تجزیه و تحلیل آمار و ارقام رتبه‌بندی سایمگو در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد ایران به مقام نخست تولیدات علمی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.
کد خبر: ۱۲۱۴۴۹۰
ایران رتبه نخست علمی در خاورمیانه را از آن خود کرد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو برای سال ۲۰۱۸ که به تازگی منتشر شده بیانگر آن است که ایران در سال ۲۰۱۸ به مقام نخست تولیدات علمی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.

سایمگو یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان است.

در تصویر زیر صدرنشینی ایران در تولیدات علمی بسیاری از رشته‌ها مانند مهندسی هوافضا، شیمی تجزیه، علوم کشاورزی و زیست‌شناسی، هوش مصنوعی، نجوم و اخترفیزیک، بیوشیمی، زیست فناوری و تحقیقات سرطان را مشاهده می‌کنید:

براساس داده‌های سایمگو، دانشمندان ایرانی در سال ۲۰۱۸، ۶۰ هزار و ۲۶۸ مقاله در علوم مختلف ارائه و منتشر کرده‌اند که از این تعداد ۵۴ هزار و ۹۱۵ مقاله قابل استناد بوده است.

ترکیه با یک اختلاف تقریباً ۱۵ هزار مقاله‌ای در جایگاه دوم نظام رتبه‌بندی سایمگو قرار گرفته و دانشمندان این کشور با تولید و ارائه ۴۵ هزار و ۵۸۲ مقاله که ۳۹ هزار و ۸۴۷ عدد آن قابل استناد بوده، حائز مقام دوم شده‌اند.

کشور عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کشورهای مصر، عراق، امارات متحده عربی، اردن، قطر، لبنان، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب بعد از ایران و ترکیه در جدول سایمگو جای گرفته‌اند و بدین ترتیب، ایران در میان ۱۶ کشور آسیای غربی مقام نخست تولیدات علمی را به خود اختصاص داده است.

داده‌های سایمگو نشان می‌دهند عربستان سعودی تنها با ارائه ۲۳ هزار و ۴۶۹ مقاله که ۲۱ هزار و ۵۹۸ عدد آن قابل استناد بوده، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

رژیم صهیونیستی و کشورهای مصر، عراق، امارات متحده عربی، اردن، قطر، لبنان، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب ۲۲ هزار و ۷۲۴ مقاله، ۲۲ هزار و ۱۸ مقاله، ۸ هزار و ۴۸۶ مقاله، ۷ هزار و ۲۹۷ مقاله، ۴ هزار و ۵۰۵ مقاله، ۳ هزار و ۹۷۱ مقاله، ۳ هزار و ۵۶۸ مقاله، ۱۹۹۰ مقاله، ۱۹۵۳ مقاله، ۸۴۳ مقاله، ۶۸۳ مقاله، ۵۳۳ مقاله، ۴۴۶ مقاله، ارائه و منتشر کرده‌اند.

در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان، ایران جایگاه شانزدهم جهان را به خود اختصاص داده است؛ تولیدات علمی کشورهای آمریکا، چین و انگلیس صدرنشین این نظام رتبه‌بندی است که جایگاه نخست تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها