رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن، عامل اصلی مهار افزایش اجاره بهاست

موج افزایش نرخ اجاره بها از اردیبهشت 97 آغاز شد و تا اکنون بدون وقفه ادامه دارد. میزان نرخ اجاره در برخی از مناطق با منطق همخوانی ندارد و حتی گرانی‎های شدید دو سال اخیر نیز دلیلی برای توجیه آن نیست. اکنون که افزایش اجاره بها به معضلی برای بسیاری از مردم تبدیل شده ، راهکار برای کنترل آن چیست؟
کد خبر: ۱۲۱۴۹۷۹
تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن، عامل اصلی مهار افزایش اجاره بهاست

به گزارش جام جم آنلاین ، نکته بسیار واضح و قابل تامل در بلوای افزایش اجاره بها این است که تعیین نرخ در بسیاری از موارد به جای اینکه تابع قانون و اصول باشد تابع عرف و سلیقه است. از سویی حجم زیادی از واحدهای مسکونی خالی از سکنه است و صاحبان آنها بنا به دلایل متعددی از اجاره دادن خودداری می کنند که این پدیده نیز نیازمند مدیریت از سوی دولت است.

مجتبی بیگدلی رئیس انجمن انبوه سازان ایران در رابطه با دلایل افزایش نرخ اجاره بها به جام جم آنلاین گفت: کشور ایران فرق اساسی با بسیاری دیگر از کشورها دارد. ما با جمعیتی جوان روبرو هستیم در صورتی که بسیاری از نواحی دنیا نظیر ژاپن و کشورهای اروپایی جمعیت مرده ای دارند. با همین جمعیت جوانی که در اختیار داریم شاهد این هستیم که سالیانه یک میلیون ازدواج در کشور رخ می دهد و یا یعنی نیاز به یک میلیون مسکن جدید در طول سال.

بیگدلی عنوان کرد: ما از قبل هم سه الی چهار میلیون نیاز به مسکن را انباشته کرده ایم و سالی یک میلیون هم به آن اضافه می شود. در واقع ما در طول سال باید به اندازه سه الی چهار کشور حاشیه خلیج فارس ساخت و ساز داشته باشیم تا مشکل مسکن را حل کنیم. در واقع کمبود تولید منجر به افزایش عجیب و شدید میزان اجاره بها شده است.

رئیس انجمن انبوه سازان کشور افزود: سالیانه یک میلیون ازدواج فرصت بزرگی برای ایجاد اشتغال بیشتر است اما از آنجایی که اکنون تولید مسکن در کشور نداریم این یک میلیون ازدواج به فرصتی برای سواستفاده و افزایش اجاره بها تبدیل شده و یک بحران به شمار می رود.

وی با بیان اینکه ازدواج در برخی از کشورها در طول سال به 100 هزار مورد هم نمی رسد در ادامه گفت: مسکن چیزی نیست که بتوان آن را با واردات حل کرد. ما از قبل هم این مشکل را داشتیم. چرایی افزایش اجاره بها را باید در این موارد ببینیم.

بیگدلی یادآور شد: سالیانه یک میلیون ازدواج نیاز به ساخت یک میلیون مسکن است و ساخت مسکن یعنی پدید آوردن هزار و 200 فرصت شغلی. چرا ما از این فرصت به درستی استفاده نکردیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه وزیر قبلی (آقای عباس اخوندی) ساخت مسکن مهر را تعطیل کرد و رویه به شدت ناصوابی را در پیش گرفت. ما شش سال است که تولید مسکن نداشته ایم و الان افزایش پنج برابری اجاره بها اصلا عجیب نیست. این وزیر بی کفایت شش سال تمام ساخت مسکن را تعطیل کرد تا اکنون اوضاع به جایی برسد که با افزایش نجومی میزان اجاره بها روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: افزایش پنج برابری میزان اجاره بها تقصیر اوست. وزیر سابق به دلیل تعطیلی ساخت مسکن مهر باید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد و محاکمه شود. البته وزیری که اکنون روی کار آمده است فرد متعادلی به شمار می رود و حداقل جای امیدواری است.

رئیس انجمن انبوه سازان با بیان اینکه افزایش میزان اجاره بها را با تولید بیشترِ مسکن می‎توان کنترل کرد، اذعان داشت: با تسهیلات بانکی درست و اصولی می‎توان قدرت خرید مسکن را آنقدر بالا برد که افزایش اجاره بها خود به خود مهار شود. قوانین باید اصلاح شود و در صورتی که با این شرایط روبرو شویم مشکل مرتفع خواهد شد.

بیگدلی در پایان گفت: دولت مکلف به حل مشکل مسکن است و برای حل این مشکل و البته حل افزایش اجاره بها باید تولید را در دستور کار خود قرار بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها