خلیج‌فارس تنها ساحل بندرعباس و بوشهر نیست. این باریکه باستانی در میان خود ده‌ها جزیره کوچک و بزرگ دارد که برخی از آن‌ها دلرباتر از هر نقطه گردشگری در ایران هستند.
کد خبر: ۱۲۲۰۸۰۴
سفر به جزایر جنوب، مرواریدهای خلیج‌فارس را از نزدیک ببینیم!

طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد، آبی بی‌کران دریا و آرامش و سکوت حاکم بر این جزایر که گویا از ازل تا به ابد همین‌طور بوده، می‌تواند خاطراتی بی‌نظیر برای ماجراجویان طبیعت رقم بزند. اگر تصمیم گرفتید که بجای مقاصد خارجی مانند تور ارزان بدروم و یا تور لحظه آخری تفلیس که با قیمت‌های مناسبی از سایت کی سفر قابل‌خرید هستند، مقاصد زیبای داخل کشور را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید، با ما همراه باشید.

جزایر خلیج‌فارس را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. جزایر ایرانی و جزایر غیر ایرانی، جزایر مسکونی و جزایر غیرمسکونی، جزایر طبیعی و جزایر مصنوعی. بیشتر جزایر خلیج‌فارس طبیعی بوده و در خاک ایران هستند. شاید این‌طور فکر کنید که جزایر جنوب در محاصره صنعت نفت و امور نظامی باشند اما برخی از جزایر جنوبی ایران پتانسیل این را دارند که جاذبه‌ای جهانی باشند. در این گفتار قصد داریم سفری داشته باشیم به زیباترین جزایر ایرانی خلیج‌فارس...

جزیره‌ کیش

در میان جزایر جنوبی ایران هیچ‌کدام به زیبایی جزیره کوچک کیش نیست. در دهه چهل شمسی در طرح ملی توسعه، تصمیم دولت‌مردان وقت بر این شد که جزیره کیش قطب گردشگری خلیج‌فارس باشد. از آن زمان به بعد کیش مسیر پیشرفت در گردشگری را پیموده و جزیره کیش میزبان بسیاری از مسافران ایرانی بوده است. جزیره کیش حتی توانسته جایگزینی برای سفرهای خارجی باشد.

سواحل مرجانی و طبیعت زیبا در کنار امکانات گردشگری بسیار باعث شده کیش جذاب‌تر از دیگر جزایر خلیج‌فارس باشد.

دلفیناریوم، تفریحات آبیِ پاراسل، کیبل اسکی، شاتل و اسکوتر زیردریایی و... در کنار آکواریوم و باغ‌وحش کیش توانسته گردشگران بسیاری را به کیش بکشاند. کیش مرکز خرید بزرگی نیز هست به همین خاطر سفر به جزیره کیش نمی‌تواند ارزان باشد؛ اما قطعاً سفر به کیش سفری ماندگار و خاطره‌ساز خواهد بود.

جزیره قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس و تماماً متعلق به ایران است. جزیره قشم خود به‌تنهایی از بیست کشور دنیا بزرگ‌تر است و طبیعت بی‌نظیر آن سالانه مسافران بسیاری را به این جزیره می‌کشاند. جزیره قشم جاذبه طبیعی و تاریخی را در کنار هم دارد و شاید چند روز طول بکشد تا بتوان تمام زیبایی‌های آن را دید. جنگل‌های حرا، دره ستارگان و ژئوپارک قشم مشهورترین جاذبه‌های دیدنی جزیره هستند. برای رسیدن به جزیره قشم می‌توانید سفر هوایی داشته باشید و یا با خودرو شخصی از طریق بندر خمیر وارد جزیره شوید.

جزیره هرمز

جزیره هرمز را بی‌اغراق باید یکی از زیباترین‌های خلیج‌فارس نامید. خاک سرخ جزیره برای بسیاری از گردشگران دیدنی و شگفت‌آور است. در جزیره هرمز می‌توانید با پیاده‌روی در طبیعت مناظری را برای عکاسی بیابید که بی‌شباهت به سیاره همسایه، مریخ نیستند. در این جزیره سه کوه به رنگ‌های زرد و سفید و قرمز وجود دارد که مردم بومی از خاک کوه قرمز رنگ به‌مانند ادویه در غذاهایشان استفاده می‌کنند. در سفر به جزیره هرمز حتماً از قلعه پرتغالی‌ها که یادآور حضور استعماری آن‌ها در خلیج‌فارس است دیدن کنید. شهری کوچک در شمال جزیره قرار دارد بااین‌حال امکانات در جزیره مناسب نیست. در سفر به جزیره هرمز حتماً مایحتاج خود را در قشم و یا بندرعباس تهیه کنید. جزیره هرمز تا شهر بندرعباس تنها 15 کیلومتر فاصله دارد.

جزیره لارَک

جزیره لارک در جنوب جزیره هرمز قرار دارد و برای رسیدن به آن باید مسافت دریایی بیشتری طی کنید. جزیره لارک بیشتر به خاطر ساحل جادویی خود مشهور است.

در شب‌های مهتابی رنگ ساحل جزیره به سبز روشن می‌گراید و این به خاطر نوعی خاص از جانداران ابتدایی است که در آب‌های ساحلی جزیره زندگی می‌کنند. مردم جزیره لارک به گویش کمزاری سخن می‌گویند که بسیار به زبان لُری نزدیک است.

جزیره لاوان

پس از قشم و کیش، لاوان را می‌توان سومین جزیره بزرگ ایران در خلیج‌فارس دانست. اگر از بندرعباس قصد عزیمت به جزایر خلیج‌فارس را داشته باشید، لاوان از سایر جزایر دورتر است. جزیره لاوان سیزده کیلومتر با ساحل بندر نُخَیلو و شصت کیلومتر با جزیره کیش فاصله دارد. جزیره لاوان به این خاطر که غربی‌ترین جزیره است بارش بیشتری به نسبت سایر جزایر دارد، نتیجه این که پوشش گیاهی زیباتری نیز دارد. جزیره لاوان مسکونی است اما توسعه کمتر گردشگری در آن باعث شده حیات دریایی آن در وضعیت بهتری باشد. مردم بومی جزیره شغل ماهی‌گیری دارند و انزوای دراز مدت در میان آب‌های خلیج‌فارس باعث شده مردمانی مهربان و بسیار میهمان‌نواز باشند. در لاوان برخلاف کیش خبری از مال‌ها و مراکز تجاری نیست اما بااین‌حال گردشگران لوازم اولیه سفرشان را در این جزیره خواهند یافت.

جزیره مارو (شیدوَر)

شاید بهتر بود که جزیره مارو را به همراه جزیره لاوان معرفی می‌کردیم چرا که فاصله جزیره مارو تا جزیره لاوان کمتر از 1500 متر است؛ اما مارو دنیایی متفاوت دارد. جزیره مارو بسیار کوچک‌تر از لاوان است اما محیط کوچک و بی‌آب (شیرین) جزیره باعث شده انسان تصرفی در طبیعتش نداشته باشد. جزیره مارو غیرمسکونی و حتی می‌توان گفت غیرگردشگری است، اما برای جویندگان طبیعت محیط هرچه بکرتر باشد جذاب‌تر است. اهالی به این جزیره نام مارو داده‌اند ازآن‌جهت که نوعی مار سیاه و البته سمی! در زیر شن‌های ساحلی زندگی می‌کند که زیاد با انسان رابطه خوبی ندارد. البته اگر مار را بخشی از طبیعت ببینیم و نه هیولایی گزنده، بازدید از جزیره مارو می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد. با کرایه قایق شخصی می‌توانید خود را از جزیره لاوان به جزیره مارو برسانید و تجربه زندگی در تنهایی را در جزیره مارو به دست بیاورید.

جزیره ابوموسی

جزیره ابوموسی جنوبی‌ترین خطه از خاک کشور ما ایران است. جزیره ابوموسی 225 کیلومتر با بندرعباس و 60 کیلومتر با بندر شارجه فاصله دارد. ابوموسی به نسبت سایر جزیره‌های خلیج‌فارس امکانات بیشتری برای زندگی دائمی دارد. شهر ابوموسی در جزیره ابوموسی خود مرکز شهرستانی به همین نام است. در مقایسه با سایر جزایر خلیج‌فارس، ابوموسی جغرافیایی ناهموارتر دارد. خود شهر 40 متر از دریا ارتفاع داشته و بلندترین نقطه آن کوه حلوا در شمال جزیره با 110 متر ارتفاع است. اهالی هرمزگان خود معتقدند ابوموسی بهترین آب‌وهوای منطقه را دارد و با وجود کمبود آب، کشاورزی محدودی در آن صورت می‌گیرد. ابوموسی را می‌توان جایی دانست که پس‌ازآن وطن پایان می‌گیرد.

جزیره هندورابی

هندورابی آخرین جزیره لیست ماست اما جزایر خلیج‌فارس بسیار بیش از این‌هاست. جزیره هندورابی درست در میان کیش و لاوان قرار گرفته و به‌راحتی می‌توانید خود را از کیش به هندورابی برسانید. جزیره هندورابی مسکونی است اما برق ندارد و زیاد هم نمی‌توان به آنتن‌دهی تلفن همراه امید داشت. به همین خاطر لوازم سفر خود را حتماً در جزیره کیش تهیه کنید. هندورابی را جزیره شن و سنگ می‌نامند و اخیراً در طرح جامع گردشگری به جزیره کیش الحاق شده است. تأسیس فرودگاه هندورابی گردشگری در جزیره را رونق داده و از سال 1395 مسافران بیشتری وارد هندورابی می‌شوند. در این جزیره کوچک بقایای دو روستای بسیار قدیمی الدورات و الصراه وجود دارد که پیشینه زندگی در این جزیره را به قرون اولیه اسلامی می‌رساند.

کشورمان پر از زیبایی‌های متنوعی است که دیدن آن‌ها بسیار جذاب و لذت‌بخش است. افراد زیادی هستند که علاقه‌ی فراوانی به تفریحات آبی دارند و دریا را به‌عنوان یک جاذبه‌ی طبیعی دوست دارند. به این افراد توصیه می‌کنیم که از داخل ایران مقاصدی مانند کیش و سایر جزایری که در بالا معرفی شدند را انتخاب کنند و یا اگر علاقه‌مند هستند که از تنوع دریایی زیبایی ببینند، به آن‌ها شهر بدروم در ترکیه را پیشنهاد می‌کنیم. با خرید تور بدروم از کی سفر، می‌توانید تجربه‌ای دریایی در آب‌وهوایی متفاوت را داشته باشید.

تعداد جزایر خلیج‌فارس بسیار زیاد است. خوب است بدانید تنها امارات متحده عربی بیش از 200 جزیره در خلیج‌فارس دارد (برخی از آن‌ها را ساخته است). خوشبختانه جزایر بزرگ‌تر که پتانسیل بیشتری نیز برای گردشگری دارند در طرف ایران قرار دارند. توجه داشته باشید که سفر به تمام جزایر خلیج‌فارس ممکن نیست و برخی از آن‌ها برای ورود، نیاز به مجوز از ارگان‌های نظامی و وزارت نفت دارند؛ اما بازدید از جزایر و دیدار از طبیعتی که گویا از ازل فراموش شده‌اند قطعاً تجربه‌ای جدید و لذت‌بخش است. در سفرتان به جزایر خلیج‌فارس خاطرات و تجارب خود را با ما در میان بگذارید. مشتاق دانسته‌های شما هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها