.
کد خبر: ۱۲۲۲۲۲۲
بازگشت 4 کوهنورد از یک قدمی مرگ

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، با توجه به اینکه در فصل صعود به دماوند قرار داریم، هر هفته کوهنوردان زیادی برای صعود به قله دماوند راهی این کوهستان می‌شوند که در این بین حوادث زیادی هم رخ می‌دهد.

کار گروه ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان قله دماوند که آخر هفته در این قله مستقر است در هفتمین هفته از کار خود به مصدومان زیادی رسیدگی کرد که گزارش آن را در زیر می‌خوانید:

چهارشنبه ۹۸/۵/۱۶

حضور در پناهگاه و شارژ مجدد داروها
مراجعه بدون وقفه مصدومان به اتاق امداد با مشکلات متعدد
۸ مورد مشکل ارتفاع زدگی
۶ مورد مشکل تب لرز
۳ مورد مشکل هیپوترمی
۴ مورد مشکل سر درد میگرنی
۴ مورد مشکل گرفتگی ماهیچه های پا
و...

۱ کوهنورد با مشکل ams شدید که مورد بررسی و درمان قرار گرفت.

اتاق امداد به کلی پر شد مصدومان به نوبت بیرون راهرو و حتی سالن منتظر ارائه مشکل خود بودند اولویت بندی براساس نوع و شدت بیماری انجام گرفت.

۱ کوهنورد با سابقه مشکل فشار خون و استفاده از قرص های کاهنده فشار خون به دلیل درد شدید در قفسه سینه به ستاد مراجعه کرد فشار وی ۲۰ اندازه گیری شد و تمامی علائم حمله قلبی را به همراه داشت سپس مورد چکاپ و کنترول شرایط قرار گرفت با کاهش فشار با همراهی اعضای تیم به سمت گوسفندسرا حرکت کرد.

پنجشنبه ۹۸/۵/۱۷

حرکت یک تیم از اعضای ستاد به سمت قله جهت پوشش کامل کوهنوردان

در مسیر اطلاع رسانی کامل درمورد مسائل مربوط به مسیر و بررسی وضعیت جسمی کوهنوردان انجام گرفت.

حضور در قله تا ساعت ۵ عصر و تخلیه کامل کوهنوردان در مسیر برگشت امداد رسانی به ۷ نفر از کوهنوردان انجام گرفت که چند تن به سمت پناهگاه همراهی شدند.

یک مورد اِدِم مغزی یک کوهنورد که اقدامات اولیه بر روی وی انجام گرفت و به سمت بارگاه انتقال داده شد.

هنگام سازی بیسیم‌های چندین گروه با اعضای ستاد هماهنگی بسیار خوبی برای کنترل لحظه به لحظه کوهنوردان ایجاد کرد به طوری که تعدادی بسیاری از حوادثی که امکان وقوع آن وجود داشت با اطلاع رسانی اعضای ستاد پیشگیری شد.

در ساعت ۶ عصر طی مراجعه حضوری کوهنوردی مبنی بر اینکه همنوردش در ارتفاع ۵۲۰۰ دچار شکستگی مچ پا شده و توان حرکت ندارد باعث شد اعضای ستاد با توجه به اینکه مصدوم حدود ۱۰۰ کیلو وزن داشت از جمعیت ۵۰۰ نفری کوهنوردان حاضر در بارگاه درخواست کمک برای دستیابی و انتقال مصدوم کند ولی متاسفانه به جز ۱ نفر کس دیگری حاضر به کمک نشد سپس با سرعت به سمت مصدوم حرکت کردیم در راه رسیدن به مصدوم گزارش مفقودی ۱ کوهنورد به اعضای ستاد داده شد از دو یال مختلف شروع به صعود کردیم.

دستیابی به مصدومی که شکستگی مچ پا داشت در ارتفاع ۵۲۰۰ در ساعت ۸ شب تکمیل شد با انجام اقدامات لازم مصدوم به سمت بارگاه در حال انتقال توسط اعضای ستاد بود که فرد مفقودی در ارتفاع ۵۱۰۰ با علائم هیپوترمی شدید و ضعف و ارتفاع زدگی یافت شد سپس هر دو مصدوم طی عملیات بسیار سخت و نفس گیر به بارگاه منتقل شدند و مورد درمان نهایی قرار گرفتند.

ادامه حضور کوهنوردان در اتاق امداد تا ساعت ۳ بامداد ادامه دار شد که طی مراجعه حضوری یک خانم مبنی بر اینکه همسر وی در نزدیکی رودخانه دوم و ارتفاع ۳۷۰۰ دچار تپش قلب و کبودی شده بلافاصله اعضای ستاد به سمت وی حرکت کرد پس از دستیابی به وی مورد درمان و بررسی قرار گرفت.
حضور مصدومان و امداد رسانی های متعدد به کوهنوردان در ارتفاعات باعث شد اعضا فرصت خوردن یک وعده کامل غذا را پیدا نکنند ۲۴ ساعت کامل در روز پنجشنبه امدادرسانی در ارتفاعات مختلف انجام گرفت.

طی تماس تلفنی هلال احمر مبنی بر پیدا نکردن مسیر توسط کوهنوردی که از جبهه شمالی صعود کرده و قصد بازگشت از جبهه جنوبی را داشت باعث شد که اعضای ستاد جهت کمک به پیدا کردن مسیر توسط این کوهنورد اقدامات لازم را انجام دهند که خوشبختانه موفقیت آمیز بود و کوهنورد در ساعت ۵ صبح به پناهگاه رسید، اما به شدت دچار گوگرد گرفتگی از ناحیه چشم شده بود که مورد درمان قرار گرفت و با تماس با هلال احمر پایان عملیات اعلام شد.

جمعه ۹۸/۵/۱۸

ادامه امداد رسانی و درمان کوهنوردان

حرکت ۱ تیم به سمت قله جهت پوشش امدادی کوهنوردان و امدادرسانی در ارتفاعات مختلف انجام گرفت

کوهنوردانی که مشکلات فشار خون جدی داشتند مورد درمان قرار گرفتند.

سرکشی به سالن و چادر ها

اتاق امداد بدون وقفه درحال ارائه خدمات امدادی بود اطلاع رسانی درمورد هوای بد پیش رو نیز به کوهنوردان گفته شد.

گوگرد گرفتگی ۱۰ نفر ازکوهنردان از ناحیه چشم که پانسمان و درمان کامل شد.

- به بیش از ۱۵۰ کوهنورد در طول ۳ روز خدمات امدادی توسط اعضای ستاد رسانده شد.
- بیش از ۱۰۰ کوهنورد مورد بررسی و چکاپ قرار گرفتند.
- با لطف یزدان ۴ کوهنورد از مرگ حتمی نجات پیدا کردند که ۲تن از آن ها از ارتفاع ۵۲۰۰ و یک تن از ارتفاع ۵۵۰۰ به پناهگاه منتقل شدند و یکی از آن ها در پناهگاه در آستانه حمله قلبی بود.

اعضای ستاد:

امیر رحمان زاده ( سرپرست)
محمد حسین کیانی
محسن اصغری نیا
با تشکر ویژه از آقای کاوه شیرازی
تشکر از تیم اعزامی بهشهر آقایان :
احمد آهنگری
حسن صداقتی جواد داودی
و خانم محب گرجی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها