جانشین معاون عملیات سازمان امداد و نجات خبر داد؛

امدادرسانی به ۹۳۱ کوهنورد حادثه دیده در کوهستان

جانشین معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: از یکم فروردین تا بیست و چهارم تیر ماه جاری ۹۳۱ کوهنورد حادثه دیده در ارتفاعات کوهستانی سراسر کشور با کمک امدادگران و نجاتگران هلال احمر امدادرسانی شدند.
کد خبر: ۱۲۱۷۶۲۹
امدادرسانی به ۹۳۱ کوهنورد حادثه دیده در کوهستان

به گزارس جام جم آنلاین، حامد سجادی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: حوادث کوهستان از جمله حوادث غیرطبیعی انسان ساخت هستند که بعضاً در پی بی احتیاطی کوهنوردان و کوهپیمایان در صعود و فرود از ارتفاعات کوهستانی رخ می‌دهند.

وی گفت: در مدت زمان یاد شده و به منظور نجات افراد گرفتار در محیط‌های کوهستانی ۹۴۲ عملیات امداد و نجات در ارتفاعات کوهستانی سراسر کشور از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر انجام شد که بیشترین آنها در ارتفاعات کوهستانی استان‌های فارس با ۸۹ عملیات، تهران با ۸۱ عملیات و کرمانشاه با ۷۷ عملیات و کم‌ترین آنها در استان‌های هرمزگان با چهار عملیات، قزوین با هفت عملیات و کردستان با هشت عملیات ثبت و گزارش شده است.

جانشین معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در مجموع این حوادث ۲۵۸ کوهنورد حادثه دیده در محیط‌های کوهستانی سراسر کشور که دچار جراحات و مصدومیت بیشتری بودند با قید فوریت‌های امدادرسانی در کوهستان برای دریافت خدمات درمانی مناسب‌تر به مراکز درمانی و بیمارستانی یا مراکز امن اعزام شدند که از این تعداد حادثه دیده ۱۶ نفر با کمک واحد امداد هوایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و مابقی نیز توسط آمبولانس‌های امدادی و خودروهای نجات به مراکز درمانی منتقل شدند.

سجادی اضافه کرد: همچنین ۱۲۲ نفر از این کوهنوردان حادثه دیده نیز در محل خدمات امداد و کمک‌های اولیه سرپایی را دریافت کردند.

وی گفت: در اجرایی این سلسله عملیات امداد و نجات در کوهستان در سراسر کشور از توان عملیاتی چهار هزار و ۴۶۲ امدادگر و نجاتگر هلال احمر، هزار و ۱۱۷ دستگاه خودرو و ۳۰۵ ست تخصصی امداد و نجات در کوهستان و بالگردهای هلال احمر استفاده شده است.

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از عموم هموطنان به ویژه کوهنوردان و کوهپیمایان خواست که در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی و پییچده انواع حوادث و سوانح با شماره ۱۱۲ به عنوان تنها شماره اضطراری ملی تماس بگیرند.

وی از همه کوهنوردان اعزامی به مناطق کوهستانی خواست هنگام برنامه ریزی صعود به مناطق کوهستانی ضمن به همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل و همچنین آگاهی از وضعیت آب و هوایی مناطق صعود، از مسیرهای مشخص برای صعود و فرود به ارتفاعات کوهستانی استفاده کنند.

جانشین معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به همراه داشتن وسایل ضروری کوهستان شامل مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنایی، سوت، قطب نما، نقشه منطقه‌ای کوهستان، کیف کمک‌های اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی و گوشی همراه را برای کوهنوردان ضروری دانست.

سجادی، اشراف داشتن بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاه‌ها، مناطق با احتمال سقوط درآب، مناطق با احتمال ریزش سنگ) را برای گروه‌های کوهنوردی عازم به ارتفاعات ضروری دانست.

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از کوهنوردان درخواست کرد تا حد امکان از صعود به ارتفاعات برفگیر و صعب العبور کوهستانی بدون اطلاع به اعضای خانواده، دوستان نزدیک و فدراسیون کوهنوردی خودداری کنند و در صورت عزیمت به ارتفاعات کوهستانی از لباس‌های دارای رنگ واضح (قرمز، زرد و فسفری) برای سهولت در رصد امدادگران و نجاتگران استفاده کنند.

وی توجه به علائم هشدار دهنده، تابلوهای راهنمای مسیر، هشدارهای افراد مجرب، فراگیری آموزش‌های کوهنوردی و همراه داشتن شماره تماس ارگان‌های امدادرسان منطقه (اورژانس ۱۱۵، هلال احمر ۱۱۲، نیروی انتظامی ۱۱۰) را برای کوهنوردان ضروری دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها