سودجویان اغلب با تغییر خلوص مواد، اسم آن را تغییر می‌دهند که ما اسم جدید را به رسمیت نمی‌شناسیم و حتی گفتن آن موجب تبلیغ آن ماده مخدر یا محرک می‌شود.
کد خبر: ۱۲۲۱۶۵۲
سوداگران با اسامی زیبا مواد مخدر را می‌فروشند

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با دسته بندی مواد اعتیادآور به ۲ گروه مواد مخدر و مواد محرک گفت: سوداگران با تغییر دادن نام مواد محرک، با اسامی بازی می‌کنند تا جوانان را با اسامی عجیب و زیبا به سوی خود جذب کنند.

مجید رضازاده روز دوشنبه گفت: سودجویان اغلب با تغییر خلوص مواد، اسم آن را تغییر می‌دهند که ما اسم جدید را به رسمیت نمی‌شناسیم و حتی گفتن آن موجب تبلیغ آن ماده مخدر یا محرک می‌شود. کلا سیستم سوداگری مواد این است که با اسم‌ها بازی می‌کند.

وی اضافه کرد: مواد با اسامی جذاب و عجیب در ابتدا تاثیرات دلبخواه آن فرد را ایجاد می‌کنند و، اما فرد بعدا دچار عوارض ناشی از مواد می‌شود و می‌بیند عوارض آن خیلی بیشتر است و آن موقع است که سیستم درمان هم وارد می‌شود و کمک می‌کند.

رضا زاده گفت: به طور مثال کراک در واقع همان هروئین فشرده است که اسم کراک را برای جذب مشتری انتخاب کردند یا اسم «کوکائین» به نظر بسیاری از گروه هدف جوانان، جذاب آمد و سراغ آن رفتند و در ایران نیز سودجویان از اسم «شیشه» استفاده کردند.

ادعا‌های دروغین مواد با دارو‌های مخدر و محرک

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور افزود: سیستم درمانی و پیشگیری کشور توانست آمار شیوع شیشه را کاهش دهد، با این وجود خانواده‌ها باید از فرزندان خود مراقبت کنند، چون مواد مخدر و محرک عوارض جبران ناپذیری دارند و همه مواد با اسامی مختلف، تاثیر غیرعادی دارد.

رضا زاده افزود: مواد مخدر یا محرک را با ادعا‌های دروغین بین مردم تبلیغ می‌کنند به طورمثال گفته می‌شود با مصرف این ماده مخدر یا محرک، شب راحت می‌خوابی یا شاد می‌شوی، چاق می‌شوی، لاغر می‌شوی یا قوای جنسی ات بالا می‌رود. اما تمام این موارد ادعا‌های دروغین برای افزایش میزان فروش مواد است و با آن می‌خواهند جوانان را در دام اعتیاد بیندازند.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند هر ماده یا دارو با ادعای مبالغه آمیز که به آنان پیشنهاد داده می‌شود، عوارض زیاد و جبران ناپذیری دارد و باید از مصرف آن خودداری کنند.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد. براساس پیمایش ملی شیوع شناسی اعتیاد، اگرچه افزایش زیادی در مصرف محرک‌ها در کشور مشاهده نشد، اما نسبت قابل توجهی از مصرف‌ها را به خود اختصاص می‌دهد که باید به آن توجه داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها