کد خبر: ۱۲۲۱۳۶۳
مراقبت های بعد از کاشت مو: کوتاه کردن و شستشوی مو بعد کاشت

به نقل از کلینیک زیبایی دکتر جمیلی کاشت مو در صورتی‌که بوسیله شخص متخصص انجام شود به مقدار زیادی در روحیه و اعتماد به نفس فرد مؤثر است. سن و چرخه زندگی مو مسائل مهمی هستند که در تعیین کاندیدای مناسب برای کاشت مو تأثیر دارند. کاشت مو دلیلی بر این نیست که شخص دیگر دچار ریزش مو نمی‌شود.

افرادی که از روش کاشت مو استفاده می‌کنند برای مشاهده نتیجه دلخواه و مسائل مربوط به بهبودی بایستی با مراحل کاشت آشنا شوند.

روش‌های کاشت مو

کاشت مو به روش FUE

در کاشت مو به روش اف یو ای بیش از 4000 فولیکول موی سر از ناحیه‌ی دهنده (Donor) سر برداشت شده و در قسمت طاس کاشته می‌شود. این کار منجر به ایجاد خط موی جدید و در نهایت رشد مجدد مو می‌شود. انجام این روش تنها یک روز زمان می‌برد.

با توجه به این که فولیکول‌ها به طور جداگانه استخراج می‌شوند، ناحیه‌ی دهنده کمتر زخمی شده و محدودیتی برای کوتاه کردن مو در آینده وجود ندارد. نتیجه کاشت مو به این روش معمولاً از لحاظ ظاهری زیباتر و رضایت‌بخش‌تر است.

کاشت مو به روش FUT

یک روش دیگر برای کاشت مو روش اف یو تی است. هزینه این روش معمولاً کم‌تر بوده و به علت ایجاد زخم در ناحیه‌ی دهنده (donor) نتیجه کاشت از لحاظ زیبایی چندان رضایت‌بخش نخواهد بود. در این روش یک استریپ (نوار) مو برداشته شده و پوست سر با استفاده از روش تریکوفیتیک بخیه می‌شود تا میزان زخم به حداقل برسد و مو راحت‌تر بتواند رشد کند. سپس استریپ به فولیکول‌های مجزا تقسیم شده تا در قسمت‌های طاس پیوند زده شود.

آیا کاشت مو درد دارد؟

به نقل از کلینیک زیبایی رازی کاشت مو یک روش جراحی است و در نتیجه برای به حداقل رساندن درد نیاز به بی‌حسی موضعی دارد. به طور طبیعی در این روش مقداری درد وجود خواهد داشت. البته همان‌گونه که گفته شد برای تسکین درد در طی کاشت مو از بی‌حسی موضعی استفاده خواهد شد.

با توجه به مطالب گفته شده، درد در برخی از افراد متقاضی کاشت مو و یا کاشت ابرو وجود خواهد داشت. برخی از افراد گزارش کرده‌اند که به جای درد، احساس ناخوشایندی داشته‌اند چرا که فرد در طول کاشت بیدار می‌باشد. در نتیجه متقاضی از آنچه که در طول کاشت انجام می‌شود کاملاً آگاه است و در سر خود مقداری احساس کشیدگی می‌کند. البته با توجه به استفاده از بی‌حسی موضعی دردی وجود نخواهد داشت.

درد پس از جراحی برای کاشت مو

جراحی برای کاشت مو دردناک نمی‌باشد ولی احتمالاً در ناحیه پوست سر که تحت درمان بوده است پس از اتمام جراحی مقداری درد احساس خواهد شد چرا که بافت پوست سر تحت تأثیر جراحی قرار می‌گیرد و نهایتاً باعث قرمزی و مقداری کبودی در طول چند روز اول خواهد شد. در روش اف یو تی ناحیه‌ی دهنده (یعنی جایی که گرافت‌های مو از آن برداشته شده‌اند) ممکن است بیشتر دردناک باشد و بهبود آن بیشتر زمان خواهد برد. البته می‌توان از مُسکن‌های خفیف برای تسکین درد پس از جراحی استفاده کرد و پس از چند روز این علائم رفع خواهند شد.

به طور کلی درد و ناراحتی ناشی از کاشت مو بسیار کم است و دوره درد نیز کوتاه می‌باشد چرا که روند کاشت مو و همچنین زمان بهبودی عموماً سریع صورت می‌پذیرد.

ایجاد شدن زخم در اثر کاشت مو

در هر دو روش کاشت مو امکان ایجاد زخم وجود دارد ولی هدف اصلی هر کلینیکی بایستی کاشت مو بدون هیچ گونه اثر آشکار ناشی از جراحی باشد. اگرچه به علت نوع جراحی، معمولاً زخم سطحی ایجاد خواهد شد. بسته به روش جراحی انتخابی، نوع زخم متفاوت خواهد بود. در روش اف یو تی به سبب استفاده از استریپ مو، خط زخم در پشت سر ایجاد می‌شود در حالی‌ که با خارج کردن جداگانه فولیکول‌های مو در روش اف یو ای، زخم‌های نقطه‌مانند کوچکی به جا خواهند ماند.

مدل موی دلخواه هر فرد متقاضی کاشت مو می‌تواند روش کاشت موی مورد نظر را تعیین کند. برای مثال شخصی که مدل موی کوتاه را ترجیح می‌دهد می‌تواند روش اف یو ای را انتخاب کند زیرا در این روش زخم‌های کوچک نقطه‌مانند ایجاد شده که کمتر قابل مشاهده هستند. همچنین در این روش زمان بهبود و رشد مو پس از کاشت سریع‌تر است.

هنگام خارج کردن استریپ در روش اف یو تی، پزشک اطمینان حاصل می‌کند که آسیب و زخم در ناحیه دهنده (donor) به حداقل برسد. همچنین از بخیه تریکو برای بستن زخم استفاده می‌شود. با این کار مو در ناحیه زخم رشد کرده و در نتیجه زخم قابل مشاهده نمی‌باشد.

پس از هر گونه جراحی پیوند مو، به افراد یک پک مراقبتی داده می‌شود که شامل شامپوهای مخصوص جهت کمک به روند التیام و بهبودی است.

نتایج کاشت مو چه زمانی قابل مشاهده است؟

خط مو بلافاصله پس از کاشت قابل مشاهده است، ولی احتمالاً ورم و دلمه در این قسمت وجود دارد. امکان دارد در ناحیه دهنده (donor) هم ورم ایجاد شده باشد. جراح در مورد رژیم غذایی پس از جراحی با شما صحبت خواهد کرد، خصوصاً به شما توصیه می‌شود که برای یک یا دو شب اول هنگام خواب سر خود را بالاتر از همیشه روی یک بالش قرار دهید. می‌توانید سریعاً به سر کار خود بازگردید ولی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند زمان بیشتری منتظر بمانند.

یک هفته پس از کاشت مو قرمزی، ورم و دلمه فروکش کرده و در روز دهم گرافت‌ها بایستی در جای خود محکم شده باشند. در نتیجه می‌توانید طبق روال عادی موهای خود را شسته، شانه کرده و یا کوتاه کنید.

آیا لکه‌های روی سر نشان‌دهنده عفونت است؟

پس از سه ماه که موها شروع به رشد کردند، امکان دارد پوست سر لکه‌دار شده و ظاهری شبیه آکنه روی پوست ایجاد شود. این مساله مثبت می‌باشد چرا که نشان می‌دهد موها راه خود را به بیرون باز کرده‌اند ولی امکان دارد موها مانند موی زیرپوستی گیر کرده باشند. اولین موهایی که قابل مشاهده هستند احتمالاً بسیار ظریف و بدون رنگ هستند، ولی به مرور زمان ضخیم‌تر خواهند شد. ممکن است رشد موها نامنظم باشد، ولی این مساله بخشی از روند اولیه رشد موها می‌باشد.

بیشتر موهای جدید پس از پنج تا شش ماه ظاهر خواهند شد و در ماه هشتم تا دهم موها در ضخیم‌ترین و بلندترین حالت خود خواهند بود. پس از حدود یک سال نتیجه نهایی قابل مشاهده است. امکان دارد این زمان تا 18 ماه هم طول بکشد و پس از آن رنگ و بافت مو تغییر کرده و شکل می‌گیرد.

افراد با هم متفاوت هستند و میزان رشد مو در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین تمامی دوره‌های زمانی مذکور بر اساس میانگین زمان‌های مختلف رشد مو بیان شده‌اند. مساله‌ای که با اطمینان می‌توان از آن سخن گفت اینکه دستیابی به نتیجه رضایت‌بخش در مورد کاشت مو، ارزش انتظار را دارد.

برای بهبود سریع‌تر مو پس از کاشت چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

یکی از بهترین راه‌های اطمینان از موفقیت کاشت مو، رعایت نکات مربوط به زمان پس از کاشت است. پزشکان برای دهه‌ها در حال درمان ریزش مو و طاسی هستند و اطلاعات زیادی در زمینه حفاظت از پوست سرو فولیکول‌ها دارند از جمله :

  • درمان با پی آر پی شامل استخراج پلاکت از بدن فرد متقاضی و استفاده از آن برای پوست سر جهت تحریک فولیکول‌ها (برای بازسازی فولیکول) می‌باشد.
  • لیزردرمانی از نوع خاصی از پرتو لیزر برای ایجاد واکنش در فولیکول‌های خفته استفاده می‌کند.
  • شامپوهای حاوی ماینوکسیدیل فولیکول‌های ضعیف مو را ترمیم کرده و باعث ضخیم‌تر شدن آن‌ها می‌شوند.
  • درمان با ویتامین‌ها مواد لازم برای رشد مو را تأمین می‌کند. کمبود برخی از ویتامین‌ها ممکن است در بدن مشاهده نشود ولی در بافت و ضخامت مو تأثیر دارد.

آیا استرس می‌تواند بر کاشت مو اثر منفی بگذارد؟

استرس تاثیرات منفی فراوانی بر بدن انسان دارد از جمله حملات عصبی، کاهش وزن و ریزش مو. بنابراین نگرانی در مورد اثر استرس بر کاشت مو طبیعی است خصوصاً اگر شخص در زندگی روزانه در معرض استرس باشد.

در حالیکه ریزش اولیه مو بخشی طبیعی از روند کاشت مو می‌باشد، بیشتر جراحان کاشت مو اتفاق نظر دارند که استرس بر موی کاشته شده تاثیری ندارد. با این حال در زمان دو هفته پیش از کاشت مو، بایستی از قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا اجتناب کنید. می‌توانید از تمرین نفس عمیق استفاده کرده و یا زمانی که امکان ایجاد استرس وجود دارد تا ده بشمارید.

اجتناب از سیگار کشیدن

نحوه زندگی در موفقیت کاشت مو تأثیر به سزایی دارد. برای دست‌یابی به بهترین نتیجه در ارتباط با پیوند مو بایستی در مورد نحوه زندگی و عادات خود بسیار محتاط باشید. چرا که عاداتی مانند سیگار کشیدن تأثیر زیادی بر روند بهبود داشته و این عادت در مورد هر گونه جراحی صادق است.

آنچه که مسلم است سیگار کشیدن تاثیری منفی بر جریان خون دارد و می‌تواند خون‌رسانی به پوست سر را مختل کند. این مساله بر گرافت‌های جدید مو اثر می‌گذارد. قطع مصرف سیگار یا کاهش مصرف آن، تأثیر بسیار مثبتی بر نتیجه کاشت مو دارد.

در صورت مصرف هر گونه دارو بایستی با جراح مشورت کرد چرا که امکان دارد دارویی که شخص مصرف می‌کند با داروهای تجویزی جراح کاشت مو تداخل داشته باشند.

آیا امکان رنگ کردن مو پس از کاشت امکان دارد؟

امکان دارد پیش از کاشت، موهای خود را رنگ کرده باشید. در این صورت پیش از این که موهای خاکستری دوباره رشد کنند، فرصت کافی برای رنگ کردن مجدد موهایی خود را دارید. رنگ کردن مو بایستی چند روز پیش از کاشت مو انجام شود چرا که اگر پوست سر رنگی شود، محل دقیق برش برای کاشت مو قابل مشاهده نخواهد بود.

به یاد داشته باشید که رنگ مو حاوی مواد شیمیایی قوی مانند ماده سفیدکننده و آب اکسیژنه است. فولیکول‌های موهای کاشته شده بسیار حساس‌تر از فولیکول‌های موی طبیعی هستند. در نتیجه بایستی تا حد امکان از مصرف این مواد خودداری کرد تا به مو آسیبی وارد نشود.

پس بهتر است که برای رنگ کردن مو مقداری صبر کنید چرا که در صورت استفاده زودهنگام از رنگ مو، مواد موجود در رنگ به فولیکول‌های تازه کاشته شده‌ی مو آسیبی وارد می‌کنند.

رنگ کردن مو چه مدت پس از کاشت باید انجام شود؟

متخصصین توصیه می‌کنند که رنگ کردن مو بایستی حداقل 4 هفته پس از کاشت مو انجام شود. پوست سر باید به طور کامل بهبود پیدا کند و روند بهبودی از شخصی تا شخص دیگر متفاوت است پس بهتر است که جانب احتیاط رعایت شود. مناسب‌ترین فاصله زمانی بین کاشت و رنگ کردن مو شش هفته می‌باشد.

برخی از افراد عموماً موهای خود را در منزل رنگ می‌کنند. بهتر است برای بار اول پس از کاشت مو این کار در آرایشگاه انجام شود. یک آرایشگر ماهر قادر است تا محصولی که مناسب وضعیت موهای فرد است را انتخاب و استفاده کند. در صورتی‌که رنگ کردن مو در منزل انجام شود، بایستی آزمون‌های حساسیت انجام شوند و زمان کافی بین کاشت و رنگ کردن مو در نظر گرفته شود.

آیا ریزش مو بعد از کاشت طبیعی است؟

امکان دارد مو در طول چند هفته اول پس از کاشت دچار ریزش شود و به وضعیت سابق پیش از کاشت باز گردد. این نوع ریزش مو برای افراد موضوعی نگران‌کننده محسوب می‌شود. این حالت کاملاً طبیعی است چرا که خون‌رسانی به فولیکول‌ها برای مدت زمان کوتاهی انجام نشده و در نتیجه فولیکول‌ها در فاز غیرفعال هستند. در این وضعیت موها دچار ریزش می‌شوند ولی مشکلی برای فولیکول‌ها پیش نمی‌آید. فولیکول باعث رشد مو می‌شود پس تا زمانی این فولیکول‌ها سالم هستند، رشد مو ادامه خواهد داشت. مو در هر ماه حدود 1 سانتی‌متر رشد می‌کند در نتیجه چندین ماه زمان لازم است تا رشد کامل موها انجام شود.

کوتاه کردن مو بعد از کاشت

اولین ماه پس از کاشت مو بایستی از پوست سر و موی خود بیشتر مراقبت کنید. خصوصاً در هفته اول باید از شامپوی مخصوصی که باعث بهبود دلمه و رشد مو می‌شود استفاده کنید. هنگام شستشو و خشک کردن موها باید با ملایمت رفتار کنید و اطمینان حاصل کنید که هنگام استفاده از شامپو یا حوله زیاد به موها فشار وارد نکنید. توصیه می‌شود در این دوره زمانی برای خشک کردن مو از سشوار استفاده نکنید.

موهای عادی به رشد خود ادامه خواهند داد و چنانچه موهایتان کوتاه باشد ناحیه‌ی دهنده (donor) بیشتر قابل مشاهده است. ولی پس از حدود سه هفته می‌توانید بدون آسیب به موهای جدید و کاشته شده به راحتی موهایتان را اصلاح کنید.

با توجه به موارد گفته شده توصیه می‌شود پیش از اصلاح موها به متخصص کاشت مو مراجعه کنید تا اطمینان حاصل شود که پوست سر به طور کامل بهبود یافته است. چنانچه روند بهبود کندتر از حد عادی است و همچنان مقداری قرمزی، ورم یا دلمه وجود دارد، پیشنهاد می‌شود که پیش از اصلاح موها اندکی منتظر بمانید. در غیر این‌صورت امکان دارد وضعیت پوست سر بدتر شده و روند بهبودی آهسته‌تر می‌شود.

البته بهترین شخص برای مشاوره متخصص کاشت مو است چرا که امکان دارد آرایشگر تجربه کافی در زمینه آرایش موهای کاشته شده نداشته باشد، بنابراین بهتر است از مشاوره فرد متخصص و باتجربه در این زمینه استفاده شود.

پس از کاشت مو از چه مدل مویی باید استفاده شود؟

جواب یکسانی برای این سؤال وجود ندارد؛ در واقع از هر نوع مدل مویی می‌توان استفاده کرد. چنانچه پوست سر کاملاً بهبود پیدا کرده است، احتمال عدم موفقیت کاشت مو بسیار کم می‌باشد. بنابراین از هر نوع مدل موی دلخواه می‌توان استفاده کرد. برخی از آقایان پس از کاشت مو ترجیح می‌دهند که برای اولین بار پس از کاشت، موهای خود را بسیار کوتاه کنند تا بین طول موهای عادی و موهای کاشته شده تفاوتی وجود نداشته باشد؛ در نتیجه موها با طول یکسان به رشد خود ادامه می‌دهند.

برای پوشاندن قسمت‌هایی از پوست سر که مو در آن به طور کامل رشد نکرده است، بهتر است یک مدل مو با حجم زیاد انتخاب شود. به هر حال اولین مدل موی پس از کاشت کاملاً به انتخاب خود شخص برمی‌گردد. با توجه به اینکه حجم موها پس از کاشت افزایش پیدا می‌کند، انتخاب مدل موی مناسب امری راحت و خوشایند خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها