عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

پذیرش اینستکس با شرایط فعلی توهین به ملت ایران است

درحالی روز جمعه گذشته رسانه‌های داخلی و خارجی خبر از اجرایی شدن طرح اینستکس اروپا با ایران دادند که بسیاری از کارشناسان اقتصادی داخل کشورمان این ساز و کار را نه تنها برای کشورمان مفید نمی‌دانند؛ بلکه به نوعی آن را توهین به ملت بزرگ ایران نیز تلقی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۲۱۴۵۱۶
پذیرش اینستکس با شرایط فعلی توهین به ملت ایران است

به گزارش جام جم آنلاین؛ محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: بطور کلی در ارتباط با موضوع یاد شده باید درنظر داشته باشیم که اصولا خواسته جمهوری اسلامی ایران یک خواسته کاملا قانونی و منطبق با تعهدات اروپایی‌ها در برجام است و هیچ مطالبه غیرقانونی از سوی کشورمان مطرح نشده است.

پورابراهیمی در ادامه افزود: هنگام امضاء شدن برجام طرفین مذاکره با ایران پذیرفتند و رسما تعهد دادند که تحریم‌ها و کارشکنی‌های غیرقانونی موجود را در زمینه مبادلات اقتصادی ایران یعنی فروش نفت، صادرات غیرنفتی، واردات و مبادلات بانکی ایران با سایر کشورها را بردارند، اما از همان ابتدا تا به امروز نه تنها آمریکا بلکه اروپایی‌ها نیز از هر فرصتی برای شانه خالی کردن از اجرای تعهدات خود استفاده کرده‌اند.

وی تاکید کرد: انتشار خبر اجرایی شدن اینستکس از روز جمعه گذشته در واقع هیچ است و نباید بیش از حد به این جریان‌سازی خبری دلخوش باشیم. به این دلیل که از ابتدای اجرایی شدن برجام تا به امروز همواره اروپایی‌ها به دنبال وقت‌کشی بوده و در تلاش بودند کاملا نا محسوس با سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد ایران اسلامی همگام عمل کنند که در این زمینه شاهد مثال‌های بسیاری وجود دارد.

این نماینده مجلس معتقد است تا زمان حضور اوباما در کاخ سفید اروپایی‌ها بسیار زیرکانه منافع ملی ایران را زیر سئوال بردند و پس از روی کار آمدن ترامپ هم آشکارا در این زمینه حرکت کردند. به عنوان مثال طی برنامه‌ریزی‌هایی که داشتند هرگز صحبتی از خرید نفت ایران به میان نیاورده‌اند و اکنون در پروژه اینستکس نیز خبری از خرید نفت ایران نیست.

به گفته پورابراهیمی در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت؛ اینستکس آغازی برای پیگیری مطالبات قانونی کشورمان است و درحال حاضر هیچ منافع خاص اقتصادی یا دستاوردی مشخصی برای ما ندارد چون هرآنچه در این طرح مطرح شده اصولا موضوع مورد بحث ایران نبوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرنگار ما گفت: با خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها نیز پیشنهاد SPV را مطرح کردند، ولی در نهایت با فشار آمریکا این پروژه را تقلیل داده و به اینستکس رساندند آنهم با این تاکید که نمی‌توانند شرکت‌های بزرگ را ملزم به اجرای آن کرده و تنها ممکن است شرکت‌های کوچک در این زمینه از این طرح پیروی کنند. درحالی که نباید فراموش کنیم دولت‌ کشورهای اروپایی در قالب اتحادیه اروپا طی برجام متعهد شده‌اند زمینه مبادلات بانکی و تجارت بین المللی ایران یعنی صادرات نفتی، غیرنفتی و واردات را برای ایران مهیا کنند.

پورابراهیمی معتقد است اکنون بازهم اروپا توپ را در زمین دیگری انداخته و با انتشار خبر اجرایی شدن اینستکس سعی در سرگرم کردن ایران دارد که این توهین به ملت ایران و همچنین نادیده گرفتن منافع ملی کشورمان است. از این رو دولت ملزم خواهد بود دقیقا براساس سیاست‌ها و مصوبات شورای امنیت ملی در این مورد حرکت کرده و مجلس شورای اسلامی هم هرگز اجازه خروج از این مسیر را نخواهد داد.

پورابراهیمی تاکید کرد: امروز در موضوع اینستکس، مطرح شده که دارو، تجهیزات پزشکی و برخی کالاهای اساسی مورد مذاکره بوده‌اند درحالی که اصلا بحث ایران با اتحادیه اروپا در این بخش نبوده است. چون موارد یاد شده اصولا مشمول تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان نیست و مشکلی در این زمینه نداریم؛ بلکه موضوع مطرح شده به حق کشورمان درباره مبادلات تجاری و ارتباطات بانکی است.

وی با اشاره به صفر بودن خروجی اینستکس برای کشورمان اظهار کرد: این یک شوی تبلیغاتی از سوی اتحادیه اروپاست که خود را همراه با ایران و مخالف سیاست‌های آمریکا به جهان معرفی کند، درحالی که براساس تعهد این اتحادیه باید رسما زمینه مبادلات بانکی و فروش نفت ایران را مهیا می‌کردند به عنوان مثال در این شوی تبلیغاتی هیچ صحبتی از خرید نفت ایران توسط سه کشور اسپانیا، یونان و ایتالیا به عنوان خریداران اصلی نفت ایران در اتحادیه اروپا نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه افزود: قبل از اجرای تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد ایران سه کشور یاد شده روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کردند؛ اما در پروژه‌های SPV و همچنین اینستکس می‌بینیم هیچ صحبتی از ادامه این خریدها نیست، به این معنی که اروپایی‌ها دقیقا براساس خواسته آمریکا گام برداشته و همواره درحال نقش بازی‌کردن در جامعه بین المللی بوده‌اند.

پورابراهیمی درباره انتقال پول نفت ایران از کشورهای آسیایی به اینستکس نیز به خبرنگار ما گفت: هنوز طرح یا نکته‌ای در این زمینه مطرح نیست و آنچه در قالب اینستکس مشخص و رسما اعلام شده بحث تامین منابعی از سوی اروپایی‌ها برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی بوده است؛ اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد خواسته ایران اصلا این موارد نیست بلکه انجام تعهدات رسمی اروپایی‌ها براساس برجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها