سومین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی امروز با موفقیت در موقعیت این طرح نصب شد.
کد خبر: ۱۲۱۷۱۹۹
سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی نصب شد

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، همزمان با بهره برداری از دو سکوی اصلی و اقماری بخش نخست طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز غنی، سکوی ۱۴B، توسط متخصصان ایرانی و با موفقیت در آب‌های خلیج فارس نصب شد.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در جریان عملیات نصب سومین سکوی این طرح، گفت: سازه عرشه این سکو توسط مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در یارد ایزوایکو بندرعباس برای برداشت روزانه ۱۴.۲ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی ساخته شده و به پایان مرحله نصب رسید.

محمدمهدی توسلی پور افزود: عرشه ۱۴B، توسط شناور تندگویان به بلوک مخزنی این طرح واقع در ۱۰۵ کیلومتری ساحل عسلویه منتقل شده و شناور نصاب HL-۵۰۰۰ این ابر سازه ۲۴۵۰ تنی را در موقعیت خود نصب کرد.

وی درباره مشخصات و میزان پیشرفت ساخت سکوی ۱۴B بیان کرد: در این سکو ۸۰ کیلومتر کابل کشی و ۳۷ هزار اینچ قطر لوله کشی انجام شده و پیشرفت ساخت آن به ۹۷ درصد رسیده است.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به پایان عملیات حفاری چاه‌های این سکو اشاره کرد و ادامه داد: پس از پایان عملیات هوک آپ، راه‌اندازی و تکمیل خط لوله دریا، بهره برداری از این سکو از ابتدای آذر امسال آغاز خواهد شد.

توسلی پور با بیان اینکه با بهره برداری از سکوی ۱۴B، علاوه بر تولید گاز شیرین، روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲۵۰ هزار تن گاز مایع و ۲۵۰ هزار تن اتان فرآوری می‌شود، گفت: با احتساب سکوی ۱۴B، ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی به ۴۲ میلیون مترمکعب گاز (معادل یک و نیم میلیارد فوت مکعب) در روز خواهد رسید.

بر اساس اعلام مجری این طرح، عرشه اقماری ۱۴D، آخرین سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی که هم اکنون با پیشرفت ۹۲ درصد در شرکت صدرا در بوشهر مراحل پایانی ساخت را سپری می‌کند، تا پایان مهرماه امسال در این موقعیت نصب خواهد شد.

وی افزود:عملیات حفاری چاه‌های موقعیت این سکو توسط دکل حفاری درحال اجراست و مطابق برنامه تا اوایل مهر حفاری آن به پایان خواهد رسید.

بخش فراساحل فاز ١٤ شامل ٤سکو (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری) هرکدام با ظرفیت برداشت ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی است و سکوی ۱۴B، دومین سکوی اصلی و سومین سکو از چهار عرشه تولیدی این طرح است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها