وزیر نفت در حاشیه جلسه هیئت دولت:

ایران تحت فشار، مذاکره نمی‌کند

وزیر نفت گفت: ایران تحت فشار، مذاکره نمی‌کند و اگر قرار است تغییری در شرایط ایجاد شود باید ابتدا تحریم‌ها برداشته شود.
کد خبر: ۱۲۱۵۰۶۷
ایران تحت فشار، مذاکره نمی‌کند

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، بیژن زنگنه در حاشیه نشست امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: مهمترین هدف ما حفاظت و صیانت از موجودیت اوپک بود و اینکه نباید تصمیماتی از بیرون به این سازمان دیکته شود که به این هدف دست یافتیم.

وی با تاکید بر اینکه اوپک سازمانی است که تصمیماتش باید با اجماع گرفته شود، افزود: تصمیمات نباید از بیرون به اوپک ابلاغ شود و اگر قرار است مسئله پخت و پز شود باید بین خود اعضا و با فرآیند‌هایی که در تاریخ ۶۰ ساله اوپک به وجود آمده و چیز‌های جدیدی هم نیست، رخ بدهد.

زنگنه گفت: اخیرا روالی خارج از این فرآیند در حال شکل گیری در اوپک بود که موجب نگرانی اعضا شده بوده که ما این مسئله را به صراحت مطرح کردیم و هم در اجلاس وزرا و هم در دیدار‌های دو جانبه، ​ نگرانی خود را بیان کردیم که در نهایت هم تاثیر گذار بود.

زنگنه با بیان اینکه مهمترین تاثیر این رایزنی‌ها خودش را در بیانیه پایانی اجلاس اوپک نشان داد، افزود: در بیانیه پایانی منشور همکاری اوپک و غیر اوپک به تصویب رسید و تغییرات مهمی از نظر مفهومی در آن اتفاق افتاد که باعث می‌شود دیگر تصمیمی از بیرون به اوپک دیکته نشود.

وزیر نفت ایران با تاکید بر اینکه قرار نیست اعضای اوپک فقط سیاست‌هایی را تصویب کنند، گفت: همه اعضای این سازمان دارای حق مساوی هستند و هر تصمیمی که در اوپک اتخاذ می‌شود باید به اجماع همه اعضای برسد و این مهمترین چیزی بود که ما دنبال می‌کردیم و به آن رسیدیم.

زنگنه یکی دیگر از دستاورد‌های اوپک را بیان حرف‌های ایران در یک مجمع بین المللی عنوان کرد و افزود: این اجلاس فرصتی شد تا حرف‌های خودمان را درباره آنچه که آمریکایی‌ها می‌گویند و فشار‌هایی که آن‌ها به ما وارد می‌کنند را از طریق مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی بیان کنیم.

وزیر نفت ایران تاکید کرد: در این مصاحبه‌ها حرف اصلی ما این بود که ایران تحت فشار، مذاکره نمی‌کند و اگر قرار است تغییری در شرایط ایجاد شود باید ابتدا تحریم‌ ها برداشته شود.

زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص انتشار برخی اخبار درباره نحوه صادرات نفت ایران نیز گفت: برخی رسانه‌های خارجی مثل رویترز در این باره دروغ می‌گویند و رسانه‌های داخلی نباید فریب این دروغ‌ها را بخورند و اخبار کذب را بازنشر دهند.

وزیر نفت از رسانه‌ها خواست همه اخبار مربوط به صادرات نفت را پس از تایید وزارت نفت منتشر کنند.

وی همچنین درباره انتشار برخی تصاویر از مصافحه او با وزیر نفت عربستان هم در حاشیه اجلاس اوپک نیز گفت: در این جلسه ما ۷ ساعت با هم صحبت کردیم که نتیجه اش آن بود که در مصوبه اوپک ابلاغ شد، اما به هر حال ما با هم احوال پرسی و روبوسی داریم که البته این کار‌ها بخش حرفه‌ای رفتار‌های ماست.

وزیر نفت در خصوص ادعای برخی نمایندگان مجلس در ارتباط با دستگیری یک خانم و ارتباطات وی با برخی مدیران نفتی نیز افزود: تاکنون هیچ گزارش رسمی از هیچ مرجع رسمی در این زمینه به ما داده نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها