سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا نه ورود کسی را در انتخابات تضمین می‌کند و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کند.
کد خبر: ۱۲۱۷۱۸۸
شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند / محمود صادقی اگر مدارکی دارد ارائه کند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه) در نشست خبری ضمن تبریک سالروز شورای نگهبان، گفت: ۸ مصوبه از سوی دولت و مجلس به دست ما رسید که عدم مغایرت آنها با شرع و مقدس اعلام شد.

وی با بیان اینکه نسبت به طرح ساماندهی صنعت خودرو دو ایراد جزئی وارد است، اظهار داشت: نخست واژه غیر فارسی به کار گرفته شده و در ماده ۲ اشاره شده است به واگذاری تمام بنگاه‌های مشمول اصل ۴۴ در صورتی که در سیاست‌های اصل ۴۴ به این نکته اشاره که باید ۸۰ درصد سهام واگذار شود.

همچنین در ماده ۷ به گارانتی خودرو اشاره شده است که مشخص نیست از زمان ساخت یا تحویل کالا در نظر گرفته می‌شود.

وی با اعلام اینکه طرح تشدید مجازات اسید پاشی نیز ابهام دارد، گفت: در ماده ۱- وقتی به مجازات اشاره شده است مشخص نیست این مجازات شامل جنایت به منافع هم می‌شود یا خیر؟

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در ماده ۳ نیز تعویق اجرای مجازات را به طور مطلق ممنوع کردند که مورد ایراد آقایان قرار گرفت.

قانون نحوه فعالیت احزاب هنوز ابهام دارد

کدخدایی با بیان اینکه طرح اصلاح مواد یک و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که دارای ایرادات و ابهاماتی است، افزود: در ماده یک بند ۱۷ طرح نحوه فعالیت احزاب، بحث احزاب به انجمن‌ها و کانون‌های صنفی توسعه داده شده که مشخص نیست که کانون‌های صنفی هم جزو احزاب قرار می‌گیرند یا خیر که مغایر قانون شناخته شد و دارای ابهام است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در ماده ۲ هم مشخص نیست که آیا کانون‌های صنفی هم باید از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز بگیرند یا خیر و یا همان مجوز صنفی کفایت می‌کند که آقایان اعلام کردند که ابهام دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات مجمع نمایندگان استان اصفهان مبنی بر اعمال نفوذ یکی از مدیران شهرستان در انتخاب نمایندگان استان، گفت: این روزها عده‌ای مدام اعلام می‌کنند که مدارکی را برای شورای نگهبان ارسال کردند اما این مدارک کجا رفته است، ما نمی‌دانیم اگر مطلبی برسد طبق روال معمول مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای از نمایندگان برای رفع استیضاح از وزرا آپارتمان گرفته‌اند و در دوره گذشته نیز این اتفاق وجود داشته است، افزود: در این خصوص اعلام نظر نمی‌کنم. به یاد نمی‌آورم و در دوره گذشته نیز در شورای نگهبان حضور نداشتم.

وی در مورد برخی شبهه افکنی ها در مورد انتخابات سال ۸۸ و آمار و ارقام این انتخابات در آستانه انتخابات سال ۹۸، تاکید کرد: نسبت به این ادعای مضحک باید گفت که این ادعاها قابل پاسخ نیست و از این حرف‌های بی‌پایه و اساس است، اگر ما بخواهیم وقتمان را برای پاسخ به این حرف‌ها اختصاص دهیم به کارهای دیگر نمی‌رسیم، توضیحات روابط عمومی کافی بود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظر شورای نگهبان نظر قاطع، پایانی و ختم کلام است، اگر نسبت به آن موضوع، مطلبی وجود دارد آقایان اسناد و مدارکشان را ارائه دهند.

کدخدایی در مورد انتخابات الکترونیکی نیز گفت: احراز هویت‌ها، الکترونیک خواهد بود در بقیه موارد هم تا هر جایی که بتوانیم با وزارت کشور به توافق برسیم انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

اتهاماتی که به ما می‌زنند از ساخت فیلم بدتر است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی اینکه واکنش شما به احتمال ساخت فیلم در مورد شورای نگهبان چیست؟ اظهار داشت: الان هم در مورد شورای نگهبان فیلم می‌سازند. همین ادعاهایی که مطرح می‌شود بدتر از فیلم است، هر چه می‌خواهند فیلم بسازند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انشاالله مردم با مشارکت در انتخابات پاسخ محکمی به این یاوه گویی ها خواهند داد.

کدخدایی در خصوص ادعای یکی از نمایندگان ادوار مجلس در مورد خرید رای معتادان، افزود: خرید و فروش رأی جرم است و به قوه قضائیه ارجاع می‌شود و قوه قضائیه بررسی می‌کند اما اینکه هر کسی در هر موردی از خودش حرف بزند حرف دیگری است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد انتخاب یکی از نمایندگان به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان که اصولگرا شناخته می شود و تأثیر آن در تأیید صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب، گفت: ما فارغ از پاسخگویی هستیم چون این موضوع از اختیارات رئیس قوه قضائیه است و نهایتاً مجلس تصمیم می‌گیرد. قطعاً هر کسی که به شورای نگهبان راه می‌یابد فارغ از سلایق و نظرات شخصی اش اعمال نظر می‌کند و در تصمیم گیری ها، مشارکت خواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، اجرای قانون و اجرای مواد قانون انتخابات را مدنظر دارد؛ مفاسد اقتصادی، اخلاقی و ضدیت با حاکمیت سه محور کلی است که در عموم قوانین انتخاباتی وجود دارد، ملاک شورای نگهبان نیز است.

محمود صادقی اگر مدارکی دارد ارائه کند

کدخدایی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای محمود صادقی، تصریح کرد: به او گفتم اگر مدارکی دارد ارائه کند ما بررسی می‌کنیم اما وقتی در رسانه‌ها مطرح می‌شود اهداف دیگری دارند. الان هم به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردیم که او مدارک خود را ارائه کند. بنده در جلسه فراکسیون امید نیز به وی گفتم مدارک خود را ارائه دهید، از آن جلسه مدت زیادی گذشته است هنوز مدارک خود را ارائه ندادند از این رو معلوم است که اهداف دیگری دارند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد موافقتنامه اوراسیا گفت: این موافقتنامه می‌تواند کمک زیادی به شرایط اقتصادی موجود کند این کشورها، کشورهای مؤثر هستند. وزیر نیرو مسئول پیگیری این موافقت‌نامه است و گفت که اثرات خوبی دارد.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد مذاکرات مجدد پیرامون برجام اظهار داشت: برجام یک موافقتنامه بوده است که امضا شده است و اگر بخواهد تغییری در آن ایجاد شود باید همه اطراف قضیه نسبت به آن نظر داشته باشند.

کدخدایی تاکید کرد: آمریکایی‌ها مثل همیشه بد عهدی کردند و توافقات خود را نقض کردند ما فقط باید بر اجرایی شدن برجام اصرار کنیم و راهکار دیگری پیش‌بینی نمی‌شود.

شورای نگهبان در انتخابات برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند

وی در مورد اظهار نظر برخی اصلاح طلبان مبنی بر اینکه در صورت تأیید ۸۰ درصدی ژنرال‌هایمان در انتخابات شرکت می‌کنیم تصریح کرد: ملاک شورای نگهبان مُر قانون است. شورای نگهبان نه ورود کسی را تضمین می‌کند و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره مهلت مجلس برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان، گفت: مهلت قانونی ۲۶ تیر ماه است و باید این هفته مجلس حقوقدانان شورای نگهبان را تعیین تکلیف کند.

کدخدایی همچنین در مورد تشکیل نهاد ملی برای نظارت بر انتخابات شوراها، اظهار داشت: تا کنون هیچ نهادی برای نظارت بر انتخابات شوراها وجود نداشته و واگذاری این انتخابات به مجلس شورای اسلامی مفید نبوده است. دوستان شورای عالی استان‌ها نیز نسبت به این موضوع نگران بودند. من پیشنهاد دادم که می‌توان یک نهاد ملی در این خصوص تأسیس کرد.

شورای نگهبان پیشنهادات را می‌پذیرد اما باج‌خواهی را خیر

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای اعلام کردند باید با شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت‌ها وارد لابی شویم گفت: گوش ما برای شنیدن راهکارها و پیشنهادات باز است و فرقی نمی‌کند که این پیشنهادات از چه گروه و جناحی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: رفت و آمدها از قدیم وجود داشته الان هم وجود دارد اما نسبت به باج خواهی و زیاده خواهی و لابی‌ها، گوش‌های ما ناشنوا خواهد بود؛ ملاک شورای نگهبان قانون است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها