زراعت چوب مؤثرترین راه برای ممانعت از قطع جنگل‌ها و کاهش قاچاق چوب است.
کد خبر: ۱۲۲۱۷۶۱
زراعت چوب، پشتوانه حفظ جنگل‌ها

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما،رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: یکی از مؤثرترین راه‌ها برای ممانعت از قطع جنگل‌ها و کاهش قاچاق چوب و صدمات جبران ناپذیر به طبیعت، ترغیب علاقه‌مندان به زراعت چوب است.

علی حسین امینی افزود: زراعت چوب به معنای کشت گونه‌های سریع الرشد درختی است که با اهداف اقتصادی، چون استفاده بهینه از منابع آب و خاک، صرفه‌جویی ارزی برای جلوگیری از واردات چوب، ایجاد اشتغال، کمک به حفاظت و صیانت پایدار از منابع جنگلی و تأمین نیاز سلولزی صنایع پایین دستی چوب، توسط زارعین انجام می‌شود.

وی گفت: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای کاهش فشار مضاعف به جنگل ها، سیاست‌های تولید چوب را از گونه‌های چوبده از جمله صنوبر، اوکالیپتوس و چنار را در دستور کار دارد.

وی افزود: در هر هکتار از اراضی استان متناسب با نوع مصرف حدود پنج تا ۱۰ هزار نهال یا قلمه قابل کشت است.

امینی با بیان اینکه امکان کشت در تمام مناطق استان فراهم است گفت: بیشترین مساحت توسعه زراعت چوب در شهرستان‌های فارسان، کیار، کوهرنگ و سامان قرار دارد.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: درسال‌های گذشته یک هزار هکتار از مزارع استان به زراعت چوب اختصاص یافت که به علت خشکسالی‌های پیاپی و کاهش منابع آبی این میزان کاهش یافته است.

علی حسین امینی، مزایای زراعت چوب در مقایسه با سایر محصولات کشاوزی را، کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و نهاد‌های مورد نیاز از قبیل نیروی کارگری، سم و کود و سایر هزینه‌های مربوط به کاشت، داشت و برداشت و همچنین امکان استفاده از پساب‌ها و آب مازاد فاضلاب شهری بیان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها