«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن در حاشیه نشست جی 20 دیدار و رایزنی کرد.
کد خبر: ۱۲۱۴۲۱۷
نخست وزیر ژاپن خواستار کاهش تنش بین ایران - آمریکا شد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، آبه شینزو نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست گروه 20 در اوساکای ژاپن دیدار و رایزنی کردند.

این اولین دیدار دو طرف از زمان سفر آقای آبه به تهران است که از طرف ترامپ حامل پیامی برای رهبران ایران در زمینه مذاکرات بین دو طرف بود.

براساس گزارش کیودو، در این دیدار 35 دقیقه‌ای، نخست وزیر ژاپن خواستار تلاش های دیپلماتیک از سوی طرفهای درگیر در افزایش تنش ها در منطقه غرب آسیا با اشاره به تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس شد.

این دیدار همچنین در سایه انتقادات اخیر رئیس جمهور آمریکا درباره معاهده امنیتی دوجانبه بین توکیو و واشنگتن برگزار شد. رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ای مدعی شده معاهده امنیتی میان ژاپن و آمریکا که در سال ۱۹۵۱ امضا شده منصفانه نیست.

ترامپ در این گفت‌وگو که چهارشنبه با فاکس‌نیوز انجام شده با طعنه به توان نظامی ژاپن گفته، اگر به ژاپن حمله شود، آمریکا جنگ جهانی سوم را راه خواهد انداخت، اما اگر به آمریکا حمله شود، ژاپنی‌ها مجبور به دفاع از آمریکا نیستند و پای تلویزیون سونی می‌نشینند و آن را تماشا می‌کنند.

با این حال خبرگزاری کیودو می‌گوید که ترامپ و آبه در این دیدار درباره تقویت اتحاد میان دو کشور تاکید کردند.

آبه در این دیدار گفته؛ دیدار مکرر رهبران دو طرف از توکیو و واشنگتن نشان دهنده استحکام روابط میان دو کشور است.

آبه شینزو اولین رهبر جهان بود که حتی قبل از مراسم تحلیف ترامپ به نیویورک رفت و با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار همچنین در حالی برگزار شد که خبرگزاری بلومبرگ اخیرا مدعی شده است که واشنگتن به دنبال خروج یکجانبه از معاهده امنیتی با ژاپن است. این معاهده پس از جنگ جهانی دوم امضا شده است و توکیو را از نظر امنیتی زیر چتر امنیتی آمریکا قرار داده است.

با این حال ژاپن طی سالهای اخیر به دنبال تقویت توان نظامی تهاجمی خود بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها