وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بر اساس اطلاع من، ایران مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده را رد کرده است.
کد خبر: ۱۲۱۴۸۸۱
ایران مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌ سازی‌ شده را رد کرده است

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه مراسم بزرگداشت مرحوم صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورنیوم غنی شده را رد کرده است، گفت: آنگونه که من اطلاع پیدا کرده‌ام، ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو گرم عبور کرده و این موضوع را قبلا هم اعلام کرده بودیم.

وی ادامه داد: بر این اساس مطابق آنچه اعلام کرده‌ایم شفاف هم گفته‌ایم که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم و بر اساس همان عمل می‌کنیم و این را جزء حقوق خودمان در داخل برجام می‌دانیم.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه اگر آمریکایی‌های اینستکس را تحریم کنند چه می‌شود بیان کرد: این مشکل اروپایی‌هاست که باید مشکل خود را حل کنند.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه پیام ایران با گذشت میزان اورانیوم غنی شده برای اروپایی‌ها چیست؟ بیان کرد: ما بعد از جلسه اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌های کافی نبوده لذا جمهوری اسلامی ایران بر اساس اعلام برنامه خود پیش از این، مرحله اول در حال اجرا شدن است هم در درباره ذخایر اورانیوم غنی شده و هم درباره ذخایر آب سنگین.

ظریف تاکید کرد: مرحله بعدی ما هم اعلام شده، در نامه رئیس جمهور صراحتا بیان شده در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را جهت تعهدات خود در برجام انجام دهند اقدامات ما قابل بازگشت است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد:، اما اگر اروپایی‌ها اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس ماده ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته ایم که اقدامات خود را انجام دهیم، ماده ۳۶ برجام کاملا واضح بوده و حق ایران در این ماده مشخص شده است، زیرا این ماده ضمانت اجرای برجام است.

وی اظهار کرد: اینکه اروپایی‌های ادعا می‌کنند که برای برجام ارزش قائل هستند باید برای ضمانت اجرایی‌هایی هم که در برجام وجود دارد ارزش قائل باشند و اقدامات ما دقیقا در جهت حفاظت از برجام است.

ظریف گفت: اینستکس یک حرکت مقدماتی است برای آنکه اروپایی‌های تعهدات خود را انجام دهند، تعهدات اروپایی‌ها در برجام از بند ۱ و ضمیمه ۲ برجام ذکر شده و صراحتا اقدامات اروپا و نتایج آن را کاملا بیان کرده است. درباره بند ۳ هم صرفا اقدام کافی نیست و باید مردم نتایج اقدام را در خود برجام ببینند.

وزیر امور خارجه افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرای ماده ۳۶ توسط ایران که در همان بدو خروج آمریکا یعنی دو روز بعد از آن در بیستم اردیبهشت ماه سال ۹۷ انجام شد، اروپایی‌های ۱۱ تعهد دادند که اینستکس هیچکدام از آن تعهدات نیست بلکه مقدمه‌ای برای اجرای آن تعهدات است.

وی بیان کرد: اکنون اروپایی‌ها اصل تعهدات خود را در برجام انجام نداده‌اند بلکه مقدمات اجرای تعهدات خود را بعد از حدود ۱۴ ماه تازه دارند عملیاتی می‌کنند اینکه آیا عملیاتی شده یا نه اطلاع کافی نداریم، ولی به هر حال بدون اجرای سایر تعهدات و اینکه اروپایی‌های تضمین دهند یعنی مانند تعهدی که بایت تضمین فروش نفت ایران داده‌اند باید اجرا شود که انجام نشده یا بازگشت دارایی‌های ایران، بازگشت عواید فروش نفت و حمل و نقل را تعهد کرده‌اند که انجام شود.

ظریف گفت: ۱۱ تعهد اروپایی‌ها سه بار تکرار شده، در جلسه اولی که با اروپایی‌های داشتیم، در جلسه بعد که با ۱+۴ داشتیم در سطح وزرا و بعدی یک جلسه که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد یعنی در مهرماه داشتیم و چند جلسه هم در سطح معاونین وزرا انجام شد، لذا اروپایی‌ها تعهدات خود را انجام نداند و اینستکس مقدمه انجام این تعهدات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها