عضو کمیسیون امنیت ملی بابیان اینکه گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی طراحی شده است، لزوم هرچه فعال تر شدن دیپلماسی سیاسی کشورمان در اجرای گام های متناظر ایران با اقدام متقابل امریکا در حوزه برجام را خواستار شد.
کد خبر: ۱۲۱۶۷۰۰
ایران گام سوم کاهش تعهدات برجامی را طراحی کرد

به گزارش جام جم آنلاین، کمال دهقانی فیروز آبادی در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات فنی نظیر افزایش سطح غنی سازی به 5 و حتی 20 درصد به تنهایی اروپا و غرب را وادار به همکاری با ایران خواهد کرد یا همزمان نیاز به ابتکارات سیاسی دارد، اظهار داشت: باید طبق قانون مصوب مجلس که قانون اقدام متقابل و متناسب در اجرای برجام است و همچنین پی نوشت های مقام معظم رهبری ذیل مصوبه شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ این قانون در هیئت دولت، ضمن اینکه این اقدامات را در جهت منافع ملی انجام دهیم باید در حوزه دیپلماسی هم فعال باشیم.

وی افزود: البته وزارت امور خارجه فعال است و اقداماتی هم که لازم است انجام می دهد ولی انتظار ما آن است که همان طوری که وزارت خارجه اعلام کرد این سفرها به هیچ عنوان تشریفاتی نباشد و اقدام عملی انجام گیرد و جمهوری اسلامی ایران باید احساس کند که منافع ملی اش تامین می شود و بنابراین باید در هرد و زمنیه اقدامات انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه گام سوم از قبل طراحی شده است، تصریح کرد: ما از قبل سناریو های مختلفی داشتیم که اگر آن ها خلاف تعهداتشان عمل کنند باید اقدامات لازم را انجام دهیم و نمی توانیم دست روی دست بگذاریم. ما کشوری مستقل هستیم و در روابط بین الملل همه کشورها مستقل هستند و منافع خودشان را دنبال می کنند.

وی از اقدام متقابل به عنوان ضمانت اجرایی در سطح بین الملل نام برد و گفت: اگر در روابط بین الملل به خواسته و منافع ملی ما و قراردادهایی که می بندیم احترام گذاشتند، ما هم احترام می گذاریم. در حقوق بین الملل اصل وفای به عهد را داریم، در حقوق عادی همه کشورها این اصل یک اصل اصولی آمره حقوقی است یعنی انسان ها اراده می کنند با همدیگر قرارداد می بندند و وقتی قرارداد می بندند وفای به عهد باید کنند و نمی شود بد عهدی کنند.

دهقانی فیروز آبادی اظهار داشت: خوشبختانه الان جامعه جهانی به وضوح این را دیده که کشور متمدن جمهوری اسلامی ایران همیشه به تعهداتی که داده متعهد بوده و متاسفانه شاهد بودیم نقض عهد هایی در طول این مدت با جمهوری اسلامی ایران شده و نمونه اش نقض عهدی بود که صدام کرد و قرارداد 1975 را زیر پا گذاشت و جنگ را به ایران تحمیل کرد. الان هم همین گونه است.

وی افزود: در عرصه بین الملل آمریکا و ترامپ نه تنها قوانین بین الملل را نادیده می گیرد بلکه موافقت نامه هایی که از پیش هم امضا شده را نادیده گرفته و نوعی یکجانبه گرایی را دارد در عرصه بین الملل پیش می برد و همین موضوع هم در مورد ایران اتفاق افتاده و از برجام خارج شده و اصل وفای به عهد را نادیده می گیرد پس ضرورتا کنشگران سیاسی و سیاستمداران این حق را به ما می دهند که این اقدام متقابل را انجام دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها