هلال احمر تونس از واژگونی قایقی که از لیبی عازم اروپا بوده در نزدیکی سواحل تونس خبر داده و بیم آن می‌رود که ده‌ها مهاجر آفریقاییِ سرنشین این قایق غرق شده باشند.
کد خبر: ۱۲۱۵۳۳۸
غرق شدن ده ها مهاجر آفریقایی در مدیترانه

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) در بیانیه‌ای اعلام کرده که احتمال غرق شدن بیش از ۸۰ مهاجر آفریقایی در این حادثه وجود دارد.

یک ماهیگیر تونسی موفق به نجات چهار نفر از این مهاجران شده بوده که البته یکی از آن‌ها کمی بعد در بیمارستان جان باخت.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور مدیترانه با بیان این که وضع موجود نمی‌تواند بیش از این ادامه یابد، اظهار کرده که هیچ‌کس جان خود و خانواده‌اش را با چنین سفرهای خطرناک دریایی به خطر نمی‌اندازد، مگر این که واقعا هیچ راه دیگری نداشته باشد. از همین رو ما باید جایگزین‌های منطقی‌تری را برای آن‌ها فراهم کنیم تا دیگر دست به سفر با این قایق‌های بی‌امنیت نزنند.

بازماندهای این حادثه اعلام داشته‌اند که این قایق روز پنج شنبه در نزدیکی ساحل شهر «جرجیس» غرق شده است.

یک منبع دولتی نیز اعلام کرده که گروهی از مهاجران آفریقایی که در حدود ۱۵ کیلومتری ساحل جرجیس نجات داده شده‌اند به گارد ساحلی اطلاع داده بودند که آن‌ها از شهر «زُواره» در لیبی حرکت کرده و ده‌ها نفرشان نیز غرق شده‌اند.

ماه مه گذشته نیز دست‌کم ۶۵ مهاجر که از لیبی عازم اروپا بوده‌اند در پی واژگونی قایقشان در تونس، غرق شدند.

ساحل غربی لیبی، نقطه عزیمت اصلی برای مهاجران آفریقایی است که امید رسیدن به اروپا را دارند، اما به دلیل تلاش‌های ایتالیا برای از بین بردن شبکه‌های قاچاق و حمایت از گارد ساحلی لیبی شمار این مهاجران کاهش یافته است.

لیبیایی‌ها که توسط گارد ساحلی لیبی دستگیر می‌شوند، به طور معمول به لیبی بازگردانده و در آنجا بازداشت می‌شوند.

سازمان ملل متحد از دولت لیبی تقاضا کرده است تا بازداشت شدگان را آزاد کنند، چرا که برخی از این بازداشتی‌ها برای سال‌هاست که در حبس به سر می‌برند.

بنا بر گزارش رویترز، در ماه مه ۱۰۸ مهاجر و پناهنده به بازداشتگاه «تاجورا» در نزدیکی طرابلس فرستاده شدند که در روز سه‌شنبه مورد حملات هوایی قرار گرفته و حداقل ۵۳ نفر در آن کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها